telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Člověk a příroda

FyzikaChemieBiologie
Zeměpis
primasekunda
povinný
2 + 0 1/2
terciekvartakvintasextaseptimaoktáva

2/2 Paryby a ryby

výstupyučivo
  • porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
  • rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
  • zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy
Stavba těla, rozmnožování, význam a hlavní zástupci:
- žraloci
- rejnoci
- chiméry

Stavba těla, rozmnožování, význam a hlavní zástupci:
- sladkovodní ryby
- mořské ryby
- ohrožené a chráněné druhy ryb
komentář
PT Environmentální výchova - ekosystémy
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

E

2/3 Obojživelníci

výstupyučivo
  • porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
  • rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
  • zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy
Stavba těla, rozmnožování, význam a hlavní zástupci
- bezocasí
- ocasatí
komentář
PT Environmentální výchova - ekosystémy, lidské aktivity a problémy životního prostředí
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

E , ŽP

2/1 Strunatci

výstupyučivo
  • porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
  • rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
Hlavní znaky strunatců, stavba těla, rozmnožování, význam a rozdělení do jednotlivých podkmenů:
- pláštěnci (sumky, salpy)
- bezlebeční (kopinatci)
- obratlovci

2/4 Plazi

výstupyučivo
  • porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
  • rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
  • odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí
  • zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy
Stavba těla, rozmnožování, význam a hlavní zástupci:
- ještěři
- hadi
- krokodýli
- želvy
komentář
Výchova ke zdraví - integrováno
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

E
přesahy
Z:
(sekunda): Zachycení pomíjivosti ve výtvarném procesu. Pohyb-příběh-animace

2/5 Ptáci

výstupyučivo
  • porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
  • rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
  • odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí
  • zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy
Stavba těla, rozmnožování, význam a hlavní zástupci:
- vodní ptáci (vrubozobí, potápky, krátkokřídlí, dlouhokřídlí, veslonozí)
- mokřadní ptáci (brodiví, bahňáci, krátkokřídlí)
- mořští (tučňáci, trubkonosí, plameňáci)
- dravci a sovy
- lesní stromoví ptáci (šplhavci, pěvci)
- ptáci okraje lesa, křovin a otevřené krajiny (měkkozobí, kukačky, pěvci)
- ptáci otevřené krajiny (hrabaví, pěvci, svišťouni)
- ptáci břehů tekoucích vod (srostloprstí, pěvci)
- ptáci obři a trpaslíci (běžci a kolibříci)
komentář
PT Environmentální výchova - ekosystémy, lidské aktivity a problémy životního prostředí
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

E , ŽP

2/6 Říše rostlin, podříše vyšší rostliny

výstupyučivo
  • odvodí na základě pozorování uspořádání rostlinného těla od buňky přes pletiva až k jednotlivým orgánům
  • porovná vnější a vnitřní stavbu jednotlivých orgánů a uvede praktické příklady jejich funkcí a vztahů v rostlině jako celku
  • vysvětlí princip základních rostlinných fyziologických procesů a jejich využití při pěstování rostlin
  • rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů
  • odvodí na základě pozorování přírody závislost a přizpůsobení některých rostlin podmínkám prostředí
Stavba těla, funkce, rozmnožování a význam:
- Mechorosty
- Přesličky
- Plavuně
- Kapradiny
- Nahosemenné rostliny – květ, opylení, oplození,semeno
- Krytosemenné rostliny – květ, květenství, opylení,
oplození, semeno, plod (stavba, rozdělení, přenos,význam),
přehled nejdůležitějších čeledí jednoděložných a dvouděložných rostlin
- Význam rostlin a jejich ochrana
- NP, CHKO, ochrana přírody
komentář
PT Environmentální výchova - ekosystémy,lidské aktivity a problémy životního prostředí, vztah člověka k prostředí
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

E , ŽP , VČP
přesahy
Z:
(prima): Etudy barev a linií - živá a neživá příroda, jednoduchá zátiší
(sekunda): Výtvarný přepis skutečnosti