Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Doplňující vzdělávací obory
Volitelný předmět Dramatická výchova je zařazen v 7. - 9. ročníku, tj. sekundě až kvartě víceletého gymnázia.
Dramatická výchova svým obsahem patří mezi estetickovýchovné předměty vedle výchovy výtvarné, hudební a literární. Zahrnuje spontánní nebo improvizované jednání, různě strukturované hry a cvičení a fixovaný tvar etud, určených k prezentaci v rámci třídy, případně i představení pro diváky. Je založena na lidské schopnosti hrát, jednat "jako" - tzn. být sám sebou v uměle navozených situacích a okolnostech nebo v nich být někým nebo něčím jiným. Díky této schopnosti mohou žáci prozkoumávat, jak se chovají lidé za určitých okolností, dnes nebo jindy, v různých společnostech. Prostřednictvím obrazotvornosti muže být zkoumání zakoušeno a sdíleno, jako by bylo reálné.
V dramatické výchově se vytváříme a zkoumáme lidské jednání, včetně našeho vlastního, a poznáváme, jak probíhá a kam až může vést. Porovnáváme svá individuální stanoviska se stanovisky druhých. Konflikty, které jsou jádrem dramatických improvizací, vedou proces vpřed. Zkoumání a je-li to možné analyzování lidských problémů žákům pomáhá vyrovnat se s intelektuálními, fyzickými a emocionálními obtížemi. Proto může být dramatická výchova významným pomocníkem učiteli občanské a rodinné výchovy.
V tvůrčím procesu dramatické výchovy může vzniknout i divadelní tvar, který však není a nesmí být samoúčelem, ale prostředkem k sdělení prozkoumaného tématu a k obohacení výchovných prvků o výchovu k dokončování společné práce, k vypracování detailu a k odpovědnosti jedince a skupiny za společné dílo. Divadlo jako svébytný druh syntetického umění nabízí prostor k propojení různých prostředků jednotlivých uměleckých oblastí, a může se proto stát významným prostředkem komplexní estetické výchovy.
Dramatické výchova směřuje ve svých důsledcích k výchově osobnosti, která je schopna orientovat se sama v sobě i v okolním světě, a zejména v mezilidských vztazích, je si vědoma své hodnoty a je schopna se dále rozvíjet.
Specifickými cíli dramatické výchovy jsou zvláště:
- naučit se funkčně používat prostředky dramatického výrazu a celý tvůrčí proces práce s tématem,
- porozumět zvoleným tématům, ujasnit si k nim vlastní postoj a zjistit postoje ostatních,
- používat prostředky dramatické výchovy ke sdělení získaných poznatků,
- porozumět sdělení jiných.
Tímto způsobem žák s pomocí učitele a ostatních spolužáků
- získává jistotu při uplatňování svých schopností, zejména v komunikaci verbální i neverbální (v obou
rovinách - sdělování i naslouchání),
- učí se pracovat a tvořit ve skupině a dosahovat společných výsledků,
- poznává a hodnotí sám sebe, prozkoumává mezilidské vztahy a vytváří si postoje k sobě samému, ostatním, ke světu.
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
redakce školního časopisu, rozhlasu, televize či internetového média; utváření týmu, význam různých věkových a sociálních skupin pro obohacení týmu, komunikace a spolupráce týmu; stanovení si cíle, časového harmonogramu a delegování úkolů a zodpovědnosti; faktory ovlivňující práci v týmu; pravidelnost mediální produkce
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
právo všech lidí žít společně a podílet se na spolupráci; udržovat tolerantní vztahy a rozvíjet spolupráci, ať patří k jakékoli kulturní, sociální, náboženské, zájmové nebo generační skupině; vztahy mezi kulturami - vedou nejen ke vzájemnému obohacování různých kultur, ale i ke konfliktům vyplývajícím z rozdílnosti kultur; předsudky a vžité stereotypy - jak mohou vést k diskriminaci; důležitost integrace jedince v rodinných, vrstevnických a profesních vztazích; uplatňování principu slušného chování - základní morální normy; význam kvality mezilidských vztahů pro harmonický rozvoj osobnosti; tolerance, empatie, představa ocitnutí se v roli druhého; lidská solidarita, pomoc při zapojování žáků jiné kultury do kolektivu třídy
Multikulturalita
multikulturalita současného světa a vývoj v budoucnosti; multikulturalita jako prostředek vzájemného obohacování; specifické rysy různých jazyků - žádný není nadřazen jiným jazykům; naslouchání druhým, komunikace s příslušníky odlišných sociokulturních skupin, vstřícný postoj k odlišnostem; význam užívání cizího jazyka jako nástroje dorozumění a celoživotního vzdělávání
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
kořeny a zdroje evropské civilizace; klíčové mezníky evropské historie; Evropská integrace; instituce Evropské unie a jejich fungování; čtyři svobody a jejich dopad na život jedince; co Evropu spojuje a co ji rozděluje; mezinárodní organizace a jejich přispění k řešení problémů dětí a mládeže
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí; vytváření povědomí o kvalitách typu odpovědnost, spolehlivost, spravedlivost, respektování atd.; pomáhající a prosociální chování (člověk neočekává protislužbu); dovednosti rozhodování v eticky problematických situacích všedního dne
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
