Smysl školního dějepisu není pouze v historismu, na kterém spočívá základ euroatlantické civilizace.Školní dějepis má také akulturační funkci, je prostředkem k humanizaci světa, tedy protiváhou čistě technokratického přístupu. Vytváří vztah ke kulturnímu dědictví, v regionální, celostátní, evropské i světové úrovni, podílí se na formování hodnotových postojů a etických zásad.
Dějepis učí porozumět současnosti s výhledem do budoucnosti na poznané minulosti.Znalost historie utváří občanské vědomí.
Dějepis učí osobní zodpovědnosti jedince za sebe i společnost, rozpoznat alternativy, svobodně se rozhodovat, bránit se manipulaci, schopnost rozpoznat meze tolerance.
Předkládá individuální vzory pro vytváření hodnotového systému prostřednictvím pozitivních vzorů v konfrontaci s negativními příklady.
Uchovává a zprostředkovává generační historické zkušenosti.
Rozvíjí demokratické smýšlení i cítění.
Seznamuje s kulturním odkazem jednotlivých civilizačních okruhů.
Dějepis rozvíjí tyto dovednosti:
Historické myšlení, tj. uvažování v souvislostech,rozeznávání příčin, průběhů a důsledků historických jevů.
Systematické myšlení, rozpoznání podstatného a nepodstaného.
Porozumění textu, využití a kritické zhodnocení zdrojů informací.
Komunikační dovednosti- klást si otázky, vést dialog, argumentovat.
Estetické vnímání a prožívání.
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Žijeme v Evropě
- geografický a geopolitický profil Evropy, evropské jazykové a kulturní okruhy
- evropské kulturní kořeny a hodnoty: křesťanství, demokracie, právo, umění, věda, hospodářství
- shody a rozdíly v životním stylu evropských zemí
- evropský integrační proces: historické ohlasy, vývoj po druhé světové válce, Evropská unie, společné politiky a instituce EU; Česká republika v Evropské unii, další významné evropské instituce a organizace
- významní Evropané: výběrová mozaika světově významných představitelů evropské politiky, vědy a kultury; význační Evropané a jejich vliv na českou politiku, vědu a kulturu
- významní Evropané z českého prostředí: výběrová mozaika evropsky a světově významných reprezentantů politiky, vědy a kultury pocházejících z území Čech, Moravy a českého Slezska
- historický vývoj českého národa v evropském kontextu a jeho hlavní etapy
- politické aspekty postavení českých zemí v Evropě a ve světě: podstatné vývojové mezníky
- ekonomický vývoj českých zemí v evropském a světovém kontextu: zásadní transformační procesy
- vztahy ČR se sousedními zeměmi a spolupráce s nimi, středoevropské iniciativy
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Spolupráce a soutěž
- můj vztah ke spolupráci a k soutěži
- které mé osobnostní předpoklady jsou výhodné a naopak nevýhodné pro situace spolupráce a které pro situace soutěžení, konkurence atd.
- nakolik chci být originální a nakolik se umím přizpůsobovat druhým
- jak se ovládám v situacích, kdy se věci nedějí podle mé představy
- jak spolupracovat s lidmi, kteří jsou jiní než já sám, a jak rozvíjet vztahy s dospělými
- jak jsem schopen přijímat názory druhých lidí jako možná východiska pro svůj další rozvoj
- jak fungovat jako člen skupiny a komunity, jak prokazovat ochotu ke spolupráci s ostatními
- sociálně-komunikační dovednosti výhodné pro spolupráci (jasná komunikace, argumentace, řešení sporů)
- jak mohu a umím pomáhat, podporovat jiné lidi, poskytovat rady
- jak se mohu a jsem ochoten podílet na obecně prospěšných aktivitách
- jak umím rozpoznat situace soutěže a jak je prožívám
- jak zvládám situace soutěže a jaké v nich používám taktiky
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Role médií v moderních dějinách
(vědomí postavení médií ve společnosti)
- čím se liší postavení člověka v tradiční a moderní společnosti: význam knihtisku, význam vysílání, význam digitalizace, kontinuální využívání tradičních a digitálních médií
- co to je masová společnost (masová kultura, masová komunikace), význam northcliffovské revoluce
- moderní společnost a svoboda projevu: zda mohou být média nezávislá a odpovědná
- kdy vzniká bulvár a kde se toto označení vzalo
- jak společnost komunikovala: od posunků přes řeč, písmo, tisk a vysílání k internetu
- která média se v současnosti podílejí na formování našich představ o dění ve světě a proč
- média a dějiny: proč se agresor snaží obsadit redakce, proč se v nepřehledných, zlomových okamžicích uplatňuje rozhlas
- role médií v dějinách obce
Kompetence k učení
-
hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení
-
své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje
-
z vlastních úspěchů i chyb čerpá poučení pro další práci
-
kriticky přistupuje ke zdrojům informací
Kompetence k řešení problémů
-
nahlíží problém z různých stran
-
rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části
-
kriticky interpretuje získané poznatky a zjištění a ověřuje je
-
pro své tvrzení nachází argumenty a důkazy
-
uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti