telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz


7.1.  Pravidla hodnocení a klasifice 

Pravidla hodnocení a klasifikace

žáků na Gymnáziu Tanvald

Gymnázium, Tanvald, Školní 305,

příspěvková organizace

Školní 305,  468 41 Tanvald


Hodnocení a klasifikace žáků

Úvod

 Článek 1

 Hodnocení a klasifikace žáků Gymnázia, Tanvald, Školní 305 je součástí jejich výchovy a vzdělávání. Výsledky hodnocení a klasifikace uvádí škola na vysvědčení

Pravidla hodnocení a klasifikace žáků

 Článek 2

Při vyučování se uskutečňuje klasifikace průběžná a celková. Průběžná klasifikace se uplatňuje při hodnocení dílčích výsledků a projevů žáka v jednotlivých vyučovacích předmětech. Celková klasifikace žáka v jednotlivých předmětech se uskutečňuje na konci prvního a druhého pololetí.

 Článek 3

 Pravidla chování žáků

1) Žáci jsou povinni dodržovat všechny obecně platné zákony a předpisy týkající se chování.

2) Pro žáky je závazný Školní řád.

3) Žáci mají veškerá práva vyhlášená v Úmluvě o právech dítěte

(zákon č.104/1991Sb).

 Článek 4

 Výchovná opatření

1) Výchovnými opatřeními jsou pochvaly nebo jiná ocenění a kázeňská opatření.

2) Ředitel školy může na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu jiné právnické či fyzické osoby žákovi udělit pochvalu nebo jiné ocenění za mimořádný projev lidskosti, občanské nebo školní iniciativy, záslužný nebo statečný čin nebo za dlouhodobou úspěšnou práci.

3) Třídní učitel může na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu ostatních vyučujících žákovi po projednání s ředitelem školy udělit pochvalu nebo jiné ocenění za výrazný projev školní iniciativy nebo za déletrvající úspěšnou práci (školní akademie, pomoc při organizování soutěží …).

4) Podle závažnosti zaviněného provinění mohou být žákům uložena některá z těchto kázeňských opatření:

napomenutí třídního učitele      

důtka třídního učitele

důtka ředitele školy

podmíněné vyloučení ze studia

vyloučení ze studia

(pozdní příchody na vyučování, vyrušování, nenošení pomůcek na vyučování, nevypracovávání domácích úkolů, neomluvená absence, hrubé a agresivní chování, šikana, záměrné ničení školního majetku či majetku spolužáků, konzumace alkoholu či jiných omamných látek ve škole a na školních akcích…)

5) Napomenutí třídního učitele a třídní důtku uděluje třídní učitel nelépe ihned po provinění žáka a neprodleně udělení opatření oznámí řediteli školy.

6) Důtku ředitele školy uděluje ředitel školy

7) Zápisy o chování v třídní knize řeší třídní učitel nejlépe ihned po zjištění zápisu a s řešením seznámí pedagogickou radu na následující čtvrtletní pedagogické radě.

8) Při závažných proviněních nebo opakovaných méně závažných proviněních jsou žákům kvinty až oktávy osmiletého studia a žákům 1. – 4. ročníku čtyřletého studia udělena kázeňská opatření: podmíněné vyloučení ze studia nebo vyloučení ze studia.

10) O podmíněném vyloučení a vyloučení ze studia rozhoduje ředitel školy; při svém rozhodování využívá doporučení a názorů pedagogické rady.

11) V rozhodnutí o podmíněném vyloučení ze studia stanoví ředitel střední školy zkušební lhůtu, a to nejdéle na dobu jednoho roku.

12) Ředitel školy nebo třídní učitel neprodleně oznámí udělení pochvaly a jiného ocenění nebo uložení napomenutí nebo důtky a jeho důvody prokazatelným způsobem žákovi a zákonnému zástupci nezletilého žáka..

 Hodnocení a klasifikace žáků

Článek 5

1) Prospěch žáka v jednotlivých vyučovacích předmětech je klasifikován těmito stupni:

(a) Výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých povinných a nepovinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem se hodnotí na vysvědčení stupni prospěchu:

 1 - výborný,

 2 - chvalitebný,

 3 - dobrý,

 4 - dostatečný,

 5 - nedostatečný.

(b) Není-li možné žáka hodnotit z některého předmětu, uvede se na vysvědčení u příslušného předmětu místo stupně prospěchu slovo "nehodnocen(a)".

 (c) Pokud je žák z vyučování některého předmětu zcela uvolněn, uvede se na vysvědčení u příslušného předmětu místo stupně prospěchu slovo "uvolněn(a)".

2) Stupeň prospěchu určuje učitel, který vyučuje příslušnému vyučovacímu předmětu. Ve vyučovacím předmětu, v němž vyučuje více učitelů, je určen stupeň prospěchu za klasifikační období po vzájemné dohodě. Při určování stupně prospěchu v jednotlivých vyučovacích předmětech na konci klasifikačního období se stupeň prospěchu neurčuje pouze na základě průměru z klasifikace za příslušné období (různé testy, prověrky, písemné práce a zkoušení mohou mít různou váhu).

3) Zpravidla k 15. listopadu a 15. dubnu se projednávají v pedagogické radě případy zaostávání žáků ve studiu a nedostatky v jejich chování.

