telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Člověk a příroda

FyzikaChemieBiologie
Zeměpis
prima
povinný
2 + 0 1/2
sekundaterciekvartakvintasextaseptimaoktáva

1,2,3,4/0 Práce s laboratorní technikou

výstupyučivo
  • Vybere a prakticky využívá vhodné pracovní postupy, přístroje a měřící techniku pro konání pozorování a experimentů
  • zpracuje protokol o výsledcích své práce, formuluje závěry, ke kterým dospěl
  • vyhledá podklady z informačních zdrojů
  • dodržuje pravidla bezpečné práce a ochrany životního prostředí
Základní laboratorní postupy a metody
Protokol o experimentu
Základní laboratorní přístroje, zařízení a pomůcky
Základy první pomoci při úrazu v laboratoři
Dodržování zásad bezpečnosti práce

Mikroskop (vodní preparáty) a lupa
Zhotovování preparátů
komentář
Člověk a svět práce okruh Práce s laboratorní
technikou – integrováno
Téma prolíná všemi ročníky a je zařazováno průběžně při
vhodných příležitostech, zejména při laboratorních cvičeních
PT Osobnostní a sociální výchova- kooperace a kompetice , komunikace - laboratorní práce ve dvojicích a ve skupinách
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP , Ko , KaK

1/1 Země a život

výstupyučivo
  • objasní význam sfér Země a vysvětlí význam Slunce pro život
Vznik a postavení Země ve vesmíru
Atmosféra
Hydrosféra
Biosféra
Globální oteplování
Vzájemné vztahy mezi organizmy
komentář
PT - Environmentální výchova okruh Základní podmínky života, lidské aktivy a problémy životního prostředí
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ZPŽ , ŽP

1/2Buňka

výstupyučivo
  • rozliší základní projevy a podmínky života, orientuje se v daném přehledu vývoje organismů
  • popíše základní rozdíly mezi buňkou rostlin, živočichů a bakterií a objasní funkci základních organel
Nebuněčné organizmy - viry
Prokaryotní buňka - bakterie a sinice
Eukaryotní buňka - srovnání rostlinné a živočišné buňky
Kolonie a mnohobuněčné organizmy, srovnání
Fotosyntéza a dýchání
Autotrofní a heterotrofní organizmy
komentář
Výchova ke zdraví - integrováno

1/3Třídění organismů

výstupyučivo
  • třídí organismy a zařadí vybrané organismy do říší a nižších taxonomických jednotek
Taxonomické jednotky
Binomická nomenklatura
Carl Linné
komentář
PT Environmentální výchova - ekosystémy
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

E

1/4Viry a bakterie

výstupyučivo
  • uvede na příkladech z běžného života význam virů a bakterií v přírodě i pro člověka
  • rozlišuje příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady prevence a léčby
Viry - stavba, funkce a význam
Bakterie a sinice - stavba, funkce a význam
Cizopasné bakterie, destruenti
Bakterie a jejich postavení v potravních řetězcích
Virová a bakteriální onemocnění
komentář
Výchova ke zdraví - integrováno
PT Environmentální výchova - ekosystémy
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

E

1/5Říše hub

výstupyučivo
  • rozpozná naše nejznámější jedlé a jedovaté houby s plodnicemi a porovná je podle charakteristických znaků
  • objasní funkci dvou organismů ve stélce lišejníků
Stavba těla, funkce, rozmnožování, význam a hlavní zástupci:
Houby nižší
Houby vřeckovýtrusné
Houby stopkovýtrusné
Lišejníky - příklad trvalé symbiózy mezi řasou (sinicí) a houbou
komentář
Výchova ke zdraví - integrováno
PT Environmentální výchova - ekosystémy
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

E

1/6Říše rostlin,podříše nižší rostliny

výstupyučivo
  • rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů
  • odvodí na základě pozorování přírody závislost a přizpůsobení některých rostlin podmínkám prostředí
Řasy - červené, hnědé a zelené
Stavba stélky, význam řas
Zelené řasy - hlavní producenti vodních ekosystémů
komentář
PT Environmentální výchova - ekosystémy, vztah člověka k prostředí
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

E , VČP

1/7 Jednobuněční živočichové - prvoci

výstupyučivo
  • rozliší základní projevy a podmínky života, orientuje se v daném přehledu vývoje organismů
  • pozoruje a zakreslí prvoky v senném nálevu
Stavba buňky prvoků ,hlavní organely, rozmnožování a význam
Bičíkovci, kořenonožci a nálevníci - přehled hlavních zástupců
Parazitující prvoci
komentář
Výchova ke zdraví - integrováno

1/8Žahavci

výstupyučivo
  • porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
  • rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
Stavba těla, rozmnožování, význam a hlavní zástupci:
- polypovci
- medúzovci
- korálnatci
komentář
PT Environmentální výchova - ekosystémy
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

E

1/9 Ploštěnci

výstupyučivo
  • porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
  • rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
Stavba těla, rozmnožování, význam a hlavní zástupci:
- tasemnice
- motolice
- ploštěnky
komentář
Výchova ke zdraví - integrováno

1/10 Hlísti

výstupyučivo
  • porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
  • rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
Stavba těla, rozmnožování, význam a hlavní zástupci
Roupi
Škrkavky
Háďátka
Nejvýznamnější parazité
komentář
Výchova ke zdraví - integrováno

1/11Měkkýši

výstupyučivo
  • porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
  • rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
Stavba těla, rozmnožování, význam a hlavní zástupci:
- plži
- mlži
- hlavonožci

1/12 Kroužkovci

výstupyučivo
  • porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
  • rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
Stavba těla, rozmnožování, význam a hlavní zástupci:
- máloštětinatci
- mnohoštětinatci
komentář
Výchova ke zdraví- integrováno
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

E

1/13 Členovci

výstupyučivo
  • porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
  • rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
  • popíše místa výskytu členovců a vysvětlí jejich užitek i nebezpečí pro člověka
Stavba těla, rozmnožování, význam a hlavní zástupci:
- pavoukovci
- korýši
- vzdušnicovci : mnohonožky, stonožky a hmyz
Hmyz s proměnou nedokonalou a dokonalou
Hmyz užitkový, užitečný a škodlivý
komentář
PT Environmentální výchova - ekosystémy
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

E

1/14 Ostnokožci

výstupyučivo
  • porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
  • vysvětlí vývojovou souvislost mezi bezobratlými a strunatci
Stavba těla, rozmnožování, význam a hlavní zástupci:
- hvězdice
- hadice
- liliice
- sumýši
- ježovky