telefon:483394333fax:483394333
ředitel:František Bruskontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:František BrusIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajU Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 23470891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium čtyřleté všeobecné, zpracováno podle RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Profil absolventa

Žáci během studia získají návyky a dovednosti potřebné pro další profesní orientaci – práce s více zdroji informací, týmová práce, schopnost prezentace výsledků, schopnost diskuse - návyky a dovednosti absolventů mají trvalý charakter.

Absolvent naší školy je připraven ke studiu na vysoké škole libovoného zaměření (v posledních ročnících studia se sám zaměřuje na budoucí studium volbou vilitelných předmětů). Pochopitelně absolvent může pokračovat na VOŠ opět libovolného zaměření. Absolvent je také schopen vzhledem k všeobecnému zaměření gymnázia pracovat na nejrůznějších pozicích vyžadujících SŠ vzdělání.

Vzdělávání se ukončuje maturitní zkouškou prováděnou podle platných zákonů (Školský zákon a prováděcí předpis k maturitním zkouškám). Po úspěšném složení maturitní zkoušky absolvent obdrží maturitní vysvědčení, které je dokladem o získání stupně vzdělání.

 

Maturitní zkoušky  (podle vyhlášky 177/2009Sb.)

Termín podání přihlášek         – nejpozději 15. 11.  řediteli školy pro jarní zkušební období

                                             – nejpozději 25. 6.  řediteli školy pro podzimní zkušební období

Společná část („státní“)

A)  POVINNÉ ZKOUŠKY

Předměty:       1) ČESKÝ JAZYK

                      2) CIZÍ JAZYK

                      3)volba – MATEMATIKA nebo Občanský a Společenskovědní Základ nebo INFORMATIKA 

ČJ a cizí jazyk mají část ústní, didaktický test (cizí jazyk včetně poslechové části) a písemnou zkoušku (podle jednotného schématu platného v celé ČR).

Matematika – jen didaktický test , INFORMATIKA část testovou a část praktickou.

V roce 2011 jsou povinné jen 2 zkoušky a to z českého jazyka a volitelně cizí jazyk nebo matematika.

 

B)  NEPOVINNÉ ZKOUŠKY

max. 3 nepovinné zkoušky

Předměty:  
Cizí jazyk, matematika, občanský a společenskovědní základ, biologie, fyzika, chemie, dějepis, zeměpis, dějiny umění

Žák může ve školním roce 2010/2011 volit jako nepovinný předmět i Český jazyk, Cizí jazyk a Matematiku jiné úrovně než v povinné části.

S výjimkou  českého jazyka a cizího jazyka jsou všechny předměty nepovinné zkoušky zkoušeny jen didaktickým testem.

Profilová část („školní“)

A )  POVINNÉ ZKOUŠKY

Na Gymnáziu Tanvald budou žáci skládat  3  povinné zkoušky ( v letech 2011 a 2012 jen dvě).

Seznam možných předmětů profilové zkoušky :

Český jazyk (ústní zkouška - ú), cizí jazyk (písemná zkouška-p+ú),

ZSV(ú), D(ú), Z(ú), M(jen p), Fy(ú), CH(ú), Bi(ú), IVT(ú).

Omezující podmínky pro volbu žáků:

1)      žáci, kteří si ve společné části zvolili cizí jazyk, si nesmí zvolit tento jazyk v profilové části

2)      žáci, kteří si ve společné části zvolili matematiku, si nesmí zvolit matematiku v profilové části

B)  NEPOVINNÉ ZKOUŠKY

max. 2 nepovinné zkoušky

Předměty:

žáci volí ze stejného seznamu zkoušek jako v povinné části

Písemné zkoušky se budou konat od 15. 4. do 30. 4. , ústní se společnou částí v měsíci květnu v termínu podle rozhodnutí ředitele školy.

