Realizuje obsah vzdělávacího oboru Hudební obor RVP GV.
Realizují se tématické okruhy průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova RVP GV.
Společným vzdělávacím obsahem hudebního a výtvarného oboru je také Umělecká tvorba a komunikace, která je zařazena do jednotlivých okruhů v rámci hudebního oboru.Žáci mají v oblasti Umění a kultura možnost volby mezi Hudebním oborem a Výtvarným oborem.
Pro výuku Hudebního oboru je k dispozici odborná učebna vybavená hudebními nástroji, Orffovým instrumentářem a audio-vizuální technikou. Žáci mohou také navštěvovat Sborový zpěv.
Předmět Hudební obor má velký význam pro formování nejen estetického a pocitového vnímání žáků v kontextu s ostatními, převážně naukově orientovanými předměty,ale i pro etické cítění žáka a jeho morální hodnoty. Žáci se seznamují nejen s hudebními, ale i s jinými uměleckými obory v jejich vzájemných vazbách. Sleduje umění na pozadí historických a společenských změn.Učí žáka chápat umění jako nezastupitelný způsob komunikace mezi lidmi, k pozitivnímu vztahu ke kulturnímu bohatství národa i k poznání a porozumění kultury etnik a jiných národů.
V průběhu výuky se žáci seznámí se základními hudebními styly, žánry a formami, s kategoriemi hudebních nástrojů, hudebních forem, hudební teorie i hudebně výrazových prostředků. Důležitou složkou je přehled nejvýznamnějších hudebních skladatelů a děl v rámci jednotlivých uměleckých slohů.
Žák je veden k tomu, aby
- chápal význam emotivních a pocitových prožitků pro život, estetického a etického působení hudby
- našel v hudbě prostředek relaxace i duševního obohacení
- si na základě poznání duchovních a kulturních hodnot současných i minulých utvářel nepředpojaté postoje k různým kulturám a společenstvím
- chápal význam hudby v historickém kontextu
- chápal, že práce jedince ovlivní výsledek práce celé skupiny
- v rámci svých možností interpretoval a produkoval hudbu
Výchovné a vzdělávací strategie
- učitel klade důraz zejména na individuální přístup k žákům a na rozvoj jejich vlastních schopností – kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální.
- učitel rozvíjí jejich schopnosti týmové spolupráce a zodpovědnost jedince za společné dílo, učí žáky sebehodnocení a kreativitě – kompetence sociální a personální, kompetence občanské.
- učitel organizuje návštěvy výstav, koncertů a divadelních představení podle aktuálních
možností, formuje jejich vztah k hudbě, rozvíjí jejich kulturní rozhled – kompetence komunikativní,
kompetence sociální a personální.
- učitel zadává žákům referáty k samostatnému či skupinovému zpracování a prezentaci – kompetence k učení, kompetence komunikativní.
Kompetence sociální a personální
-
přispívá k vytváření a udržování hodnotných mezilidských vztahů založených na vzájemné úctě, toleranci a empatii
-
rozhoduje se na základě vlastního úsudku, odolává společenským i mediálním tlakům
Kompetence k učení
-
své učení a pracovní činnosti využívá jako prostředku pro seberealizaci a osobní rozvoj
-
přijímá ocenění, radu i kritiku ze strany druhých
-
z vlastních úspěchů i chyb čerpá poučení pro další práci
Kompetence občanské
-
rozšiřuje své poznání a chápání kulturních a duchovních hodnot, spoluvytváří je a chrání
-
respektuje, chrání a ocení naše tradice a kulturní i historické dědictví
-
respektuje různorodost hodnot, názorů, postojů a schopností ostatních lidí