4) Na konci klasifikačního období, v termínu, který určí ředitel školy, nejpozději však 24 hodin před jednáním pedagogické rady o klasifikaci, zapíší učitelé jednotlivých vyučovacích předmětů výsledky celkové klasifikace do třídního výkazu.

5) Zákonný zástupce žáka je informován o prospěchu žáka:

 a) prostřednictvím studijního průkazu

 b) prostřednictvím „elektronické žákovské knížky“

 c) na informačních schůzkách konaných nejméně 2 krát ročně

 d) třídním učitelem nebo vyučujícím příslušného předmětu, pokud o to zákonný zástupce žáka požádá nebo pokud vyučující (třídní) má dojem, že se k rodičům žáka informace o prospěchu „nedostávají“ a že je potřeba prospěch řešit.

 Článek 6

 Pro potřeby klasifikace se vyučovací předměty rozdělují do dvou skupin:

 a) předměty s převahou teoretického zaměření

 b)předměty s převahou výchovného zaměření.

 Článek 7

 Klasifikace v předmětech s převahou teoretického vyučování

1) Do této skupiny patří většina předmětů, s výjimkou výchov (tělesné, výtvarné, hudební, občanské v primě až kvartě).

2) Při klasifikaci výsledků ve vyučovacích předmětech uvedených v odstavci (1) se v souladu s požadavky učebních osnov a časových plánů hodnotí:

 a) ucelenost, přesnost a trvalost osvojení požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic, zákonitostí a vztahů a schopnost vyjádřit je,

 b) kvalita a rozsah získaných dovedností vykonávat požadované činnosti

 c) schopnost uplatňovat osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu, hodnocení a analýze jevů a zákonitostí,

 d) schopnost využívat a zobecňovat zkušenosti a poznatky získané při praktických činnostech,

 e) kvalita myšlení - logika, samostatnost, tvořivost,

 f) přesnost, výstižnost a odborná i jazyková správnost ústního a písemného projevu,

 g) kvalita výsledků činností,

 h) osvojení účinných metod samostatného studia a samostatných činností - referáty, seminární práce.

3) Výchovně vzdělávací výsledky se klasifikují podle této stupnice:

 Stupeň 1 (výborný)

 Žák ovládá učebními osnovami požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy mezi nimi. Pohotově vykonává požadované intelektuální a motorické činnosti. Samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti pro řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí logicky správně, zřetelně se u něho projevuje samostatnost a tvořivost. Jeho ústní a písemný projev je správný, přesný a výstižný. Grafický projev je přesný a estetický. Výsledky jeho činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky. Je schopen samostatně studovat vhodné texty a zpracovat kvalitní samostatné práce.

 Stupeň 2 (chvalitebný)

 Žák ovládá učebními osnovami požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a úplně. Pohotově vykonává požadované intelektuální a motorické činnosti. Samostatně a produktivně nebo za menších podnětů profesora uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí správně, v jeho myšlení se projevuje logika a tvořivost. Kvalita výsledků činností je zpravidla bez podstatných nedostatků. Grafický projev je estetický, bez větších nepřesností. Žák je schopen samostatně nebo s menší pomocí studovat vhodné texty a zpracovat samostatné práce.

 Stupeň 3 (dobrý)

 Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí nepodstatné mezery. Požadované intelektuální a motorické činnosti nevykonává vždy přesně. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci profesora korigovat. Osvojené poznatky a dovednosti aplikuje při řešení teoretických úkolů s chybami. Uplatňuje poznatky a provádí hodnocení jevů a zákonitostí podle podnětů učitele. Jeho myšlení je vcelku správné, není vždy tvořivé. Ústní a písemný projev není vždy správný, přesný a výstižný, grafický projev je méně estetický. Častější nedostatky se projevují v kvalitě výsledků jeho činnosti. Je schopen samostatně studovat podle návodu učitele.

 Stupeň 4 (dostatečný)

 Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků závažné mezery. Při provádění požadovaných intelektuálních a motorických činností je málo pohotový a má větší nedostatky. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují závažné chyby. Při využívání poznatků pro výklad a hodnocení jevů je nesamostatný. V logice myšlení se vyskytují závažné chyby, myšlení je zpravidla málo tvořivé. Jeho ústní a písemný projev má zpravidla vážné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Výsledky jeho činnosti nejsou kvalitní , grafický projev je málo estetický. Závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. Při samostatném studiu má velké těžkosti.

 Stupeň 5 (nedostatečný)

 Žák si požadované poznatky neosvojil uceleně , přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. Jeho dovednost vykonávat požadované intelektuální a motorické činnosti má velmi podstatné nedostatky. V uplatňování osvojených vědomostí a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují velmi závažné chyby. Při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty učitele. Je nesamostatný v myšlení, vyskytují se u něho časté logické nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků jeho činnosti a grafický projev jsou na nízké úrovni. Závažné nedostatky a chyby nedovede opravit ani s pomocí učitele. Nedovede samostatně studovat.

 Článek 8

 Klasifikace v předmětech výchov

1) Do této skupiny patří výtvarná, hudební a tělesná výchova po celou dobu studia a občanská výchova nižších ročníků gymnázia.

2) Při průběžné klasifikaci ve vyučovacích předmětech podle odstavce (1) se klasifikuje teoretická část podle článku 7.

