telefon: | 483394333 | fax: | 483394333 |
ředitel: | Jan Kohoutek | kontakty: | gymtan@gymtan.cz |
hl. koordinátor: | Jan Kohoutek | IČ: | 60252570 |
email: | gymtan@gymtan.cz | REDIZO: | 600010414 |
zřizovatel: | Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz |
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
|
Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Člověk a příroda
3/1 Obratlovci - savci
výstupy | učivo |
-
zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy
-
porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
-
rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
-
odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí
|
Stavba těla, rozmnožování, význam a hlavní zástupci
nejdůležitějších řádů:
vejcorodíí
vačnatci
hmyzožravci
letouni
hlodavci
zajícovci
šelmy
ploutvonožci
sudokopytníci
lichokopytníci
chobotnatci
kytovci
primáti
|
komentář |
PT Environmentální výchova - ekossystémy, lidské aktivity a problémy životní prostředí |
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
E
,
ŽP
|
3/2 Etologie
výstupy | učivo |
|
- Vývojové zákony
- Nepodmíněné reflexy, instinkty
- Vtištění
- Přivykání
- Tradice
- Podmíněné reflexy
- Učení vhledem
- Další chování podmíněné látkovou výměnou
- Dorozumívání
|
3/3 Původ a vývoj člověka
výstupy | učivo |
|
- Hominizace a sapientace
- Australopithecus
- Homo habilis
- Homo erectus
- Homo sapiens
- Lidské rasy : europoidní, mongoloidní a negroidní
Aleš Hrdlička
|
komentář |
PT : multikulturní výchova - etnický původ , lidské vztahy a multikulturalita |
pokrytí průřezových témat |
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
LV
,
EP
,
PM
|
přesahy |
Z:
(prima):
Pravěk
|
3/4 Buňky, tkáně a orgány
výstupy | učivo |
|
- Buňka : základní stavební a funkční jednotka
- Tkáně krycí a výstelkové
- Tkáně pojivové a tělní tekutiny
- Tkáň svalová
- Tkáň nervová
|
komentář |
Výchova ke zdraví - integrováno |
3/5 Soustava opěrná a pohybová
výstupy | učivo |
-
rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby
-
aplikuje předlékařskou první pomoc při poranění a jiném poškození těla
-
rozlišuje kosti a svaly, první pomoc při zlomeninách
|
- Stavba kostí
- Lebka
- Páteř
- Hrudník
- Končetiny
- Rozdělení svalů
- Stavba svalů
- Základní příčně pruhované svaly
- Hladké svalstvo
- Srdeční svalstvo
|
komentář |
Výchova ke zdraví - integrováno |
přesahy |
Z:
(tercie):
• pohybové hry • přípravná, kondiční, koordinační, tvořivá a estetická cvičení • pohybové dovednosti a pohybový výkon
|
3/6 Tělní tekutiny a oběhová soustava
výstupy | učivo |
-
rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby
-
aplikuje předlékařskou první pomoc při poranění a jiném poškození těla
-
vysvětlí důležitost krve a mízy, objasní pojem transfúze, popíše první pomoc při krvácení
|
- Tkáňový mok
- Míza
- Krev
- Oběhová soustava – srdce, cévy
- Zástava krvácení
- Resuscitace
|
komentář |
Výchova ke zdraví - integrováno |
3/7 Soustava dýchací
výstupy | učivo |
-
rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby
-
aplikuje předlékařskou první pomoc při poranění a jiném poškození těla
-
umí popsat dýchací soustavu
|
- Dýchací soustava – stavba a funkce
- První pomoc při zástavě dýchání
|
komentář |
Výchova ke zdraví - integrováno |
přesahy |
Z:
(tercie):
• pohybové hry • přípravná, kondiční, koordinační, tvořivá a estetická cvičení • pohybové dovednosti a pohybový výkon
|
3/8 Soustava trávicí
výstupy | učivo |
-
rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby
-
aplikuje předlékařskou první pomoc při poranění a jiném poškození těla
-
umí popsat trávicí soustavu, vysvětlí význam vyvážené výživy, rozvoj civilizačních chorob
|
- Trávicí soustava : stavba a funkce
- Přeměna látek a energie
- Zdravá strava a životní styl
|
komentář |
Výchova ke zdraví - integrováno |
3/9 Soustava vylučovací
výstupy | učivo |
-
rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby
-
aplikuje předlékařskou první pomoc při poranění a jiném poškození těla
-
umí popsat vylučování ledvinami a kůží, popíše ledvinu a děje v ní probíhající
|
- Stavba a funkce vylučovací soustavy
- Dialýza a transplantace ledvin
|
komentář |
Výchova ke zdraví - integrováno |
3/10 Kůže a její deriváty
výstupy | učivo |
-
rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby
-
popíše tři vrstvy kůže a jejich význam
|
- Stavba a funkce kůže
- Kožní deriváty : vlasy, chlupy, nehty a žlázy
|
komentář |
Výchova ke zdraví - integrováno |
3/11 Soustava nervová a smysly
výstupy | učivo |
-
rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby
-
popíše mozek, míchu, nervy a jednotlivá smyslová ústrojí
|
- Stavba a funkce mozku a míchy
- Obvodové nervy : mozkové, míšní a útrobní
- Smysly: zrak, sluch, chuť, čich a hmat
- Drogová závislost a zvládání zátěžových situací
|
komentář |
Výchova ke zdraví - integrováno
PT Osobnostní a sociální výchova- osobnostní rozvoj - psychohygiena |
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
PH
|
3/12Soustava žláz s vnitřním vylučováním
výstupy | učivo |
-
rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby
-
vyjmenuje žlázy s vnitřní sekrecí, popíše účinky jejich hormonů
|
- Hypofýza
- Šišinka
- Štítná žláza
- Příštitná tělíska
- Nadledviny
- Slinivka břišní
- Pohlavní žlázy
- Spolupůsobení nervové soustavy a žláz
|
komentář |
Výchova ke zdraví - integrováno |
3/13 Soustava pohlavní a vývoj jedince
výstupy | učivo |
-
objasní vznik a vývin nového jedince od početí až do stáří
-
popíše mužské a ženské pohlavní ústrojí, oplození a vývoj jedince
-
vysvětlí pojem antikoncepce a plánované rodičovství, přijímá zodpovědnost za bezpečné sexuální chování
|
- Stavba a funkce pohlavních orgánů
- Nitroděložní vývoj a porod
- Období lidského života
- Antikoncepce, prevence přenosu pohlavních chorob, AIDS
|
komentář |
Výchova ke zdraví - integrováno
PT Multikulturní výchova - lidské vztahy |
pokrytí průřezových témat |
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
LV
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
PH
|
přesahy |
Z:
(sekunda):
Člověk jako jedinec
(tercie):
Člověk jako jedinec
|
3/14 Genetika
výstupy | učivo |
|
- Základy genetiky : dedičnost a proměnlivost
- DNA, geny a chromozomy
- Geneticky podmíněné choroby
|
komentář |
Výchova ke zdraví - integrováno |
přesahy |
Z:
(sekunda):
Člověk jako jedinec
(tercie):
Člověk jako jedinec
|
|