telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Člověk a příroda

FyzikaChemieBiologie
Zeměpis
primasekundaterciekvarta
povinný
2 + 0 1/2
kvintasextaseptimaoktáva

4/1 Vznik Země

výstupyučivo
  • objasní vliv jednotlivých sfér Země na vznik a trvání života
Vznik planety Země a její postavení ve vesmíru
Stavba Země
Planety a měsíce
komentář
PT - Environmentální výchova - základní podmínky života
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ZPŽ

4/2 Mineralogie

výstupyučivo
  • rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané nerosty a horniny s použitím určovacích pomůcek
Vznik nerostů
Fyzikální a chemické vlastnosti nerotů
Přehled, význam a systém nerostů
komentář
PT - Environmentální výchova - lidské aktivity a problémy životního prostředí a vztah člověka k prostředí
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ŽP , VČP

4/3 Petrologie

výstupyučivo
  • rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané nerosty a horniny s použitím určovacích pomůcek
Vznik hornin
Fyzikální a chemické vlastnosti hornin, stavba a sloh
Přehled a význam hornin
Horniny vyvřelé
Horniny usazené
Horniny přeměněné
komentář
PT - Environmentální výchova -l idské aktivity a problémy životního prostředí a vztah člověka k prostředí
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ŽP , VČP

4/4 Vnitřní geologické síly

výstupyučivo
  • rozlišuje důsledky vnitřních a vnějších geologických dějů, včetně geologického oběhu hornin i oběhu vody
Vznik, zánik a pohyby litosferických desek
Vrásnění
Sopečná činnost
Zemětřesení
Tektonické poruchy se zlomem a beze zlomu
komentář
PT - Environmentální výchova -lidské aktivity a problémy životního prostředí a vztah člověka k prostředí
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ŽP , VČP

4/5 Vnější geologické síly

výstupyučivo
  • rozlišuje důsledky vnitřních a vnějších geologických dějů, včetně geologického oběhu hornin i oběhu vody
  • uvede na základě pozorování význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj a udržení života na Zemi
Zvětrávání – mechanické a chemické
Působení zemské tíže
Působení vody dešťové, říční, mořské
Působení ledovců horských a kontinentálních
Voda puklinová, průlinová a minerální vody
Druhy pramenů
Působení větru a organizmů
Ochrana přírody
komentář
PT - Environmentální výchova -lidské aktivity a problémy životního prostředí a vztah člověka k prostředí
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ŽP , VČP

4/6 Nauka o půdách

výstupyučivo
  • porovná význam půdotvorných činitelů pro vznik půdy, rozlišuje hlavní půdní typy a půdní druhy v naší přírodě
Vznik půd
Typy půd
Význam půd
komentář
PT - Environmentální výchova -lidské aktivity a problémy životního prostředí a vztah člověka k prostředí
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ŽP , VČP

4/7 Vznik života na Zemi

výstupyučivo
  • rozlišuje jednotlivá geologická období podle charakteristických znaků
  • rozliší základní projevy a podmínky života, orientuje se v daném přehledu vývoje organismů
Chemický a biologický vývoj: prvky – aminokyseliny – bílkoviny – koacerváty - organizmy
Geologické éry:
Prekambrium
Prvohory
Druhohory
Třetihory
Čtvrtohory
komentář
PT - Environmentální výchova - základní podmínky života
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ZPŽ

4/8 Geologic ký vývoj a stavba České republiky

výstupyučivo
  • objasní geologické složení ČR
Geologický vývoj a stavba ČR
Český masiv a Západní Karpaty

4/9 Ekologie

výstupyučivo
  • uvede na základě pozorování význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj a udržení života na Zemi
  • uvede příklady výskytu organismů v určitém prostředí a vztahy mezi nimi
  • ozlišuje a uvede příklady systémů organismů - populace, společenstva, ekosystémy a objasní na základě příkladu základní princip existence živých a neživých složek ekosystému
  • vysvětlí podstatu jednoduchých potravních řetězců v různých ekosystémech a zhodnotí jejich význam
  • uvede příklady kladných i záporných vlivů člověka na životní prostředí a příklady narušení rovnováhy ekosystému
Neživé podmínky života – světlo, teplo, vzduch, voda
Živé podmínky života – jedinec, populace, biocenóza, ekosystém
Ochrana přírody – NP, CHKO
komentář
PT Environmentální výchova - všechna témata
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

E , ZPŽ , ŽP , VČP
přesahy
Z:
(kvarta): 4/5 Životní prostředí - krajina
(kvarta): 4/6 Životní prostředí - interakce příroda-společnost
(kvarta): Globální svět