Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Umění a kultura
Realizuje obsah vzdělávacího oboru Hudební výchova RVP ZV.
Realizují se tématické okruhy průřezových témat Osobnostní a sociální výchova RVP ZV a Multikulturní výchova RVP ZV.
Vzdělávací obor hudební výchova patří do oblasti Umění a kultura a je realizována formou samostatného vyučovacího předmětu.Probíhá jednu hodinu týdně a zahrnuje vokální,instrumentální,pohybové a poslechové činnosti,které se vzájemně prolínají a vedou k aktivnímu vnímání a interpretaci hudby. Na nižším stupni gymnázia se třída dělí na skupiny.
Pro výuku je k dispozici odborná učebna vybavená hudebními nástroji, Orfovým instrumentářem
a audio-vizuální technikou.
Žáci mohou také navštěvovat nepovinný předmě tsborový zpěv.
Předmět hudební výchova má velký význam pro formování estetického a pocitového
vnímání žáků v kontextu s ostatními, převážně naukově orientovanými předměty. V hudební výchově se široce využívají znalosti z dějepisu,občanské výchovy,českého jazyka a literatury a také z výtvarné výchovy.
Metody a formy práce jsou založeny zejména na spolupráci,ale nabízejí i možnost individuální prezentace uměleckých schopností žáka.
V průběhu výuky se žáci seznámí se základními kategoriemi hudebních nástrojů, hudebními styly, žánry a formam. Důležitou
složkou je přehled nejvýznamnějších hudebních skladatelů a děl.
Žák je veden k tomu, aby
- chápal význam emotivních a pocitových prožitků pro život,
- v rámci svých možností interpretoval a produkoval hudbu,
- našel v hudbě prostředek relaxace i duševního obohacení,
-uvědomoval sil, že práce jedince ovlivní výsledek práce celé skupiny
- si na základě poznání duchovních a kulturních hodnot současných i minulých utvářel
nepředpojaté postoje k různým kulturám a společenstvím,
- chápal význam hudby v historickém kontextu.
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
pěstování kritického přístupu ke zpravodajství a reklamě; rozlišování zábavních („bulvárních“) prvků ve sdělení od informativních a společensky významných; hodnotící prvky ve sdělení (výběr slov a záběrů); hledání rozdílu mezi informativním, zábavním a reklamním sdělením; chápání podstaty mediálního sdělení, objasňování jeho cílů a pravidel; identifikování základních orientačních prvků v textu
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
různé typy sdělení, jejich rozlišování a jejich funkce; rozdíl mezi reklamou a zprávou a mezi „faktickým“ a „fiktivním“ obsahem; hlavní rysy reprezentativnosti (rozlišení reality od médii zobrazovaných stereotypů, jako reprezentace reality); vztah mediálního sdělení a sociální zkušenosti (rozlišení sdělení potvrzujících předsudky a představy od sdělení vycházejících ze znalosti problematiky a nezaujatého postoje); identifikace základních společenských hodnot v textu, prvky signalizující hodnotu, o kterou se sdělení opírá; identifikace zjednodušení mediovaných sdělení, opakující se prostředky v médiích (ve zpravodajství, reklamě i zábavě)
Fungování a vliv médií ve společnosti
organizace a postavení médií ve společnosti; faktory ovlivňující média, interpretace vlivů působících na jejich chování; způsoby financování médií a jejich dopady; vliv médií na každodenní život, společnost, politický život a kulturu z hlediska současné i historické perspektivy; role médií v každodenním životě jednotlivce, vliv médií na uspořádání dne, na rejstřík konverzačních témat, na postoje a chování; role médií v politickém životě (předvolební kampaně a jejich význam); vliv médií na kulturu (role filmu a televize v životě jednotlivce, rodiny, společnosti) ; role médií v politických změnách
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Základní podmínky života
voda (vztahy vlastností vody a života, význam vody pro lidské aktivity, ochrana její čistoty, pitná voda ve světě a u nás, způsoby řešení); ovzduší (význam pro život na Zemi, ohrožování ovzduší a klimatické změny, propojenost světa, čistota ovzduší u nás); půda (propojenost složek prostředí, zdroj výživy, ohrožení půdy, rekultivace a situace v okolí, změny v potřebě zemědělské půdy, nové funkce zemědělství v krajině); ochrana biologických druhů (důvody ochrany a způsoby ochrany jednotlivých druhů); ekosystémy - biodiverzita (funkce ekosystémů, význam biodiverzity, její úrovně, ohrožování a ochrana ve světě a u nás); energie (energie a život, vliv energetických zdrojů na společenský rozvoj, využívání energie, možnosti a způsoby šetření, místní podmínky); přírodní zdroje (zdroje surovinové a energetické, jejich vyčerpatelnost, vlivy na prostředí, principy hospodaření s přírodními zdroji, význam a způsoby získávání a využívání přírodních zdrojů v okolí)
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Kulturní diference
jedinečnost každého člověka a jeho individuální zvláštnosti; člověk jako nedílná jednota tělesné i duševní stránky, ale i jako součást etnika; poznávání vlastního kulturního zakotvení a respektování zvláštností různých etnik (zejména cizinci nebo příslušníci etnik žijící v místě školy); základní problémy sociokulturních rozdílů v České republice a v Evropě
Etnický původ
rovnocennost všech etnických skupin a kultur; odlišnost lidí, ale i jejich vzájemná rovnost; postavení národnostních menšin; základní informace o různých etnických a kulturních skupinách žijících v české a evropské společnosti; různé způsoby života, odlišné myšlení a vnímání světa; projevy rasové nesnášenlivosti - jejich rozpoznávání a důvody vzniku
Multikulturalita
multikulturalita současného světa a vývoj v budoucnosti; multikulturalita jako prostředek vzájemného obohacování; specifické rysy různých jazyků - žádný není nadřazen jiným jazykům; naslouchání druhým, komunikace s příslušníky odlišných sociokulturních skupin, vstřícný postoj k odlišnostem; význam užívání cizího jazyka jako nástroje dorozumění a celoživotního vzdělávání
Princip sociálního smíru a solidarity
odpovědnost každého jedince za to, aby byla odstraněna diskriminace a předsudky vůči etnickým skupinám; dovednost žít nekonfliktně v multikulturní společnosti; aktivní spolupodílení dle svých možností na přetváření společnosti, aby vyhovovala všem - i minoritním skupinám; otázka lidských práv, nejdůležitější dokumenty
