telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Člověk a příroda

FyzikaChemie
BiologieZeměpis
terciekvartakvintasextaseptimaoktáva
Realizuje se obsah vzdělávacího oboru Chemie RVP ZV a RVP GV.
Realizuje se část vzdělávacího obsahu oboru Člověk a svět práce RVP ZV - okruhu Práce s laboratorní technikou.
Realizují se tématické okruhy průřezových témat Environmentální výchova RVP ZV a RVP GV.
Ve 3. a 4. ročníku je jedna hodina za dva týdny vyčleněna na laboratorní cvičení, třída se dělí na skupiny. Náplň laboratorních cvičení je volena dle dostupnosti chemikálií a v souladu s předpisy bezpečnosti práce a laboratorním řádem.
Pro výuku je k dispozici odborná učebna a chemická laboratoř.
Maturitní zkoušku lze skládat v rámci profilové části.

Ve vyučování chemii mají žáci získat představu o molekulové stavbě látek a základních chemických, fyzikálně-chemických a biochemických dějích. Důraz je kladen na souvislosti s ostatními přírodovědnými předměty a na zásadní vliv chemických dějů na choid přírody a na kvalitu životního prostředí.
Žák je veden k tomu, aby zejména
- rozuměl základním typům chemických reakcí a znal jejich postavení v přírodě a v každodenním životě,
- využíval mnatematický aparát k základním chemickým výpočtům,
- aplikoval své znalosti při provádění laboratorních cvičení,
- při provádění laboratorních cvičení účinně spolupracoval ve skupině
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
naše obec (přírodní zdroje, jejich původ, způsoby využívání a řešení odpadového hospodářství, příroda a kultura obce a její ochrana, zajišťování ochrany životního prostředí v obci - instituce, nevládní organizace, lidé); náš životní styl (spotřeba věcí, energie, odpady, způsoby jednání a vlivy na prostředí); aktuální (lokální) ekologický problém (příklad problému, jeho příčina, důsledky, souvislosti, možnosti a způsoby řešení, hodnocení, vlastní názor, jeho zdůvodňování a prezentace); prostředí a zdraví (rozmanitost vlivů prostředí na zdraví, jejich komplexní a synergické působení, možnosti a způsoby ochrany zdraví); nerovnoměrnost života na Zemi (rozdílné podmínky prostředí a rozdílný společenský vývoj na Zemi, příčiny a důsledky zvyšování rozdílů globalizace a principy udržitelnosti rozvoje, příklady jejich uplatňování ve světě, u nás)
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
zemědělství a životní prostředí, ekologické zemědělství; doprava a životní prostředí (význam a vývoj, energetické zdroje dopravy a její vlivy na prostředí, druhy dopravy a ekologická zátěž, doprava a globalizace); průmysl a životní prostředí (průmyslová revoluce a demografický vývoj, vlivy průmyslu na prostředí, zpracovávané materiály a jejich vlivy na environment, vliv právních a ekonomických nástrojů na vztahy průmyslu k ochraně životního prostředí, průmysl a udržitelný rozvoj společnosti); odpady a hospodaření s odpady (odpady a příroda, principy a způsoby hospodaření s odpady, druhotné suroviny); ochrana přírody a kulturních památek (význam ochrany přírody a kulturních památek, právní řešení u nás, v EU a ve světě, příklady z okolí) změny v krajině (krajina dříve a dnes, vliv lidských aktivit, jejich reflexe a perspektivy); akce zaměřené k růstu ekologického vědomí veřejnosti (Den životního prostředí OSN, Den Země apod.)
Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků
  • přemýšlí o různých typech informačních a komunikačních prostředků
  • reaguje na různé typy komunikačních a informačních prostředků a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje
  • účinně se zapojuje do diskuse
  • obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu
  • vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje; je citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům partnerů v komunikaci
  • používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu
Kompetence sociální a personální
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
  • na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů
  • v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
  • účinně spolupracuje ve skupině
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
  • vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy
  • chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají
  • aktivně spolupracuje při stanovování a dosahování společných cílů
  • projevuje zodpovědný vztah k vlastnímu zdraví a k zdraví druhých
  • odhaduje důsledky vlastního jednání a chování v nejrůznějších situacích, své jednání a chování podle toho koriguje
Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie
  • vyhledává a třídí informace
  • umí informace propojovat a systematizovat
  • plánuje, organizuje a řídí vlastní učení
  • projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • poznává smysl a cíl učení
  • má pozitivní vztah k učení
  • posoudí vlastní pokrok
  • určí si překážky či problémy bránící učení
  • naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit
  • kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich
  • samostatně pozoruje a experimentuje
  • umí získané výsledky porovnávat, kriticky posuzovat
  • vyvozuje závěry z pozorování a experimentů
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly
  • uvádí věci do souvislostí
  • propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí
Kompetence k řešení problémů
  • ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • samostatně řeší problémy, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • volí vhodné způsoby řešení
  • kriticky myslí
  • činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit
  • uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí
  • vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni
  • rozpozná a pochopí problém
  • promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností
  • vyhledá informace vhodné k řešení problémů
  • nachází shodné, podobné a odlišné znaky informací
  • využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení problémů
  • uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti
Kompetence k podnikavosti
  • cílevědomě, zodpovědně a s ohledem na své potřeby, osobní předpoklady a možnosti se rozhoduje o dalším vzdělávání a budoucím profesním zaměření
Kompetence občanské
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
  • respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí a rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví
  • v situacích ohrožujících život a zdraví, poskytne ostatním pomoc
  • respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot
  • je schopen vcítit se do situací ostatních lidí
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy
  • je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu
  • rozhoduje se zodpovědně podle dané situace
  • poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka
  • rozhoduje se a jedná tak, aby neohrožoval a nepoškozoval přírodu a životní prostředí ani kulturu
Kompetence pracovní
  • využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost
  • činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření
  • používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení
  • adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky
  • dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky
  • přistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot