Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové, organizační a časové vymezení předmětu Výtvarná výchova
Předmět Výtvarná výchova je zaměřen hlavně na tvůrčí činnost žáka, která je velmi těsně spojena s vnímáním komunikačního obsahu různých vizuálně obrazných znakových systémů. Rozvíjí pocitové vnímání žáka a dbá na uplatňování subjektivity. Užívá různé umělecké vyjadřovací prostředky včetně nových informačních komunikačních technologií. Na základě poznání duchovních a kulturních hodnot současných i minulých utváří nepředpojaté postoje k různým kulturám a společenstvím.
Do vzdělávacího obsahu předmětu Výtvarná výchova jsou začleněna následující průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova -
tematické okruhy:
sebepoznání a sebepojetí
kreativita
mezilidské vztahy
komunikace
kooperace a kompetice
hodnoty,postoje a praktická etika
rozvoj schopností poznávání
Environmentální výchova-
tematické okruhy:
ekosystémy
Vztah člověka a prostředí
Mediální výchova-
tvorba mediálních sdělení
Výuka předmětu Výtvarná výchova je realizována formou různých vyučovacích metod, např. samostatnou prací žáka, prací ve dvojicích, skupinovým vyučováním, výtvarnými řadami a projekty.
Výuka probíhá v učebně výtvarné nebo mimo budovu školy/práce v plenéru/
Vyučovací předmět Výtvarná výchova má časovou dotaci 2 hodiny týdně v primě a sekundě. V tercii a kvartě je dotována 1 hodinou týdně, ale realizuje se ve dvouhodinovém bloku 1krát za 14 dní. Na hodiny Výtvarné výchovy se žáci dělí do 2 stejně početných skupin dle jejich celkového počtu ve třídě.
Kompetence sociální a personální
-
podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
-
vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj
-
chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu
Kompetence k učení
-
využívá efektivně informace v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
-
samostatně pozoruje a experimentuje
-
umí získané výsledky porovnávat, kriticky posuzovat
-
operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly
Kompetence k řešení problémů
-
sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
-
samostatně řeší problémy, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
-
nachází shodné, podobné a odlišné znaky informací
-
využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení problémů
Kompetence občanské
-
respektuje, chrání a ocení naše tradice a kulturní i historické dědictví
-
projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost
Kompetence pracovní
-
používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení
-
dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky