Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Člověk a příroda
3,4/O Práce s laboratorní technikou
výstupy | učivo |
-
- vybere a prakticky využívá vhodné pracovní postupy, přístroje a měřící techniku pro konání pozorování, měření a experimentů
-
- zpracuje protokol o cíli, průběhu a výsledcích své experimentální práce, zformuluje závěry, ke kterým dospěl
-
- vyhledá z dostupných informačních zdrojů všechny podklady, jež mu co nejlépe pomohou provést danou experimentální práci
-
- dodržuje pravidla bezpečné práce a ochrany životního prostředí při experimentální práci
-
- vysvětlí, jak poskytnout první pomoc při úrazu v laboratoři
|
- základní laboratorní postupy a metody
- protokol o experimentu
- základní laboratorní přístroje, zařízení a pomůcky
- základy první pomoci při úrazu v laboratoři
|
komentář |
Člověk a svět práce - okruh Práce s laboratorní technikou - intergrováno
Téma prolíná 3. a 4. ročníkem a je zařazováno v průběhu laboratroních prací
|
3/1 Pozorování, pokus a bezpečnost práce
výstupy | učivo |
-
- určí společné a rozdílné vlastnosti látek
-
- rozpozná přeměny skupenství látek
-
- pracuje bezpečně s vybranými, běžně používanými látkami
-
- se seznámí s běžnými úklidovými prostředky
-
- ovládá základní pravidla bezpečného chování v chemii
|
- zásady bezpečné práce
- nebezpečné látky a přípravky, R-věty a S-věty, obrázkové symboly na přípravcích v domácnosti
- chemické sklo a laboratorní pomůcky
- základní chemické značky
- alchymie
- vlastnosti látek
- mimořádné události, havárie chem.provozů, úniky nebezpečných látek
|
komentář |
Člověk a svět práce - okruh Práce s laboratorní technikou - integrováno
Environmentální výchova - okruh Lidské aktivity a problémy životního prostředí
F - látka, těleso
|
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
ŽP
|
přesahy |
Z:
(prima):
Látky a tělesa
|
3/2 Směsi
výstupy | učivo |
-
- rozlišuje směsi a chemické látky
-
- vypočítá složení roztoků a připraví je v běžném životě i v laboratoři
-
- rozliší různé druhy vod a uvede příklady znečišťování vod
-
- uvede a zhodnotí příklady znečišťování vzduchu
-
- dokáže poskytnout první pomoc při popáleninách
-
- zná prostředky na hašení plamene
|
- směs stejnorodá, různorodá
- rozdělení směsí podle skupenství, složek
- koncentrace roztoku a její výpočet
- metody dělení směsí
- voda - hydrosféra, koloběh vody, čistota vody, voda destilovaná, pitná, odpadní
- vzduch - složení, teplotní inverze, smog, čistota ovzduší
|
komentář |
CH,F,Z,Bi - voda, vzduch |
přesahy |
Do:
M
(kvarta):
Rovnice a jejich soustavy
|
3/3 Částicové složení látek a chemické prvky
výstupy | učivo |
-
- používá pojmy atom, prvek, molekula, sloučenina ve správných souvislostech
-
- se orientuje v periodické tabulce prvků
-
- dokáže zapsat elektronovou konfiguraci a valenční elektronovou konfiguraci atomů běžných prvků
-
- dokáže zobrazit strukturu jednoduchých molekul a vytvořit model
-
- dokáže vysvětlit vznik iontů a iontových sloučenin, vznik chemické vazby na základě rozdílů elektronegativity
|
- atom, prvek, molekula, sloučenina, kation, anion
- atomové jádro - protony, neutrony
- elektronový obal - elektrony, valenční elektrony
- protonové a nukleonové číslo, izotop, nuklid
- periodický zákon a uspořádání prvků v PSP
- chemická vazba - podmínky vzniku, druhy vazeb
- polarita chemických vazeb
- dělení prvků - kovy, polokovy, nekovy
|
komentář |
F - látka |
přesahy |
Do:
F
(tercie):
Elektrické jevy F
(kvarta):
Jaderná fyzika
Z:
(prima):
Látky a tělesa
|
3/4 Prvky kovové a nekovové
výstupy | učivo |
-
- rozliší prvky kovové a nekovové podle umístění v PSP
-
- uvede základní vlastnosti kovů a nekovů, odvodí vhodnmé použití podle uvedených vlastností
-
- chápe proces koroze kovů a zná způsob ochrany kovů proti korozi
-
- dokáže popsat výrobu železa a hliníku z rud a chápe chemické změny
-
- u nejvýznamnějších plynných a pevných nekovů zná jejich výskyt, přípravu, výrobu, vlastnosti a použití
|
- kovy - umístění v PSP, struktura a z ní vyplývající vlastnosti, vznik kationtů kovů
- řada reaktivnosti kovů, koroze a ochrana kovů proti korozi
- výroba železa a hliníku z rud, zpracování, slitiny
- nekovy - umístění v PSP, struktura a z ní vyplývající vlastnosti, vznik aniontů nekovů
- přehled významných plynných nekovů /kyslík, dusík,vodík, chlor/ - výskyt, příprava, výroba, vlastnosti a použití
- přehled významných pevných nekovů /uhlík, síra, křemík/ - výskyt, příprava, výroba, vlastnosti a použití
|
3/5 Dvouprvkové sloučeniny - halogenidy, oxidy, sulfidy
výstupy | učivo |
-
- vytvoří vzorce halogenidů, oxidů, sulfidů
-
- popíše vlastnosti a použití vybraných oxidů, halogenidů a sulfidů
-
- vysvětlí vznik kyselých dešťů
-
- vysvětlí vznik skleníkového efektu, uvede vliv na životní prostředí
|
- halogenidy - oxidační číslo, podvojné chemické názvosloví, vlastnosti a
praktický význam např. NaCl,KCl
- oxidy - oxidační číslo, názvosloví, vlastnosti a praktické použití vybraných oxidů, výroba skla
- sulfidy - oxidační číslo, názvosloví, nejznámější nerosty a jejich použití /pyrit, galenit, sfalerit/
|
komentář |
Environmentální výchova - okruh Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Z - podnebí, klima
Bi - mineralogie |
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
ŽP
|
3/6 Chemické reakce
výstupy | učivo |
|
- chemické reakce a chemické rovnice
- zákon zachování hmotnosti a jeho užití při vyčíslování chem. rovnice
- slučování, rozklad, chemické nahrazování a podvojná záměna
- látkové množství - mol, molární hmotnost
|
3/7 Kyseliny, hydroxidy, neutralizace, soli
výstupy | učivo |
-
- vytvoří vzorce kyselin a hydroxidů
-
- dokáže poskytnout první pomoc při poleptání kyselinou nebo louhem
-
- umí vysvětlit princip neutralizace na základě ionizace kyselin a hydroxidů
-
- ovládá názvosloví solí
|
- kyseliny a hydroxidy - definice, vlastnosti, ionizace, použití
- kyselost a zásaditost vodných roztoků, indikátory, pH
- neutralizace - vznik solí
- soli včetně hydrogensolí - názvosloví, vznik /zápis rovnicemi/
- přehled významných solí - vzorce, vlastnosti, výroba, použití
|
|