3) Při klasifikaci ve vyučovacích předmětech podle odstavce (1) se v souladu s požadavky učebních osnov hodnotí:

 a) stupeň tvořivosti a samostatnosti projevu,

 b) osvojení potřebných vědomostí, zkušeností, činností a jejich tvořivá aplikace,

 c) poznání zákonitostí daných činností a jejich uplatňování ve vlastní činnosti,

 d) kvalita projevu,

 e) vztah žáka k činnostem a zájem o ně,

 f) estetické vnímání, přístup k uměleckému dílu a estetice ostatní skutečnosti,

 g) v tělesné výchově, s přihlédnutím ke zdravotnímu stavu a stupni tělesného vývoje žáka, všeobecná tělesná zdatnost, výkonnost,

4) Výchovně vzdělávací výsledky se klasifikují podle této stupnice:

 Stupeň 1 (výborný)

 Žák je v činnostech velmi aktivní. Pracuje tvořivě, samostatně, plně využívá svých osobních předpokladů a velmi úspěšně je podle požadavků učebních osnov rozvíjí v individuálních a kolektivních projevech. Jeho projev je esteticky působivý, originální, v hudební a tělesné výchově přesný. Osvojené dovednosti, vědomosti a návyky aplikuje tvořivě. Má výrazně aktivní zájem o umění, estetiku.

 Stupeň 2 (chvalitebný)

 Žák je v činnostech aktivní, tvořivý, převážně samostatný na základě využívání svých osobních předpokladů, které úspěšně rozvíjí v individuálním a kolektivním projevu. Jeho projev je esteticky působivý a má jen menší nedostatky z hlediska požadavků učebních osnov. Žák převážně tvořivě aplikuje osvojené vědomosti , dovednosti a návyky v nových úkolech. Má aktivní zájem o umění, estetiku.

 Stupeň 3 (dobrý)

 Žák je v činnostech méně aktivní, tvořivý, samostatný a pohotový. Nepoužívá dostatečně svých schopností v individuálním a kolektivním projevu.Jeho projev je málo působivý a dopouští se v něm chyb. Jeho vědomosti, dovednosti a návyky mají četnější mezery a při jejich aplikaci potřebuje pomoc učitele. Nemá dostatečný aktivní zájem o umění, estetiku.

 Stupeň 4 (dostatečný)

 Žák je v činnostech málo aktivní a tvořivý. Rozvoj jeho schopností a jeho projev jsou málo uspokojivé. Úkoly řeší s častými chybami. Své minimální vědomosti a dovednosti aplikuje jen s velkou pomocí. Projevuje velmi malou snahu a zájem o činnosti, nerozvíjí dostatečně svůj estetický vkus.

 Stupeň 5 (nedostatečný)

 Žák je v činnostech převážně pasivní. Rozvoj jeho schopností je neuspokojivý. Jeho projev je povětšině chybný a nemá estetickou hodnotu. Minimální osvojené vědomosti a dovednosti nedovede aplikovat. Neprojevuje zájem o činnost a nevyvíjí potřebné úsilí rozvíjet svůj estetický vkus.

 Článek 9

 Hodnocení chování žáků

1) Chování žáka se klasifikuje těmito stupni:

1 - velmi dobré,

2 - uspokojivé,

3 - neuspokojivé.

2) Klasifikaci chování žáků navrhuje třídní učitel a po projednání v pedagogické radě schvaluje ředitel gymnázia.

3) Chování se klasifikuje podle toho, jak žák dodržuje Řád školy a obecně platné zákony a vyhlášky.

4) Celková klasifikace chování v jednom klasifikačním období nemá vliv na celkovou klasifikaci chování v dalším klasifikačním období.

5) Udělení 2. a 3. stupně z chování se zdůvodní v třídním výkazu a toto zdůvodnění se písemně zašle zákonnému zástupci žáka.

6) Chování žáků se klasifikuje s ohledem na věkové zvláštnosti takto:

Stupeň 1 (velmi dobré)

 žák uvědoměle dodržuje a aktivně prosazuje ustanovení Řádu školy. Ojediněle se může dopustit méně závažných přestupků proti ustanovení Řádu školy.

Stupeň 2 (uspokojivé)

 Chování žáka je v podstatě v souladu s ustanoveními Řádu školy. Dopustil se závažnějšího přestupku, nebo se opakovaně dopouští méně závažných přestupků proti ustanovením Řádu školy.

Stupeň 3 (neuspokojivé)

 Chování žáka ve škole i mimo školu porušuje hrubě ustanovení Řádu školy, nebo se žák opakovaně dopustil závažného přestupku proti Řádu školy nebo závažně poruší obecně platná ustanovení nebo zákony.

7. Chování neovlivňuje klasifikaci výsledků ve vyučovacích předmětech.

 Článek 10

 Získávání podkladů pro hodnocení a klasifikaci

1) Podklady pro hodnocení a klasifikaci výchovně vzdělávacích výsledků a chování žáka získává učitel zejména těmito metodami a prostředky:

a) soustavným sledováním výkonu žáka a jeho připravenosti na vyučování

b) různými druhy zkoušek (písemné, ústní, grafické, praktické) a testy

c) hodnocením výkonu žáka na výcvikových kurzech

d) konzultacemi s ostatními učiteli, případně s pracovníky pedagogicko psychologické poradny

e) rozhovory se žákem případně s jeho zástupcem

2) Učitel je povinen vést evidenci o každé klasifikaci žáka.

