telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Člověk a příroda

FyzikaChemie
BiologieZeměpis
tercie
povinný
1 + 1 1/2
kvartakvintasextaseptimaoktáva

3,4/O Práce s laboratorní technikou

výstupyučivo
  • - vybere a prakticky využívá vhodné pracovní postupy, přístroje a měřící techniku pro konání pozorování, měření a experimentů
  • - zpracuje protokol o cíli, průběhu a výsledcích své experimentální práce, zformuluje závěry, ke kterým dospěl
  • - vyhledá z dostupných informačních zdrojů všechny podklady, jež mu co nejlépe pomohou provést danou experimentální práci
  • - dodržuje pravidla bezpečné práce a ochrany životního prostředí při experimentální práci
  • - vysvětlí, jak poskytnout první pomoc při úrazu v laboratoři
- základní laboratorní postupy a metody
- protokol o experimentu
- základní laboratorní přístroje, zařízení a pomůcky
- základy první pomoci při úrazu v laboratoři
komentář
Člověk a svět práce - okruh Práce s laboratorní technikou - intergrováno
Téma prolíná 3. a 4. ročníkem a je zařazováno v průběhu laboratroních prací

3/1 Pozorování, pokus a bezpečnost práce

výstupyučivo
  • - určí společné a rozdílné vlastnosti látek
  • - rozpozná přeměny skupenství látek
  • - pracuje bezpečně s vybranými, běžně používanými látkami
  • - se seznámí s běžnými úklidovými prostředky
  • - ovládá základní pravidla bezpečného chování v chemii
- zásady bezpečné práce
- nebezpečné látky a přípravky, R-věty a S-věty, obrázkové symboly na přípravcích v domácnosti
- chemické sklo a laboratorní pomůcky
- základní chemické značky
- alchymie
- vlastnosti látek
- mimořádné události, havárie chem.provozů, úniky nebezpečných látek
komentář
Člověk a svět práce - okruh Práce s laboratorní technikou - integrováno
Environmentální výchova - okruh Lidské aktivity a problémy životního prostředí
F - látka, těleso
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ŽP
přesahy
Z:
(prima): Látky a tělesa

3/2 Směsi

výstupyučivo
  • - rozlišuje směsi a chemické látky
  • - vypočítá složení roztoků a připraví je v běžném životě i v laboratoři
  • - rozliší různé druhy vod a uvede příklady znečišťování vod
  • - uvede a zhodnotí příklady znečišťování vzduchu
  • - dokáže poskytnout první pomoc při popáleninách
  • - zná prostředky na hašení plamene
- směs stejnorodá, různorodá
- rozdělení směsí podle skupenství, složek
- koncentrace roztoku a její výpočet
- metody dělení směsí
- voda - hydrosféra, koloběh vody, čistota vody, voda destilovaná, pitná, odpadní
- vzduch - složení, teplotní inverze, smog, čistota ovzduší

komentář

CH,F,Z,Bi - voda, vzduch
přesahy
Do:
M (kvarta): Rovnice a jejich soustavy

3/3 Částicové složení látek a chemické prvky

výstupyučivo
  • - používá pojmy atom, prvek, molekula, sloučenina ve správných souvislostech
  • - se orientuje v periodické tabulce prvků
  • - dokáže zapsat elektronovou konfiguraci a valenční elektronovou konfiguraci atomů běžných prvků
  • - dokáže zobrazit strukturu jednoduchých molekul a vytvořit model
  • - dokáže vysvětlit vznik iontů a iontových sloučenin, vznik chemické vazby na základě rozdílů elektronegativity
- atom, prvek, molekula, sloučenina, kation, anion
- atomové jádro - protony, neutrony
- elektronový obal - elektrony, valenční elektrony
- protonové a nukleonové číslo, izotop, nuklid
- periodický zákon a uspořádání prvků v PSP
- chemická vazba - podmínky vzniku, druhy vazeb
- polarita chemických vazeb
- dělení prvků - kovy, polokovy, nekovy
komentář
F - látka
přesahy
Do:
F (tercie): Elektrické jevy
F (kvarta): Jaderná fyzika
Z:
(prima): Látky a tělesa

3/4 Prvky kovové a nekovové

výstupyučivo
  • - rozliší prvky kovové a nekovové podle umístění v PSP
  • - uvede základní vlastnosti kovů a nekovů, odvodí vhodnmé použití podle uvedených vlastností
  • - chápe proces koroze kovů a zná způsob ochrany kovů proti korozi
  • - dokáže popsat výrobu železa a hliníku z rud a chápe chemické změny
  • - u nejvýznamnějších plynných a pevných nekovů zná jejich výskyt, přípravu, výrobu, vlastnosti a použití
- kovy - umístění v PSP, struktura a z ní vyplývající vlastnosti, vznik kationtů kovů
- řada reaktivnosti kovů, koroze a ochrana kovů proti korozi
- výroba železa a hliníku z rud, zpracování, slitiny
- nekovy - umístění v PSP, struktura a z ní vyplývající vlastnosti, vznik aniontů nekovů
- přehled významných plynných nekovů /kyslík, dusík,vodík, chlor/ - výskyt, příprava, výroba, vlastnosti a použití
- přehled významných pevných nekovů /uhlík, síra, křemík/ - výskyt, příprava, výroba, vlastnosti a použití

3/5 Dvouprvkové sloučeniny - halogenidy, oxidy, sulfidy

výstupyučivo
  • - vytvoří vzorce halogenidů, oxidů, sulfidů
  • - popíše vlastnosti a použití vybraných oxidů, halogenidů a sulfidů
  • - vysvětlí vznik kyselých dešťů
  • - vysvětlí vznik skleníkového efektu, uvede vliv na životní prostředí
- halogenidy - oxidační číslo, podvojné chemické názvosloví, vlastnosti a
praktický význam např. NaCl,KCl
- oxidy - oxidační číslo, názvosloví, vlastnosti a praktické použití vybraných oxidů, výroba skla
- sulfidy - oxidační číslo, názvosloví, nejznámější nerosty a jejich použití /pyrit, galenit, sfalerit/
komentář
Environmentální výchova - okruh Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Z - podnebí, klima
Bi - mineralogie
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ŽP

3/6 Chemické reakce

výstupyučivo
  • - rozliší reaktanty a produkty
  • - zapíše a upraví jednoduché chemické rovnice
- chemické reakce a chemické rovnice
- zákon zachování hmotnosti a jeho užití při vyčíslování chem. rovnice
- slučování, rozklad, chemické nahrazování a podvojná záměna
- látkové množství - mol, molární hmotnost

3/7 Kyseliny, hydroxidy, neutralizace, soli

výstupyučivo
  • - vytvoří vzorce kyselin a hydroxidů
  • - dokáže poskytnout první pomoc při poleptání kyselinou nebo louhem
  • - umí vysvětlit princip neutralizace na základě ionizace kyselin a hydroxidů
  • - ovládá názvosloví solí
- kyseliny a hydroxidy - definice, vlastnosti, ionizace, použití
- kyselost a zásaditost vodných roztoků, indikátory, pH
- neutralizace - vznik solí
- soli včetně hydrogensolí - názvosloví, vznik /zápis rovnicemi/
- přehled významných solí - vzorce, vlastnosti, výroba, použití