telefon:483394333fax:483394333
ředitel:František Bruskontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:František BrusIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajU Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 23470891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium čtyřleté všeobecné, zpracováno podle RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Informační a komunikační technologie

Informační a komunikační technologie
1. ročník2. ročník
Realizuje obsah vzdělávacího oboru Informační a komunikační technologie RVP G.

Třída se ve všech hodinách dělí na skupiny. Pro výuku je k dispozici odborná učebna plně vybavená výpočetní technikou.Výpočetní techniku žáci využijí i v jiných odborných učebnách a předmětech.
Obsah předmětu je realizován 2 hodinami týdně v 1. ročníku a 2 hodinami týdně v 2.ročníku. Dále je možnost volitelného předmětu IKT 2 hodinami ve 3.ročníku a 2 hodinami ve 4.ročníku.
Získané dovednosti jsou v informační společnosti nezbytným předpokladem uplatnění na trhu práce i podmínkou k efektivnímu rozvíjení profesní i zájmové činnosti. Zvládnutí výpočetní techniky, zejména rychlého vyhledávání a zpracování potřebných informací pomocí internetu a jiných digitálních médií, umožňuje realizovat metodu „učení kdekoliv a kdykoliv“, vede k žádoucímu odlehčení paměti při současné možnosti využít mnohonásobně většího počtu dat a informací než dosud, urychluje aktualizaci poznatků a vhodně doplňuje standardní učební texty a pomůcky. Žáci se zdokonalí v ovládání operačního systému počítače, naučí se systematicky používat základní kancelářské a komunikační programy. Při vyhledávání informací v prostředí internetu budou žáci schopni ověřovat a vyhodnocovat informace z různých informačních zdrojů. Při tvorbě dokumentů se budou řídit základními typografickými a estetickými pravidly.

Dovednosti získané ve vzdělávacím oboru Informační a komunikační technologie umožňují žákům aplikovat výpočetní techniku s bohatou škálou vzdělávacího software a informačních zdrojů ve všech vzdělávacích oblastech.
Žák je veden k tomu, aby zejména - sbíral a třídil informace ze zdrojů dostupných prostřednictvím internetu, - aplikoval získané znalosti a dovednosti ve všech ostatních vzdělávacích předmětech, zejména při zpracovávání dokumentů.

Cílové zaměření vzdělávací oblasti

Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:

- poznání úlohy informací a informačních činností a k využívání moderních informačních a komunikačních technologií
- porozumění toku informací, počínaje jejich vznikem, uložením na médium, přenosem, zpracováním, vyhledáváním a praktickým využitím
- schopnosti formulovat svůj požadavek a využívat při interakci s počítačem algoritmické myšlení
- porovnávání informací a poznatků z většího množství alternativních informačních zdrojů, a tím k dosahování větší věrohodnosti vyhledaných informací
- využívání výpočetní techniky, aplikačního i výukového software ke zvýšení efektivnosti učení a racionálnější organizaci práce
- tvořivému využívání softwarových a hardwarových prostředků při prezentaci výsledků své práce
- pochopení funkce výpočetní techniky jako prostředku simulace a modelování přírodních i sociálních jevů a procesů
- respektování práv k duševnímu vlastnictví při využívání software
- zaujetí odpovědného, etického přístupu k nevhodným obsahům vyskytujícím se na internetu či jiných médiích
- šetrné práci s výpočetní technikou

----------------------------------------
Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:
porozumění zásadám ovládání a věcným souvislostem jednotlivých skupin aplikačního programového
vybavení a k vhodnému uplatňování jejich nástrojů, metod a vazeb k efektivnímu řešení úloh;
porozumění základním pojmům a metodám informatiky jako vědního oboru a k jeho uplatnění
v ostatních vědních oborech a profesích;
uplatňování algoritmického způsobu myšlení při řešení problémových úloh;
využívání prostředků ICT k modelování a simulaci přírodních, technických a společenských procesů
a k jejich implementaci v různých oborech;
tvořivému využívání spektra možností komunikačních technologií a jejich kombinací k rychlé
a efektivní komunikaci;
využívání výpočetní techniky ke zvýšení efektivnosti své činnosti, k dokonalejší organizaci práce
a k týmové spolupráci na úrovni školní, republikové a mezinárodní;
využívání informačních a komunikačních technologií (on-line vzdělávání, spolupráce na
zahraničních projektech) k celoživotnímu vzdělávání a vytváření pozitivních postojů k potřebám
znalostní společnosti;
využití možností výpočetní techniky a internetu k poznávacím, estetickým a tvůrčím cílům s ohledem
ke globálnímu a multikulturnímu charakteru internetu;
uvědomění si, respektování a zmírnění negativních vlivů moderních informačních a komunikačních
technologií na společnost a na zdraví člověka, ke znalosti způsobů prevence a ochrany před zneužitím
a omezováním osobní svobody člověka;
získávání údajů z většího počtu alternativních zdrojů a odlišování informačních zdrojů věrohodných
a kvalitních od nespolehlivých a nekvalitních;
respektování a používání odborné terminologie informačních a počítačových věd;
poznání základních právních aspektů a etických zásad týkajících se práce s informacemi a výpočetní
technikou, k respektování duševního vlastnictví, copyrightu, osobních dat a zásad správného citování
autorských děl.