3) Žák musí být z vyučovacího předmětu klasifikován nejméně 2x za každé klasifikační období. S výjimkou předmětů s jednohodinovou dotací je nutné nejméně jedno ústní zkoušení za klasifikační období.

4) Učitel oznamuje žákovi výsledek každé klasifikace a poukazuje na nedostatky hodnocených projevů, výkonů, výtvorů. Po ústním vyzkoušení oznámí učitel žákovi hodnocení okamžitě. Výsledky hodnocení písemných zkoušek a prací oznámí žákovi nejpozději do 10 dnů.

5) Kontrolní písemné práce a další druhy zkoušek rozvrhne učitel rovnoměrně na celý školní rok, aby se nadměrně nehromadily v určitých obdobích.

6) Termín kontrolní písemné práce oznámí vyučující žákům předem, v jednom dni mohou žáci konat jen l zkoušku uvedeného charakteru.

Článek 11

 Dodatečná klasifikace, přezkušování

1) Nelze-li žáka klasifikovat v l. pololetí pro závažné objektivní příčiny, určí ředitel střední školy pro jeho vyzkoušení náhradní termín, a to zpravidla tak, aby klasifikace na l. pololetí mohla být ukončena nejpozději do 2 měsíců po skončení 1.pololetí.

2) Nelze-li žáka klasifikovat ve 2. pololetí, je žák zkoušen a klasifikován za toto období nejpozději do konce září následujícího školního roku.

3) Dle §69 odst. 9,10 zákona č. 561/2004 Sb.- Školský zákon, ve znění pozdějších novel:

 (9) Má-li zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka pochybnosti o správnosti hodnocení na konci prvního nebo druhého pololetí, může do 3 pracovních dnů ode dne, kdy se o hodnocení prokazatelně dozvěděl, nejpozději však do 3 pracovních dnů od vydání vysvědčení, požádat ředitele školy o komisionální přezkoušení žáka; je-li vyučujícím žáka v daném předmětu ředitel školy, žádost podává na krajský úřad. Komisionální přezkoušení se koná nejpozději do 14 dnů od doručení žádosti nebo v termínu dohodnutém se zletilým žákem nebo zákonným zástupcem nezletilého žáka.

(10) V odůvodněných případech může krajský úřad rozhodnout o konání opravné zkoušky a komisionálního přezkoušení podle odstavce 9 na jiné střední škole. Zkoušky se na žádost krajského úřadu účastní školní inspektor.

4) Podrobnosti týkající se konání komisionální zkoušky včetně složení komise pro komisionální zkoušky, termínu konání zkoušky a způsobu vyrozumění žáka a zákonného zástupce nezletilého žáka o výsledcích zkoušky stanoví ředitel školy  a zveřejní je na přístupném místě ve škole.

 Článek 12

 Celkové hodnocení žáka

 Celkové hodnocení žáka na konci l. a 2. pololetí vyjadřuje výsledky klasifikace ve vyučovacích předmětech a klasifikaci chování; nezahrnuje klasifikaci v nepovinných předmětech.

 Žák je na konci l. a 2. pololetí hodnocen takto:

prospěl(a) s vyznamenáním,

prospěl(a),

neprospěl(a),

nehodnocen(a).

(a) Žák prospěl s vyznamenáním, není-li klasifikace v žádném povinném předmětu horší než stupeň 2 - chvalitebný a průměrný prospěch z povinných předmětů není horší než 1,50 a chování je hodnoceno jako velmi dobré.

(b) Žák prospěl, není-li klasifikace v některém povinném předmětu vyjádřena stupněm 5 - nedostatečný.

(c) Žák neprospěl, je-li klasifikace v některém povinném předmětu vyjádřena stupněm 5 - nedostatečný nebo není-li žák hodnocen z některého předmětu na konci druhého pololetí .

(d) Žák je nehodnocen, pokud ho není možné hodnotit z některého předmětu na konci prvního pololetí ani v náhradním termínu.

 Článek 13

 Opravné zkoušky

1) Žák, jehož prospěch je na konci 2. pololetí nedostatečný maximálně ze dvou vyučovacích předmětů, koná opravnou zkoušku.

Termín opravných zkoušek určí ředitel střední školy tak, aby opravné zkoušky

            a) byly vykonány nejpozději do 31. srpna; žákovi, který se z vážných důvodů nemůže dostavit k opravné zkoušce ve stanoveném termínu, lze povolit vykonání opravné zkoušky nejpozději do 15. září.

b) byly vykonány nejpozději do 15. října u žáka, který byl dodatečně klasifikován a neprospěl nejvýše ze dvou předmětů ,

2) Žák, který nevykoná opravnou zkoušku úspěšně nebo se bez vážných důvodů k vykonání opravné zkoušky nedostaví, je klasifikován ve vyučovacím předmětu, z něhož měl konat opravnou zkoušku, stupněm prospěchu nedostatečným.

 Článek 14

 Komisionální zkoušky

1) Komise pro komisionální zkoušky je nejméně 3-členná. Jejím předsedou je ředitel gymnázia nebo jím pověřený učitel. Dalšími členy jsou zkoušející učitel vyučující žáka danému předmětu a přísedící, který má aprobaci pro týž nebo příbuzný vyučovací předmět. Pokud je ředitel gymnázia zároveň vyučujícím, jmenuje předsedu komise krajský úřad. Členy komise jmenuje ředitel školy. Výsledek zkoušky vyhlásí předseda veřejně v den konání zkoušky. Komisionální zkoušky jsou veřejné.

