Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Člověk a příroda
1,2,3,4/0 Práce s laboratorní technikou
výstupy | učivo |
-
Vybere a prakticky využívá vhodné pracovní postupy, přístroje a měřící techniku pro konání pozorování a experimentů
-
zpracuje protokol o výsledcích své práce, formuluje závěry, ke kterým dospěl
-
vyhledá podklady z informačních zdrojů
-
dodržuje pravidla bezpečné práce a ochrany životního prostředí
|
Základní laboratorní postupy a metody
Protokol o experimentu
Základní laboratorní přístroje, zařízení a pomůcky
Základy první pomoci při úrazu v laboratoři
Dodržování zásad bezpečnosti práce
Mikroskop (vodní preparáty) a lupa
Zhotovování preparátů
|
komentář |
Člověk a svět práce okruh Práce s laboratorní
technikou – integrováno
Téma prolíná všemi ročníky a je zařazováno průběžně při
vhodných příležitostech, zejména při laboratorních cvičeních
PT Osobnostní a sociální výchova- kooperace a kompetice , komunikace - laboratorní práce ve dvojicích a ve skupinách |
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
RSP
,
Ko
,
KaK
|
1/1 Země a život
výstupy | učivo |
|
Vznik a postavení Země ve vesmíru
Atmosféra
Hydrosféra
Biosféra
Globální oteplování
Vzájemné vztahy mezi organizmy
|
komentář |
PT - Environmentální výchova okruh Základní podmínky života, lidské aktivy a problémy životního prostředí |
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
ZPŽ
,
ŽP
|
1/2Buňka
výstupy | učivo |
-
rozliší základní projevy a podmínky života, orientuje se v daném přehledu vývoje organismů
-
popíše základní rozdíly mezi buňkou rostlin, živočichů a bakterií a objasní funkci základních organel
|
Nebuněčné organizmy - viry
Prokaryotní buňka - bakterie a sinice
Eukaryotní buňka - srovnání rostlinné a živočišné buňky
Kolonie a mnohobuněčné organizmy, srovnání
Fotosyntéza a dýchání
Autotrofní a heterotrofní organizmy
|
komentář |
Výchova ke zdraví - integrováno |
1/3Třídění organismů
výstupy | učivo |
|
Taxonomické jednotky
Binomická nomenklatura
Carl Linné
|
komentář |
PT Environmentální výchova - ekosystémy |
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
E
|
1/4Viry a bakterie
výstupy | učivo |
|
Viry - stavba, funkce a význam
Bakterie a sinice - stavba, funkce a význam
Cizopasné bakterie, destruenti
Bakterie a jejich postavení v potravních řetězcích
Virová a bakteriální onemocnění
|
komentář |
Výchova ke zdraví - integrováno
PT Environmentální výchova - ekosystémy |
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
E
|
1/5Říše hub
výstupy | učivo |
|
Stavba těla, funkce, rozmnožování, význam a hlavní zástupci:
Houby nižší
Houby vřeckovýtrusné
Houby stopkovýtrusné
Lišejníky - příklad trvalé symbiózy mezi řasou (sinicí) a houbou
|
komentář |
Výchova ke zdraví - integrováno
PT Environmentální výchova - ekosystémy |
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
E
|
1/6Říše rostlin,podříše nižší rostliny
výstupy | učivo |
-
rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů
-
odvodí na základě pozorování přírody závislost a přizpůsobení některých rostlin podmínkám prostředí
|
Řasy - červené, hnědé a zelené
Stavba stélky, význam řas
Zelené řasy - hlavní producenti vodních ekosystémů
|
komentář |
PT Environmentální výchova - ekosystémy, vztah člověka k prostředí |
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
E
,
VČP
|
1/7 Jednobuněční živočichové - prvoci
výstupy | učivo |
-
rozliší základní projevy a podmínky života, orientuje se v daném přehledu vývoje organismů
-
pozoruje a zakreslí prvoky v senném nálevu
|
Stavba buňky prvoků ,hlavní organely, rozmnožování a význam
Bičíkovci, kořenonožci a nálevníci - přehled hlavních zástupců
Parazitující prvoci
|
komentář |
Výchova ke zdraví - integrováno
|
1/8Žahavci
výstupy | učivo |
-
porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
-
rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
|
Stavba těla, rozmnožování, význam a hlavní zástupci:
- polypovci
- medúzovci
- korálnatci
|
komentář |
PT Environmentální výchova - ekosystémy |
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
E
|
1/9 Ploštěnci
výstupy | učivo |
-
porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
-
rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
|
Stavba těla, rozmnožování, význam a hlavní zástupci:
- tasemnice
- motolice
- ploštěnky
|
komentář |
Výchova ke zdraví - integrováno |
1/10 Hlísti
výstupy | učivo |
-
porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
-
rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
|
Stavba těla, rozmnožování, význam a hlavní zástupci
Roupi
Škrkavky
Háďátka
Nejvýznamnější parazité
|
komentář |
Výchova ke zdraví - integrováno |
1/11Měkkýši
výstupy | učivo |
-
porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
-
rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
|
Stavba těla, rozmnožování, význam a hlavní zástupci:
- plži
- mlži
- hlavonožci
|
1/12 Kroužkovci
výstupy | učivo |
-
porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
-
rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
|
Stavba těla, rozmnožování, význam a hlavní zástupci:
- máloštětinatci
- mnohoštětinatci
|
komentář |
Výchova ke zdraví- integrováno |
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
E
|
1/13 Členovci
výstupy | učivo |
-
porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
-
rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
-
popíše místa výskytu členovců a vysvětlí jejich užitek i nebezpečí pro člověka
|
Stavba těla, rozmnožování, význam a hlavní zástupci:
- pavoukovci
- korýši
- vzdušnicovci : mnohonožky, stonožky a hmyz
Hmyz s proměnou nedokonalou a dokonalou
Hmyz užitkový, užitečný a škodlivý
|
komentář |
PT Environmentální výchova - ekosystémy |
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
E
|
1/14 Ostnokožci
výstupy | učivo |
|
Stavba těla, rozmnožování, význam a hlavní zástupci:
- hvězdice
- hadice
- liliice
- sumýši
- ježovky
|
|