Realizuje se obsah vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ RVP GV, Člověk a svět práce RVP GV a Výchova ke zdraví RVP GV.
Realizují se tématické okruhy průřezových témat Osobnostní a sociální výchova RVP GV, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech RVP GV, Mediální výchova RVP GV a Multikulturní výchova RVP GV.
Na předmět navazuje volitelný předmět Společenskovědní seminář.
Maturitní zkoušku lze skládat v profilové části.
Pro výuku je k dispozici odborná učebna vybavená didaktickou technikou.
Předmět rozvíjí a rozšiřuje poznatky zejména v oblastech psychologie, sociologie, politologie, práva,ekonomie a ekonomiky, filosofie a etiky. Zaměřuje se na reflexi společenské skutečnosti a utváření vlastní identity, s přihlédnutím osobnostní vyspělosti žáků.
Žák je veden k tomu, aby zejména
- systematicky pozoroval reakce, chování a jednání lidí v různých situacích,
- sledoval aktuální politickou situaci, prezentoval svá hodnocení,
- získal přehled o svém možném budoucím pracovním zařazení,
- diskutoval nad aktuálními tématy,
- čerpal poučení z toho, co si druzí lidé mysli, říkají a dělají.
Výchovné a vzdělávací strategie
- Učitel vede žáky, aby sbírali informace z nejrůznějších zdrojů (noviny, internet,odborná literatura …) a vede je tak k orientaci ve zdrojích informací a ke kritickému posuzování hodnověrnosti informací – kompetence k učení, kompetence komunikativní.
- Učitel vede žáky k diskusím na aktuální témata a zadává úkoly formou skupinová práce, formuje tak jejich názory a toleranci k názorům druhých – kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální, kompetence občanské.
- Učitel zadává žákům referáty, vede je tak k rozvíjení schopností argumentace a prezentace vlastní práce – kompetence k učení, kompetence komunikativní.
- Učitel organizuje besedy na aktuální témata, exkurze a praktickou výuku vede žáky k porovnávání teoreticky získaných znalostí s realitou – kompetence komunikativní, kompetence občanské.
- Učitel klade důraz na mezipředmětové vztahy (historické souvislosti, tradice a kulturní dědictví) – kompetence občanské, kompetence k učení.
- Učitel vede žáky zařazováním diskuzí a referátů k tomu, aby pochopili podstatu podnikání, naučili se rozpoznávat rizika a možnosti a
naučili se orientovat v tržním prostředí – kompetence k podnikavosti.
Kompetence k řešení problémů
-
zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy
-
kriticky interpretuje získané poznatky a zjištění a ověřuje je
-
pro své tvrzení nachází argumenty a důkazy
-
kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice
Kompetence občanská
-
promýšlí souvislosti mezi svými právy, povinnostmi a zodpovědností
-
k plnění svých povinností přistupuje zodpovědně a tvořivě, hájí svá práva i práva jiných, vystupuje proti jejich potlačování a spoluvytváří podmínky pro jejich naplňování
-
posuzuje události a vývoj veřejného života, sleduje, co se děje v jeho bydlišti a okolí, zaujímá a obhajuje informovaná stanoviskaí
Kompetence k podnikavosti
-
cílevědomě, zodpovědně a s ohledem na své potřeby, osobní předpoklady a možnosti se rozhoduje o dalším vzdělávání a budoucím profesním zaměření
-
chápe podstatu a principy podnikání, zvažuje jeho možná rizika
-
vyhledává a kriticky posuzuje příležitosti k uskutečnění podnikatelského záměru s ohledem na své předpoklady, realitu tržního prostředí a další faktory
-
získává a kriticky vyhodnocuje informace o vzdělávacích a pracovních příležitostech, využívá dostupné zdroje a informace při plánování a realizaci aktivit
Kompetence sociální a personální
-
přispívá k vytváření a udržování hodnotných mezilidských vztahů založených na vzájemné úctě, toleranci a empatii
-
posuzuje reálně své fyzické a duševní možnosti, je schopen sebereflexe
-
stanovuje si cíle a priority s ohledem na své osobní schopnosti, zájmovou orientaci i životní podmínky