2) V jednom dni je možné konat nejvýše jednu komisionální zkoušku.

I. Komisionální zkoušku koná žák v těchto případech:

 ( viz. § 6 vyhlášky č. 13/2005 Sb. ve znění pozdějších novel - vždy se koná komisionální zkouška)

1) koná-li opravné zkoušky

2) požádá-li zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka o komisionální přezkoušení z důvodů pochybnosti o správnosti hodnocení

 Komisionální zkoušku z důvodu uvedeného v odstavci I písm. 1) může žák ve druhém pololetí konat nejdříve v měsíci srpnu příslušného školního roku, pokud zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka nedohodne s ředitelem školy dřívější termín; v případě žáka posledního ročníku vzdělávání vyhoví ředitel školy žádosti o dřívější termín)

V obou případech je výsledná známka z komisionálního přezkoušení konečná známka na vysvědčení. ( V bodě 2) zůstává právo konat opravnou zkoušku pokud budou splněny příslušné podmínky – viz. Čl. 13.)

II. Komisionální zkouška se může dále konat v těchto případech:

 (viz. § 4 písm. a) vyhlášky č. 13/2005 Sb. ve znění pozdějších novel)

1)      koná-li se přezkoušení žáka z podnětu ředitele gymnázia

Jedná se o případ, kdy vyučující prokazatelně a hrubě poruší klasifikační řád a výsledné hodnocení žáka není objektivní (např. nedostatečný počet známek ve srovnání s celou třídou, časové rozvržení klasifikace konkrétního žáka, nesprávné ohodnocení písemných prací a testů).

V tomto případě je výsledná známka z komisionálního přezkoušení konečná známka na vysvědčení. (Tím není narušeno právo konat opravnou zkoušku pokud budou splněny příslušné podmínky – viz. Čl. 13.)

2)      koná-li žák zkoušku k „doplnění podkladů pro hodnocení“ v případě, že vyučující má z důvodu absence žáka nedostatek podkladů pro jeho hodnocení.

Komisionální zkoušky se konají vždy, kdy:

a)      žák měl za klasifikační období absenci vyšší než 120 vyučovacích hodin,maturanti v posledním pololetí 80 vyučovacích hodin

b)      žák chyběl  více než 25% vyučovacích hodin určitého předmětu

c)      žák dlouhodobě chybí na konci klasifikačního období

Na návrh vyučujících může ředitel školy v případech hodných zvláštního zřetele tuto zkoušku neuložit.

V tomto případě je výsledná známka z komisionálního přezkoušení dílčí známkou s vahou odpovídající absenci žáka. Známka na vysvědčení je určena z dříve získaných hodnocení v daném předmětu a výsledku komisionální zkoušky.

Článek 15

 Postup do vyššího ročníku a opakování ročníku

Do vyššího ročníku postupuje žák, který na konci 2. pololetí prospěl ze všech povinných předmětů .

Žákovi, který splnil povinnou školní docházku a na konci 2. pololetí neprospěl nebo nemohl být hodnocen, může ředitel střední školy povolit na žádost žáka nebo jeho zákonného zástupce  opakování ročníku.

Článek 16

Klasifikace žáků s individuálním vzdělávacím plánem

Individuální vzdělávací plán  žáků je umožněn na základě §18 zákona 561/2004Sb.

Žák s IVP dochází na výuku v maximální možné míře – jak mu umožňují jeho reprezentační povinnosti, zdravotní stav  apod..

Třídní učitel spolu s vyučujícími a žákem připraví pro žáka s IVP rozpis učiva vždy na dobu 1 měsíce tak, aby žák mohl průběžně plnit vzdělávací program svého ročníku.

 Článek 17

 Klasifikace maturitních zkoušek

Klasifikaci výsledků maturitních zkoušek upravují zvláštní předpisy. (Vyhláška MŠMT ČR č. 442/1991 Sb. ve znění pozdějších novel)

 Článek 18

 Vedení dokumentace o hodnocení a klasifikaci žáků

V třídním výkazu se zaznamenává vyučovací předmět, z něhož byla povolena opravná zkouška nebo zkouška v náhradním termínu, její datum a její hodnocení. Vysvědčení se vydá až po vykonání této opravné zkoušky, a to s datem jejího konání. Na konci klasifikačního období se žákovi vydá jen výpis z třídního výkazu s doložkou oznamující termín opravné zkoušky nebo zkoušky v náhradním termínu. Jestliže se žák bez řádné omluvy ve stanoveném termínu k opravné zkoušce nedostaví, zaznamená se, že se ke zkoušce bez řádné omluvy nedostavil, čímž jeho prospěch ve vyučovacím předmětu .... zůstává nedostatečný a celkové hodnocení "neprospěl". Třídní učitel zaznamenává rovněž do třídního výkazu výchovná opatření s datem jejich projednání s ředitelem gymnázia nebo v pedagogické radě. Uvolnění od účasti na vyučování na celý školní rok nebo na pololetí se vyznačí na vysvědčení v příslušném řádku pro klasifikaci vyučovacího předmětu poznámkou "uvolněn" a v třídním výkazu se poznamená uvolněn opatřením ředitele gymnázia ze dne .... čj...... . Rozhodnutí ředitele gymnázia o povolení přerušení studia se poznamenává do třídního výkazu slovy "přerušení studia na dobu od ... do .... povoleno rozhodnutím ředitele gymnázia ze dne .... čj. .... ." Třídní výkaz se uzavře až dnem, kdy byla ukončena klasifikace všech žáků,tímto záznamem: "Třídní výkaz uzavřen pořadovým číslem .... dne ....".