dovednosti pro řešení problémů a rozhodování z hlediska různých typů problémů a sociálních rolí (učební problémy vázané na látku předmětů, problémy v mezilidských vztazích, problémy v seberegulaci)
Kooperace a kompetice
rozvoj individuálních dovedností pro kooperaci (seberegulace v situaci nesouhlasu, odporu apod., dovednost odstoupit od vlastního nápadu, dovednost navazovat na druhé a rozvíjet vlastní linku jejich myšlenky, pozitivní myšlení apod.); rozvoj sociálních dovedností pro kooperaci (jasná a respektující komunikace, řešení konfliktů, podřízení se, vedení a organizování práce skupiny); rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro etické zvládání situací soutěže, konkurence
Komunikace
řeč těla, řeč zvuků a slov, řeč předmětů a prostředí vytvářeného člověkem, řeč lidských skutků; cvičení pozorování a empatického a aktivního naslouchání; dovednosti pro sdělování verbální i neverbální (technika řeči, výraz řeči, cvičení v neverbálním sdělování); specifické komunikační dovednosti (monologické formy - vstup do tématu „rétorika“); dialog (vedení dialogu, jeho pravidla a řízení, typy dialogů); komunikace v různých situacích (vysvětlování, žádosti, děkování, odmítání, informování, přesvědčování, řešení konfliktů, vyjednávání); asertivní komunikace, dovednosti komunikační obrany proti agresi a manipulaci; pravda, lež a předstírání v komunikaci
Mezilidské vztahy
péče o dobré vztahy; tolerance a pohled na svět očima druhého; lidská práva jako regulativ vztahů; vztahy a naše skupina/třída (práce s přirozenou dynamikou dané třídy jako sociální skupiny)
Poznávání lidí
vzájemné poznávání se ve skupině/třídě; rozvoj pozornosti vůči odlišnostem a hledání výhod v odlišnostech; chyby při poznávání lidí
Kreativita
cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity (pružnosti nápadů, originality, schopnosti vidět věci jinak, citlivosti, schopnosti "dotahovat" nápady do reality), tvořivost v mezilidských vztazích
Rozvoj schopností poznávání
cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění; cvičení dovedností zapamatování, řešení problémů; dovednosti pro učení a studium
Sebepoznání a sebepojetí
já jako zdroj informací o sobě; druzí jako zdroj informací o mně; moje tělo, moje psychika (temperament, postoje, hodnoty); co o sobě vím a co ne; jak se promítá mé já v mém chování; můj vztah ke mně samé/mu; moje učení; moje vztahy k druhým lidem
Kompetence komunikativní
-
rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků
-
naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje
-
účinně se zapojuje do diskuse
-
obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
-
využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi
-
formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu
-
vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
Kompetence sociální a personální
-
podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
-
na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů
-
v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
-
účinně spolupracuje ve skupině
-
podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
-
na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
-
vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj
-
ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty
-
přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy
-
chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu
-
oceňuje zkušenosti druhých lidí
-
respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají
Kompetence k učení
-
vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie
-
vyhledává a třídí informace
-
má pozitivní vztah k učení
-
posoudí vlastní pokrok
-
naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit
-
kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich
-
samostatně pozoruje a experimentuje
-
vyvozuje závěry z pozorování a experimentů
-
uvádí věci do souvislostí
-
vytváří si komplexnější pohled na přírodní, společenské a sociokulturní jevy
Kompetence k řešení problémů
-
volí vhodné způsoby řešení
-
kriticky myslí
-
činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit
-
uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí
-
vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni
-
rozpozná a pochopí problém
-
přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách
-
promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností
-
využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení problémů
Kompetence občanské
-
respektuje, chrání a ocení naše tradice a kulturní i historické dědictví
-
projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost
-
aktivně se zapojuje do kulturního dění a sportovních aktivit
-
respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot
-
je schopen vcítit se do situací ostatních lidí
-
odmítá útlak a hrubé zacházení
Kompetence pracovní
-
používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení
-
adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky
-
dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky
|