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
rodinné příběhy, zážitky a zkušenosti z Evropy a světa; místa, události a artefakty blízkého okolního prostředí mající původ či vztah k Evropě a světu; naši sousedé v Evropě; život dětí v jiných zemích; lidová slovesnost, zvyky a tradice národů Evropy
Jsme Evropané
kořeny a zdroje evropské civilizace; klíčové mezníky evropské historie; Evropská integrace; instituce Evropské unie a jejich fungování; čtyři svobody a jejich dopad na život jedince; co Evropu spojuje a co ji rozděluje; mezinárodní organizace a jejich přispění k řešení problémů dětí a mládeže
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Sebepoznání a sebepojetí
já jako zdroj informací o sobě; druzí jako zdroj informací o mně; moje tělo, moje psychika (temperament, postoje, hodnoty); co o sobě vím a co ne; jak se promítá mé já v mém chování; můj vztah ke mně samé/mu; moje učení; moje vztahy k druhým lidem
Seberegulace a sebeorganizace
cvičení sebekontroly, sebeovládání, vůle; organizace vlastního času, plánování učení a studia; stanovování osobních cílů a kroků k jejich dosažení
Kreativita
cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity (pružnosti nápadů, originality, schopnosti vidět věci jinak, citlivosti, schopnosti "dotahovat" nápady do reality), tvořivost v mezilidských vztazích
Poznávání lidí
vzájemné poznávání se ve skupině/třídě; rozvoj pozornosti vůči odlišnostem a hledání výhod v odlišnostech; chyby při poznávání lidí
Komunikace
řeč těla, řeč zvuků a slov, řeč předmětů a prostředí vytvářeného člověkem, řeč lidských skutků; cvičení pozorování a empatického a aktivního naslouchání; dovednosti pro sdělování verbální i neverbální (technika řeči, výraz řeči, cvičení v neverbálním sdělování); specifické komunikační dovednosti (monologické formy - vstup do tématu „rétorika“); dialog (vedení dialogu, jeho pravidla a řízení, typy dialogů); komunikace v různých situacích (vysvětlování, žádosti, děkování, odmítání, informování, přesvědčování, řešení konfliktů, vyjednávání); asertivní komunikace, dovednosti komunikační obrany proti agresi a manipulaci; pravda, lež a předstírání v komunikaci
Kooperace a kompetice
rozvoj individuálních dovedností pro kooperaci (seberegulace v situaci nesouhlasu, odporu apod., dovednost odstoupit od vlastního nápadu, dovednost navazovat na druhé a rozvíjet vlastní linku jejich myšlenky, pozitivní myšlení apod.); rozvoj sociálních dovedností pro kooperaci (jasná a respektující komunikace, řešení konfliktů, podřízení se, vedení a organizování práce skupiny); rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro etické zvládání situací soutěže, konkurence
Kompetence komunikativní
-
rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků
-
přemýšlí o různých typech informačních a komunikačních prostředků
-
reaguje na různé typy komunikačních a informačních prostředků a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění
-
naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje
-
účinně se zapojuje do diskuse
-
obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
-
využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi
-
využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
-
formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu
Kompetence sociální a personální
-
podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
-
na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů
-
v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
-
účinně spolupracuje ve skupině
-
podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
-
na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
-
vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj
-
ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty
-
přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy
-
chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu
-
oceňuje zkušenosti druhých lidí
-
respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají
Kompetence k učení
-
vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie
-
vyhledává a třídí informace
-
umí informace propojovat a systematizovat
-
využívá efektivně informace v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
-
plánuje, organizuje a řídí vlastní učení
-
projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
-
poznává smysl a cíl učení
-
má pozitivní vztah k učení
-
posoudí vlastní pokrok
-
kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich
-
operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly
-
uvádí věci do souvislostí
-
propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí
-
vytváří si komplexnější pohled na přírodní, společenské a sociokulturní jevy
Kompetence k řešení problémů
-
ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací
-
sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
-
samostatně řeší problémy, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
-
kriticky myslí
-
rozpozná a pochopí problém
-
promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností
-
vyhledá informace vhodné k řešení problémů
-
nachází shodné, podobné a odlišné znaky informací
-
využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení problémů
-
nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
Kompetence občanské
-
respektuje, chrání a ocení naše tradice a kulturní i historické dědictví
-
projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost
-
aktivně se zapojuje do kulturního dění a sportovních aktivit
-
respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot
-
je schopen vcítit se do situací ostatních lidí
Kompetence pracovní
-
využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost
-
činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření
-
používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení
-
dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky
-
přistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot
|