 Článek 19

 Vydání vysvědčení

Po projednání klasifikace v pedagogické radě vyplní třídní učitel vysvědčení na předepsaném tiskopise. Gymnázium žákovi  vydá na konci 1. pololetí výpis z vysvědčení (nevrací jej) a na konci 2. pololetí vysvědčení.

V Tanvaldě dne 31. 8. 2010                                                 František Brus

                                                                                              Ředitel školy

Projednáno Školskou radou    dne ……………                    Ing. Vladimír Marousek

                                                                                              Předseda školské rady

 

 

7.2 Autoevaluace školy

Vlastní hodnocení školy vychází z příslušné vyhlášky MŠMT.

Hodnocení probíhá v jednoletých cyklech. V každém roce jsou některé oblasti

autoevaluace prioritou – viz tabulka.

Oblasti evaluace

2010/11

2011/12

2012/13

2013/14

2014/15

Podmínky ke vzdělávání

1

2

3

1

2

Podpora školy žákům,

spolupráce s rodiči

2

3

1

2

3

Průběh vzdělávání

3

1

2

3

1

Řízení školy, DVPP

1

2

3

1

2

Výsledky práce školy

2

3

1

2

3

Výsledky vzdělávání

3

1

2

3

1

3 priorita období

2 příprava, stanovování záměrů

1 zavádění výsledků evaluace do praxe a jejich sledování

Nástroje, kritéria, cíle a výstupy jednotlivých hodnotících činností ve všech oblastech hodnocení jsou patrné z následujících tabulek.

Závěrem autoevaluačního procesu na konci každého období je souhrnná zpráva, která

stanovuje priority práce školy pro další období.


6.2.1.    Podmínky ke vzdělávání

Cíl - prověřit:

Obd.

nástroj

provádí

časové vymezení

kritéria

výstup

Materiální vybavení -

investice

3

Dotazník pro učitele,

analýza stavu

všichni učitelé, vedení

školy

jaro

vybavenost

Vyhodnocení stavu a investiční záměr,

zpracuje vedení školy

2

neprovádí se

1

neprovádí se

Materiální vybavení -

didaktická technika,

učební pomůcky a

učebnice

3

Dotazník, analýza stavu

všichni učitelé, vedení

školy

Průběžně, analýza jaro

vybavenost

Vyhodnocení stavu, zpracuje vedení

školy na základě údajů správců kab.,

nákup

 

2

Analýza požadavků kabinetů

Správci kabinetů

listopad

vybavenost

nákup

1

Analýza požadavků kabinetů

Správci kabinetů

listopad

vybavenost

nákup

Personální situace

3

Rozbor stavu

Vedení školy

začátek školního roku

aprobovanost,

zabezpečenost výuky

Výroční zpráva, zpracuje ŘŠ

2

Rozbor stavu

Vedení školy

začátek školního roku

aprobovanost,

zabezpečenost výuky

Výroční zpráva, zpracuje ŘŠ

1

Rozbor stavu

Vedení školy

začátek školního roku

aprobovanost,

zabezpečenost výuky

Výroční zpráva, zpracuje ŘŠ

Vnější okolnosti

3

neprovádí se

 

 

 

 

2

Rozbor stavu

Vedení školy spolu s předsedy PK

začátek školního roku

Zpráva, zpracuje ŘŠ

1

neprovádí se

6.2.2. Podpora žákům, spolupráce s rodiči

Cíl - prověřit:

Obd.

nástroj

provádí

časové vymezení

kritéria

výstup

Podpora žákům s SPU

3

Souhrn a rozbor potřeb

třídní učitelé, výchovný poradce

začátek škol. roku

výsledky studia žáků s SPU

Záznamy tř. učitelů, záznamy vých.

poradce

2

Souhrn a rozbor potřeb

třídní učitelé, výchovný poradce

začátek škol. roku

výsledky studia žáků s SPU

Záznamy tř. učitelů, záznamy vých.

poradce

1

Souhrn a rozbor potřeb

třídní učitelé, výchovný poradce

začátek škol. roku

výsledky studia žáků s SPU

Záznamy tř. učitelů, záznamy vých.

poradce

Podpora talentovaným

žákům

3

Souhrn a rozbor potřeb

Třídní učitelé, vyučující

začátek škol. roku

výsledky studia talentovaných žáků

Záznamy tř. učitelů, souhrn ZŘ

2

Souhrn a rozbor potřeb

Třídní učitelé, vyučující

začátek škol. roku

výsledky studia talentovaných žáků

Záznamy tř. učitelů, záznamy vých.

poradce

1

Souhrn a rozbor potřeb

Třídní učitelé, vyučující

začátek škol. roku

výsledky studia talentovaných žáků

Záznamy tř. učitelů, záznamy vých.

poradce

Spolupráce s rodiči

3

Dotazník pro rodiče,

analýza zápisů tř.

schůzek

Vedení školy, třídní učitelé

Jaro, průběžně

Výsledky dotazníkového

šetření, spokojenost

rodičů

Vyhodnocení dotazníků, zápisy tř.

schůzek

2

Analýza zápisů tř.

