Realizuje se obsah vzdělávacího oboru Přírodopis RVP GV, část oboru Výchova ke zdraví RVP GV , dále část oboru Člověk a svět práce RVP GV - okruhu Práce s laboratorní technikou.
Realizují se tématické okruhy průřezových témat Osobnostní a sociální výchova RVP GV,Environmentální výchova RVP GV a Multikulturní výchova RVP GV.
Ve všech ročnících je jedna hodina za dva týdny vyčleněna na laboratorní cvičení, třída se dělí na skupiny.
Pro výuku je k dispozici odborná učebna a laboratoř.
Ve vyučování biologii mají žáci získat představu o podstatě života, o jeho rozmanitosti,seznámí se se základy evoluce a základy biologického systému. Důraz je kladen na molekulovou a biochemickou podstatu a na problémy související s ochranou životního prostředí.
Žák je veden k tomu, aby zejména
- se orientoval v základních formách živé a neživé přírody,
- chránil přírodu a životní prostředí,
- chápal důsledky lidské činnosti na všechny formy živé i neživé přírody díky molekulové podstatě dějů,
- při provádění laboratorních cvičení účinně spolupracoval ve skupině.
Výchovné a vzdělávací strategie
- Učitel vede žáky k užívání vhodné literatury (atlasů, klíčů …) – kompetence k učení.
- Učitel vede žáky, aby kvalitně prezentovali své znalosti – kompetence komunikativní
- Učitel dbá na bezpečnost práce v laboratoři, vede žáky k zodpovědnosti za své zdraví i zdraví ostatních, zdůrazňuje zásady předlékařské pomoci v případě úrazu – kompetence občanské.
- Učitel zadává úkoly formou skupinová práce – kompetence sociální a personální,kompetence občanské.
- Žáci mohou zpracovat projekt s biologickou tématikou – na konci 4. ročníku v rámci projektového týdne.
- Důraz na mezipředmětové vztahy – kompetence k učení, kompetence k řešení problémů.
Průřezová témata :
P1 Osobnostní a sociální výchova
okruhy : Rozvoj schopností poznávání
Komunikace
Kooperace a kompetice
Psychohygiena
P4 Multikulturní výchova
okruhy : Lidské vztahy
Etnický původ
Multikulturalita
P5 Environmentální výchova
všechny okruhy
V předmětu biologie jsou integrovány předměty :
1) Člověk a svět práce -
okruh : Práce s laboratorní technikou
(především laboratorní práce ve všech 4 ročnících)
2) Výchova ke zdraví -
okruhy : Vztahy mezi lidmi a formy soužití
Změny v životě člověka a jejich reflexe
Zdravý způsob života a péče o zdraví
Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence
Hodnota a podpora zdraví
Realizuje se obsah vzdělávacího oboru Biologie RVP GV, dále část obsahu oboru
Geologie RVP GV a část oboru Výchova ke zdraví RVP GV.
Realizují se tématické okruhy průřezových témat Osobnostní a sociální výchova RVP GV
a Environmentální výchova RVP GV.
V 1. a 2. ročníku ( a odpovídající kvintě a sextě) je jedna hodina za dva týdny vyčleněna na laboratorní cvičení, třída se dělí na skupiny.ve 3. ročníku ( a odpovídající septimě) pak 2 hodiny za dva týdny.
Pro výuku je k dispozici odborná učebna a laboratoř.
Na předmět navazuje volitelný předmět Biologický seminář (pro 4. ročník a oktávu ).
Maturitní zkoušku lze skládat v rámci profilové části.
Ve vyučování biologii mají žáci získat představu o podstatě života, o jeho rozmanitosti,
seznámí se se základy evoluce a základy biologického systému. Důraz je kladen na
molekulovou a biochemickou podstatu a na problémy související s ochranou životního
prostředí.
Žák je veden k tomu, aby zejména
- se orientoval v základních formách živé a neživé přírody,
- chránil přírodu a životní prostředí,
- chápal důsledky lidské činnosti na všechny formy živé i neživé přírody díky
molekulové podstatě dějů,
- při provádění laboratorních cvičení účinně spolupracoval ve skupině a dodržoval hlavní zásady bezpečnosti práce
Výchovné a vzdělávací strategie
- Učitel vede žáky k užívání vhodné literatury (atlasů, klíčů …) – kompetence k učení.
- Učitel vede žáky, aby kvalitně prezentovali své znalosti – kompetence komunikativní
- Učitel dbá na bezpečnost práce v laboratoři, vede žáky k zodpovědnosti za své zdraví i
zdraví ostatních, zdůrazňuje zásady předlékařské pomoci v případě úrazu – kompetence
občanské.