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • kriticky hodnotí pokrok při dosahování cílů svého učení a práce, přijímá ocenění, radu i kritiku ze strany druhých, z vlastních úspěchů i chyb čerpá poučení pro další práci
  • efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, reflektuje proces vlastního učení a myšlení
  • kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi
  • své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, využívá je jako prostředku pro seberealizaci a osobní rozvoj
Kompetence k řešení problémů
  • zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků
  • kriticky interpretuje získané poznatky a zjištění a ověřuje je, pro své tvrzení nachází argumenty a důkazy, formuluje a obhajuje podložené závěry
  • je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran
  • vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy
  • uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice
  • rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části
Kompetence komunikativní
  • používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu
  • efektivně využívá moderní informační technologie
  • s ohledem na situaci a účastníky komunikace efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu
  • vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje; je citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům partnerů v komunikaci
  • prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem
  • rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění
Kompetence sociální a personální
  • posuzuje reálně své fyzické a duševní možnosti, je schopen sebereflexe
  • stanovuje si cíle a priority s ohledem na své osobní schopnosti, zájmovou orientaci i životní podmínky
  • odhaduje důsledky vlastního jednání a chování v nejrůznějších situacích, své jednání a chování podle toho koriguje
  • přizpůsobuje se měnícím se životním a pracovním podmínkám a podle svých schopností a možností je aktivně a tvořivě ovlivňuje
  • aktivně spolupracuje při stanovování a dosahování společných cílů
  • přispívá k vytváření a udržování hodnotných mezilidských vztahů založených na vzájemné úctě, toleranci a empatii
  • projevuje zodpovědný vztah k vlastnímu zdraví a k zdraví druhých
  • rozhoduje se na základě vlastního úsudku, odolává společenským i mediálním tlakům
Kompetence občanská
  • promýšlí souvislosti mezi svými právy, povinnostmi a zodpovědností; k plnění svých povinností přistupuje zodpovědně a tvořivě, hájí svá práva i práva jiných, vystupuje proti jejich potlačování a spoluvytváří podmínky pro jejich naplňování
  • rozšiřuje své poznání a chápání kulturních a duchovních hodnot, spoluvytváří je a chrání
  • posuzuje události a vývoj veřejného života, sleduje, co se děje v jeho bydlišti a okolí, zaujímá a obhajuje informovaná stanoviska a jedná k obecnému prospěchu podle nejlepšího svědomí
  • chová se informovaně a zodpovědně v krizových situacích a v situacích ohrožujících život a zdraví, poskytne ostatním pomoc
  • informovaně zvažuje vztahy mezi svými zájmy osobními, zájmy širší skupiny, do níž patří, a zájmy veřejnými, rozhoduje se a jedná vyváženě
  • o chodu společnosti a civilizace uvažuje z hlediska udržitelnosti života, rozhoduje se a jedná tak, aby neohrožoval a nepoškozoval přírodu a životní prostředí ani kulturu
  • respektuje různorodost hodnot, názorů, postojů a schopností ostatních lidí
Kompetence k podnikavosti
  • rozvíjí svůj osobní i odborný potenciál, rozpoznává a využívá příležitosti pro svůj rozvoj v osobním a profesním životě
  • cílevědomě, zodpovědně a s ohledem na své potřeby, osobní předpoklady a možnosti se rozhoduje o dalším vzdělávání a budoucím profesním zaměření
  • získává a kriticky vyhodnocuje informace o vzdělávacích a pracovních příležitostech, využívá dostupné zdroje a informace při plánování a realizaci aktivit
  • uplatňuje proaktivní přístup, vlastní iniciativu a tvořivost, vítá a podporuje inovace
  • posuzuje a kriticky hodnotí rizika související s rozhodováním v reálných životních situacích a v případě nezbytnosti je připraven tato rizika nést
  • usiluje o dosažení stanovených cílů, průběžně reviduje a kriticky hodnotí dosažené výsledky, koriguje další činnost s ohledem na stanovený cíl; dokončuje zahájené aktivity, motivuje se k dosahování úspěchu
  • chápe podstatu a principy podnikání, zvažuje jeho možná rizika, vyhledává a kriticky posuzuje příležitosti k uskutečnění podnikatelského záměru s ohledem na své předpoklady, realitu tržního prostředí a další faktory