schůzek

třídní učitelé

průběžně

Spokojenost rodičů

zápisy tř. schůzek

1

Analýza zápisů tř.

schůzek

třídní učitelé

průběžně

Spokojenost rodičů

zápisy tř. schůzek


6.2.3.    Průběh vzdělávání

Cíl - prověřit:

Obd.

nástroj

provádí

časové vymezení

kritéria

výstup

Hospitační činnost

3

Hospitace,

dlouhodobější srovnání

ŘŠ, zástupce

Průběžně, 2. pololetí

podle hosp. záznamu,

kvalita výuky

Hospitační záznam, obecné závěry z

hospitací, podklady pro hodnocení učitelů vedením školy

2

neprovádí se

ŘŠ, zástupce

Průběžně

podle hosp. záznamu,

Hospitační záznam, doporučení

vyučujícím

1

neprovádí se

ŘŠ, zástupce

Průběžně

podle hosp. záznamu,

Hospitační záznam, doporučení

vyučujícím

Hodnocení učitelů žáky

3

Dotazník pro žáky

žáci

jaro

Hodnotící škála

Výsledek dotazníku, podklady pro hodnocení učitelů vedením

školy

2

neprovádí se

 

 

1

neprovádí se

 

 

Hodnocení učitelů vedením školy

3

Portfolio, autoevaluační

dotazník, rozhovor

Každý učitel, vedení školy

příprava celý rok, závěr

duben - červen

hodnotící škála

Závěr rozhovoru, stanovení úkolů pro

vyučující, stanovení osobního

příplatku

2

neprovádí se

 

 

 

 

1

neprovádí se

 

 

 

 

Výuka volitelných předmě

3

Statistické rozbory,

dotazník pro žáky

vedení školy, vých.

poradce

druhé pololetí

četnosti zvolených

předmětů, korelace s

volbou VŠ …,

spokojenost žáků s

nabídkou

Souhrn údajů, nabídka volitelných

předmětů pro příští rok, případně změna v ŠVP

2

Zjišťování zájmu

vedení školy

druhé pololetí

četnosti zvolených

předmě

Nabídka volitelných předmě pro příští

rok

1

Zjišťování zájmu

vedení školy

druhé pololetí

četnosti zvolených

předmě

Nabídka volitelných předmě pro příští

rok

Cíl - prověřit:

Obd.

nástroj

provádí

časové vymezení

kritéria

výstup

Mimovýukové aktivity -exkurze, projekty, kurzy, mezinárodní aktivity …

3

Hodnocení

uskutečněných akcí,

celkové posouzení akcí

Vedoucí akcí, vedení školy

po skončení akce,

druhé pololetí

úspěšnost a přínos

akce, vhodnost

organizace a celkové

koncepce

Zpráva, příp. návrh na změny

2

Hodnocení

uskutečněných akcí

Vedoucí akcí, vedení školy

po skončení akce

úspěšnost a přínos

akce

Zpráva, příp. návrh na změny

1

Hodnocení

uskutečněných akcí

Vedoucí akcí, vedení školy

po skončení akce

úspěšnost a přínos

akce

Zpráva, příp. návrh na změny

Prevence soc. patologických jevů

3

Hodnocení uplynulého

období

výchovný poradce, preventista

konec školního roku

vývoj, úspěšnost řešení

problémů, kvalita

spolupráce s PPP

Minimální program prevence na příští

období

2

Hodnocení uplynulého

období

výchovný poradce, preventista

konec školního roku

vývoj, úspěšnost řešení

problémů, kvalita

spolupráce s PPP

Minimální program prevence na příští

období

1

Hodnocení uplynulého

období

výchovný poradce, preventista

konec školního roku

vývoj, úspěšnost řešení

problémů, kvalita

spolupráce s PPP

Minimální program prevence na příští

období


6.2.4.  Řízení školy, DVPP

Cíl - prověřit:

Obd.

nástroj

provádí

časové vymezení

kritéria

výstup

Hodnocení práce vedení

školy učiteli

3

Dotazník pro učitele

učitelé

Jaro - léto

položky dotazníku

Souhrnná zpráva a návrhy změn -

provede vedení škol

2

neprovádí se

 

1

neprovádí se

 

Hodnocení úrovně komunikace uvnitř ped. sboru

3

Dotazník pro učitele

učitelé

Jaro - léto

položky dotazníku

Souhrnná zpráva a návrhy změn -

provede vedení školy

2

Analýza stavu

vedení školy

průběžně

účast na dobrovolných

poradách, aktivita

učitelů

Hodnocení, návrhy na změny

1

neprovádí se

 

 

 

Hodnocení stavu DVPP

3

Dotazník pro učitele

učitelé, vyhodnotí

vedení školy

zima

nárůst oproti minulému

stavu, míra využití

Statistický souhrn, plán DVPP na další

období, plán využití vzdělání učitelů

2

Sběr údajů

vedení školy

průběžně

počty akcí, zapojení

učitelů

Statistický souhrn

1

Sběr údajů

vedení školy

průběžně

počty akcí, zapojení

učitelů

Statistický souhrn


6.2.5.      Výsledky práce školy

Cíl - prověřit:

Obd.

nástroj

provádí

časové vymezení

kritéria

výstup

Výsledky práce školy

3

Rozbor předchozího

období

vedení školy

konec školního roku

využívání fin.