- Učitel zadává úkoly formou skupinová práce – kompetence sociální a personální,
kompetence občanské.
- Žáci ( maturanti z biologie)v průběhu 4. ročníku píšou seminární prácil jako završení studia přírodovědných předmětů. Téma zpracují a vlastní výsledky prezentují a obhajují na semináři – kompetence komunikativní, kompetence k řešení problémů.
- Důraz na mezipředmětové vztahy – kompetence k učení, kompetence k řešení
problémů.
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Ekosystémy
les (les v našem prostředí, produkční a mimoprodukční významy lesa); pole (změny okolní krajiny vlivem člověka, význam polí, způsoby hospodaření na nich, pole a jejich okolí); vodní zdroje, lidské aktivity spojené s vodním hospodářstvím pro udržitelnost krajiny; moře a tropický deštný les - (porovnání, druhová rozmanitost, ohrožování, globální význam a význam pro nás); lidské sídlo - město - vesnice (umělý ekosystém, jeho funkce a vztahy k okolí, aplikace na místní podmínky); kulturní krajina (pochopení hlubokého ovlivnění přírody v průběhu vzniku civilizace až po dnešek)
Základní podmínky života
voda (vztahy vlastností vody a života, význam vody pro lidské aktivity, ochrana její čistoty, pitná voda ve světě a u nás, způsoby řešení); ovzduší (význam pro život na Zemi, ohrožování ovzduší a klimatické změny, propojenost světa, čistota ovzduší u nás); půda (propojenost složek prostředí, zdroj výživy, ohrožení půdy, rekultivace a situace v okolí, změny v potřebě zemědělské půdy, nové funkce zemědělství v krajině); ochrana biologických druhů (důvody ochrany a způsoby ochrany jednotlivých druhů); ekosystémy - biodiverzita (funkce ekosystémů, význam biodiverzity, její úrovně, ohrožování a ochrana ve světě a u nás); energie (energie a život, vliv energetických zdrojů na společenský rozvoj, využívání energie, možnosti a způsoby šetření, místní podmínky); přírodní zdroje (zdroje surovinové a energetické, jejich vyčerpatelnost, vlivy na prostředí, principy hospodaření s přírodními zdroji, význam a způsoby získávání a využívání přírodních zdrojů v okolí)
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
zemědělství a životní prostředí, ekologické zemědělství; doprava a životní prostředí (význam a vývoj, energetické zdroje dopravy a její vlivy na prostředí, druhy dopravy a ekologická zátěž, doprava a globalizace); průmysl a životní prostředí (průmyslová revoluce a demografický vývoj, vlivy průmyslu na prostředí, zpracovávané materiály a jejich vlivy na environment, vliv právních a ekonomických nástrojů na vztahy průmyslu k ochraně životního prostředí, průmysl a udržitelný rozvoj společnosti); odpady a hospodaření s odpady (odpady a příroda, principy a způsoby hospodaření s odpady, druhotné suroviny); ochrana přírody a kulturních památek (význam ochrany přírody a kulturních památek, právní řešení u nás, v EU a ve světě, příklady z okolí) změny v krajině (krajina dříve a dnes, vliv lidských aktivit, jejich reflexe a perspektivy); akce zaměřené k růstu ekologického vědomí veřejnosti (Den životního prostředí OSN, Den Země apod.)
