Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Člověk a příroda
Realizuje se obsah vzdělávacího oboru Fyzika RVP ZV. dále část vzdělávacího obsahu oboru Člověk a svět práce RVP ZV - okruhu Práce s laboratorní technikou a okruhu Design a konstruování.
V primě a sekundě je jedna hodina za dva týdny vyčleněna na cvičení a laboratorní práce, třída se dělí na skupiny.
V tercii je jedna hodina týdně vyčleněna na cvičení a laboratorní práce. (Realizace oboru Člověk a svět práce - okruh Práce s laboratorní technikou a Design a konstruování).
Pro výuku je k dispozici odborná učebna vybavená didaktickou technikou a fyzikální laboratoř.
Ve vyučování fyzice mají žáci získat představu o zákonitostech a podstatě přírodních jevů, o souvislostech s ostatními přírodovědnými obory a získat základy pro případné další studium přírodovědného zaměření.
Charakteristickým rysem předmětu jsou jeho významné souvislosti se všemi přírodovědnými předměty.
Žák je veden k tomu, aby zejména
- chápal, že přírodní jevy mají fyzikální příčiny,
- rozuměl různým typům fyzikálních dějů, uměl tyto znalosti aplikovat,
- využíval matematický aparát pro odvození jednoduchých fyzikálních vztahů,
- aplikoval své znalosti při provádění praktických měření,
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Základní podmínky života
voda (vztahy vlastností vody a života, význam vody pro lidské aktivity, ochrana její čistoty, pitná voda ve světě a u nás, způsoby řešení); ovzduší (význam pro život na Zemi, ohrožování ovzduší a klimatické změny, propojenost světa, čistota ovzduší u nás); půda (propojenost složek prostředí, zdroj výživy, ohrožení půdy, rekultivace a situace v okolí, změny v potřebě zemědělské půdy, nové funkce zemědělství v krajině); ochrana biologických druhů (důvody ochrany a způsoby ochrany jednotlivých druhů); ekosystémy - biodiverzita (funkce ekosystémů, význam biodiverzity, její úrovně, ohrožování a ochrana ve světě a u nás); energie (energie a život, vliv energetických zdrojů na společenský rozvoj, využívání energie, možnosti a způsoby šetření, místní podmínky); přírodní zdroje (zdroje surovinové a energetické, jejich vyčerpatelnost, vlivy na prostředí, principy hospodaření s přírodními zdroji, význam a způsoby získávání a využívání přírodních zdrojů v okolí)
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
zemědělství a životní prostředí, ekologické zemědělství; doprava a životní prostředí (význam a vývoj, energetické zdroje dopravy a její vlivy na prostředí, druhy dopravy a ekologická zátěž, doprava a globalizace); průmysl a životní prostředí (průmyslová revoluce a demografický vývoj, vlivy průmyslu na prostředí, zpracovávané materiály a jejich vlivy na environment, vliv právních a ekonomických nástrojů na vztahy průmyslu k ochraně životního prostředí, průmysl a udržitelný rozvoj společnosti); odpady a hospodaření s odpady (odpady a příroda, principy a způsoby hospodaření s odpady, druhotné suroviny); ochrana přírody a kulturních památek (význam ochrany přírody a kulturních památek, právní řešení u nás, v EU a ve světě, příklady z okolí) změny v krajině (krajina dříve a dnes, vliv lidských aktivit, jejich reflexe a perspektivy); akce zaměřené k růstu ekologického vědomí veřejnosti (Den životního prostředí OSN, Den Země apod.)
Vztah člověka k prostředí
naše obec (přírodní zdroje, jejich původ, způsoby využívání a řešení odpadového hospodářství, příroda a kultura obce a její ochrana, zajišťování ochrany životního prostředí v obci - instituce, nevládní organizace, lidé); náš životní styl (spotřeba věcí, energie, odpady, způsoby jednání a vlivy na prostředí); aktuální (lokální) ekologický problém (příklad problému, jeho příčina, důsledky, souvislosti, možnosti a způsoby řešení, hodnocení, vlastní názor, jeho zdůvodňování a prezentace); prostředí a zdraví (rozmanitost vlivů prostředí na zdraví, jejich komplexní a synergické působení, možnosti a způsoby ochrany zdraví); nerovnoměrnost života na Zemi (rozdílné podmínky prostředí a rozdílný společenský vývoj na Zemi, příčiny a důsledky zvyšování rozdílů globalizace a principy udržitelnosti rozvoje, příklady jejich uplatňování ve světě, u nás)
Člověk a životní prostředí
- Jak ovlivňuje člověk životní prostředí od počátku své existence po současnost a jaké je srovnání těchto forem ovlivňování z hlediska udržitelnosti
- Čím jsou významné organismy pro člověka, jaké jsou příčiny vzniku a zániku některých rostlinných a živočišných druhů a jaké jsou formy jejich ochrany
- Jaké zdroje energie a suroviny člověk na Zemi využívá a jaké klady a zápory se s jejich využíváním a získáváním pojí
- Jakým způsobem člověk využívá vodu, jaké jsou nejčastější příčiny jejího znečištění, čím je způsoben nedostatek pitné vody a jaký má dopad na společnost
- K čemu člověk využívá půdu a jaké důsledky z toho pro životní prostředí vyplývají
- Jaké jsou příčiny rychlého růstu lidské populace a jaký vliv má tento růst na životní prostředí
- Které vlivy prostředí ohrožují zdraví člověka
- Jaké jsou příčiny a důsledky globálních ekologických problémů a jaký postoj k tomu zaujímají zainteresované skupiny
- Jaké jsou nástroje a možnosti řešení globálních ekologických problémů (např. legislativní, dobrovolné/občanské, institucionální, technologické apod.) a jaké jsou možnosti zapojení jednotlivce do jejich řešení.
- Které základní principy se pojí s myšlenkou udržitelného rozvoje
- Jaké jsou prognózy globálního rozvoje světa na podkladě současného environmentálního jednání lidstva
Kompetence komunikativní
-
rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků
-
přemýšlí o různých typech informačních a komunikačních prostředků
-
reaguje na různé typy komunikačních a informačních prostředků a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění
-
naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje
-
účinně se zapojuje do diskuse
-
obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
-
využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
-
formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu
-
vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
Kompetence sociální a personální
-
podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
-
účinně spolupracuje ve skupině
-
ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty
-
přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy
-
chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu
-
oceňuje zkušenosti druhých lidí
-
respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají
Kompetence k učení
-
vyhledává a třídí informace
-
vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie
-
umí informace propojovat a systematizovat
-
využívá efektivně informace v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
-
plánuje, organizuje a řídí vlastní učení
-
projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
-
poznává smysl a cíl učení
-
má pozitivní vztah k učení
-
posoudí vlastní pokrok
-
samostatně pozoruje a experimentuje
-
umí získané výsledky porovnávat, kriticky posuzovat
-
vyvozuje závěry z pozorování a experimentů
-
operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly
-
uvádí věci do souvislostí
-
propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí
-
vytváří si komplexnější pohled na přírodní, společenské a sociokulturní jevy
Kompetence k řešení problémů
Kompetence pracovní
-
používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení
-
adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky
-
dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky
|