prostředků, využívání

možností školy

Výroční zpráva, plán hlavních úkolů

škol. roku, autoevaluační zpráva, revize

koncepce a ŠVP

2

Rozbor předchozího

období

vedení školy

konec školního roku

využívání fin.

prostředků, využívání

možností školy

Výroční zpráva, plán hlavních úkolů

škol. roku, autoevaluační zpráva

1

Rozbor předchozího

období

vedení školy

konec školního roku

využívání fin.

prostředků, využívání

možností školy

Výroční zpráva, plán hlavních úkolů

škol. roku, autoevaluační zpráva

Uplatnění absolventů

3

Sběr údajů od

absolventů, dotazník pro rodiče a

absolventy

třídní učitelé, vých.

poradce, vedení školy

podzim

úspěšnost absolventů,

položky dotazníku

Statistický souhrn, rozbor dotazníkového

šetření

2

Sběr údajů od

absolventů

třídní učitelé, vých.

poradce,

podzim

úspěšnost absolventů

Statistický souhrn

1

Sběr údajů od

absolventů

třídní učitelé, vých.

poradce,

podzim

úspěšnost absolventů

Statistický souhrn

Autoevaluace

3

Rozbor kvalita

autoevaluačních

nástrojů, cílů, kritérií a

výstupů

vedení školy

Druhé pololetí

vypovídací hodnota

nástrojů

Souhrn, příp. změny nástrojů, cílů,

kritérií

2

neprovádí se

 

 

 

1

neprovádí se

 

 

 

Propagace, vnější vystupování (web, IS, Program, spolupráce s médii …)

3

Dotazník pro rodiče

Rodiče, vedení školy

Druhé pololetí

spokojenost rodičů

Výsledek dotazníkového šetření, návrhy

změn

2

neprovádí se

 

 

 

1

Dotazník pro učitele

Rodiče, vedení školy

Druhé pololetí

spokojenost učitelů

Výsledek dotazníkového šetření, návrhy

změn

Předmětové soutěže

3

Hodnocení výsledků

Vyučující, vedení školy

po skončení soutěží

úspěšnost žáků

Souhrnná zpráva

2

Hodnocení výsledků

Vyučující, vedení školy

po skončení soutěží

úspěšnost žáků

Souhrnná zpráva

1

Hodnocení výsledků

Vyučující, vedení školy

po skončení soutěží

úspěšnost žáků

Souhrnná zpráva

Vztah ke spolupracujícím

institucím

3

Posouzení stavu

vedení školy

průběžně

přínos pro školu

Výroční zpráva

2

Posouzení stavu

vedení školy

průběžně

přínos pro školu

Výroční zpráva

1

Posouzení stavu

vedení školy

průběžně

přínos pro školu

Výroční zpráva


6.2.6.      Výsledky vzdělávání

Cíl - prověřit:

Obd.

nástroj

provádí

časové vymezení

kritéria

výstup

Testování v uzlových bodech vzdělávání

3

Nezávislý test

(SCIO) dlouhodobější

srovnání

žáci podle podmínek

testu, vedení školy

podle podmínek

testu, jaro

umístění, přidaná

hodnota, celkový

vývoj

zpráva a její interpretace, dodá

zadavatel testu, vedení školy případně

navrhne změny ve výuce

2

Nezávislý test

(SCIO)

žáci podle podmínek

testu, vedení školy

podle podmínek

testu

umístění, přidaná

hodnota

zpráva a její interpretace, dodá

zadavatel testu

1

Nezávislý test

(SCIO)

žáci podle podmínek

testu, vedení školy

podle podmínek

testu

umístění, přidaná

hodnota

zpráva a její interpretace, dodá

zadavatel testu

Hodnocení   maturitních zkoušek

3

Rozbor výsledků a

dlouhodobějších

trendů

tř. učitel, vedení školy

červen

úspěšnost žáků,

porovnání s

průběžnými výsledky

Statistický souhrn, návrh opatření

2

Rozbor výsledků

tř. učitel

červen

úspěšnost žáků,

porovnání s

průběžnými výsledky

Statistický souhrn, návrh opatření

1

Rozbor výsledků

tř. učitel

červen

úspěšnost žáků,

porovnání s

průběžnými výsledky

Statistický souhrn, návrh opatření

Hodnocení rozvoje

 KK žáků

3

Hodnotící škála,

analýza hodnotících

nástrojů

všichni učitelé,

žáci, vedení školy

Jaro, léto

podle hodnotící škály,

vypovídací hodnota

nástroje

statistický souhrn, zpráva pro každého

žáka, rozbor s rodiči, změna nástroje

2

Hodnotící škála

všichni učitelé,

žáci

Jaro

podle hodnotící škály

statistický souhrn, zpráva pro každého

žáka, rozbor s rodiči

1

Hodnotící škála

všichni učitelé,

žáci

jaro

podle hodnotící škály

statistický souhrn, zpráva pro každého

žáka, rozbor s rodiči

Hodnocení prospěchu

a absencí

3

klasifikace žáků

vedení školy

konec každého

klasifikačního období

sledování změn,

porovnání s ostatními

třídami a roky

souhrn, použití třídními učiteli

2

klasifikace žáků

vedení školy

konec každého

klasifikačního období

sledování změn,

porovnání s ostatními

třídami a roky

souhrn, použití třídními učiteli

1

klasifikace žáků

vedení školy

konec každého

klasifikačního období

sledování změn,

porovnání s ostatními

třídami a roky

souhrn, použití třídními učiteli