Vztah člověka k prostředí
naše obec (přírodní zdroje, jejich původ, způsoby využívání a řešení odpadového hospodářství, příroda a kultura obce a její ochrana, zajišťování ochrany životního prostředí v obci - instituce, nevládní organizace, lidé); náš životní styl (spotřeba věcí, energie, odpady, způsoby jednání a vlivy na prostředí); aktuální (lokální) ekologický problém (příklad problému, jeho příčina, důsledky, souvislosti, možnosti a způsoby řešení, hodnocení, vlastní názor, jeho zdůvodňování a prezentace); prostředí a zdraví (rozmanitost vlivů prostředí na zdraví, jejich komplexní a synergické působení, možnosti a způsoby ochrany zdraví); nerovnoměrnost života na Zemi (rozdílné podmínky prostředí a rozdílný společenský vývoj na Zemi, příčiny a důsledky zvyšování rozdílů globalizace a principy udržitelnosti rozvoje, příklady jejich uplatňování ve světě, u nás)
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Etnický původ
rovnocennost všech etnických skupin a kultur; odlišnost lidí, ale i jejich vzájemná rovnost; postavení národnostních menšin; základní informace o různých etnických a kulturních skupinách žijících v české a evropské společnosti; různé způsoby života, odlišné myšlení a vnímání světa; projevy rasové nesnášenlivosti - jejich rozpoznávání a důvody vzniku
Multikulturalita
multikulturalita současného světa a vývoj v budoucnosti; multikulturalita jako prostředek vzájemného obohacování; specifické rysy různých jazyků - žádný není nadřazen jiným jazykům; naslouchání druhým, komunikace s příslušníky odlišných sociokulturních skupin, vstřícný postoj k odlišnostem; význam užívání cizího jazyka jako nástroje dorozumění a celoživotního vzdělávání
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Globální problémy, jejich příčiny a důsledky
- nerovnoměrný vývoj světa: hospodářské, etnické, náboženské, ideologické, politické a kulturní konflikty, hlavní světová ohniska napětí, terorismus
- chudoba a bohatství: rozdílné aspekty a kritéria hodnocení
- nerovnost v ekonomickém a společenském rozvoji: tzv. rozdělený svět; mezinárodní dluh
- světový populační vývoj, mezinárodní migrace a migrační politika, azylové a uprchlické hnutí
- zdraví v globálním kontextu: nerovnosti v oblasti zdraví a zdravého životního stylu
- vzdělání v globálním kontextu: nerovnosti v oblasti vzdělávání
- životní prostředí a udržitelný rozvoj: globální environmentální problémy přírodního a společenského prostředí
- nerovnost mezi muži a ženami v globálním kontextu, problematika genderu
- lidská práva v tzv. rozděleném světě: občanská, politická, ekonomická, sociální, kulturní; dětská práva, organizace zabývající se lidskými právy
- politické přístupy a postupy v rozhodování na místní a globální úrovni: vládní a nevládní sektor
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění; cvičení dovedností zapamatování, řešení problémů; dovednosti pro učení a studium
Komunikace
řeč těla, řeč zvuků a slov, řeč předmětů a prostředí vytvářeného člověkem, řeč lidských skutků; cvičení pozorování a empatického a aktivního naslouchání; dovednosti pro sdělování verbální i neverbální (technika řeči, výraz řeči, cvičení v neverbálním sdělování); specifické komunikační dovednosti (monologické formy - vstup do tématu „rétorika“); dialog (vedení dialogu, jeho pravidla a řízení, typy dialogů); komunikace v různých situacích (vysvětlování, žádosti, děkování, odmítání, informování, přesvědčování, řešení konfliktů, vyjednávání); asertivní komunikace, dovednosti komunikační obrany proti agresi a manipulaci; pravda, lež a předstírání v komunikaci
Kooperace a kompetice
rozvoj individuálních dovedností pro kooperaci (seberegulace v situaci nesouhlasu, odporu apod., dovednost odstoupit od vlastního nápadu, dovednost navazovat na druhé a rozvíjet vlastní linku jejich myšlenky, pozitivní myšlení apod.); rozvoj sociálních dovedností pro kooperaci (jasná a respektující komunikace, řešení konfliktů, podřízení se, vedení a organizování práce skupiny); rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro etické zvládání situací soutěže, konkurence
Psychohygiena
dovednosti pro pozitivní naladění mysli a dobrý vztah k sobě samému; sociální dovednosti pro předcházení stresům v mezilidských vztazích; dobrá organizace času; dovednosti zvládání stresových situací (rozumové zpracování problému, uvolnění-relaxace, efektivní komunikace atd.); hledání pomoci při potížích.
Kompetence komunikativní
-
naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje
-
obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
-
využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
-
vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
Kompetence sociální a personální
-
na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů
-
v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
-
účinně spolupracuje ve skupině
-
podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
-
přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy
-
oceňuje zkušenosti druhých lidí
Kompetence k učení
-
umí informace propojovat a systematizovat
-
plánuje, organizuje a řídí vlastní učení
-
projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
-
poznává smysl a cíl učení
-
má pozitivní vztah k učení
-
posoudí vlastní pokrok
-
vyvozuje závěry z pozorování a experimentů
-
uvádí věci do souvislostí
Kompetence k řešení problémů
-
sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
-
volí vhodné způsoby řešení
-
uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí
-
vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni
-
nachází shodné, podobné a odlišné znaky informací
Kompetence občanské
-
chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
-
respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí a rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví
-
je schopen vcítit se do situací ostatních lidí
-
odmítá útlak a hrubé zacházení
-
je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu
-
poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka
Kompetence pracovní
-
adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky
-
dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky