telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Člověk a příroda

FyzikaChemie
BiologieZeměpis
terciekvarta
povinný
1 + 1 1/2
kvintasextaseptimaoktáva

4/1 Chemické reakce - redoxní reakce

výstupyučivo
  • - chemické reakce dokáže zapsat vyčíslenými chemickými rovnicemi
  • - rozlišuje 4 základní typy reakcí
  • - dokáže vysvětlit redoxní reakce na základě změny oxidačních čísel a výměny elektronů
  • - vysvětlí princip výroby železa ve vysoké peci, výrobu oceli a hliníku
  • - vysvětlí rozdíl mezi elektrolýzou a galvanickým článkem, vč.použití
  • - ovládá ochranu kovů před korozí
- chemické reakce - zopakování typů reakcí, chemické rovnice, vyčíslování chem.rovnice, neutralizace
- redoxní rovnice - oxidace a redukce, vyčíslování redoxních rovnic
- elektrochemická řada reaktivity kovů a její použití
- praktické využití redoxních reakcí - výroba kovů z rud, elektrolýza roztoků a tavenin, galvanické články a akumulátory, koroze kovů
komentář
F - galvanické články a akumulátory
CH - 3/6
přesahy
Z:
(tercie): Elektrické jevy

4/2 Chemické výpočty

výstupyučivo
  • - využívá chemickou terminologii při popisu a vysvětlování chemických dějů
  • - provádí chemické výpočty a uplatňuje je při řešení praktických chemických problémů
  • - dovede pracovat s tabulkami
- látkové množství - mol
- atomová a molární hmotnost, relativní hmotnosti
- výpočet ze vzorce a z rovnice, přepočet hmotnosti a objemu

4/3 Paliva, získávání energie

výstupyučivo
  • - zhodnotí využívání prvotních a druhotných surovin z hlediska dlouhodobého udržení života na Zemi
  • - dokáže objasnit potřebu obnovitelných zdrojů energie
- chemická reakce a teplo, exotermická a endotermická reakce
- výhřevnost paliv
- zdroje energie - obnovitelné a neobnovitelné zdroje, ekologické zdroje energie
komentář
Environmentální výchova - okruh Lidské aktivity a problémy životního prostředí
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ŽP

4/4 Uhlovodíky a deriváty uhlovodíků

výstupyučivo
  • - rozliší jednoduché uhlovodíky, uvede jejich zdroje, vlastnosti, použití
  • - vysvětlí pojem deriváty a umí analogicky odvodit halogenderiváty, dusíkaté deriváty a kyslíkaté deriváty uhlovodíků
  • - vysvětlí škodlivost některých derivátů, zdravotní rizika a škodlivost pro životní prostředí
- zdroje organických sloučenin : uhlí - vznik karbonizací, zpracování , ropa a zemní plyn - vznik bituminací, zpracování /frakční destilace, reformování a krakování/
- uhlovodíky :
- alkany, cykloalkany, alkeny, dieny, alkyny, areny
- deriváty uhlovodíků :
- halogenderiváty,dusíkaté deriváty, alkoholy karbonylové sloučeniny, karboxylové kyseliny a jejich významné deriváty /soli, estery, hydroxykyseliny,aminokyseliny/
komentář
Environmentální výchova - okruh Lidské aktivity a problémy životního prostředí
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ŽP

4/5 Plasty a syntetická vlákna

výstupyučivo
  • - dokáže vysvětlit princip polymerace a polykondenzace, tj. vznik makromolekul
  • - posoudí využívání různých látek v praxi vzhledem k životnímu prostředí, recyklace surovin
- makromolekula, polymerace a polykondenzace
- plasty - vlastnosti, vznik, použití, likvidace
- syntetická vlákna - vlastnosti, vznik, použití
komentář
Environmentální výchova - okruh Lidské aktivity a problémy životního prostředí
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ŽP

4/6 Přírodní látky

výstupyučivo
  • - ovládá rovnici fotosyntézy včetně podmínek /teplo, světlo, chlorofyl/
  • - se orientuje v reaktantech a produktech fotosyntézy a koncových produktech biochemického zpracování /polysacharidy a oligosacharidy, tuky, bílkoviny/
  • - uvede příklady zdrojů bílkovin, tuků, sacharidů a vitamínů v potravě a zhodnotí různé potraviny z hlediska zdravé výživy
- sacharidy - vznik fotosyntézou a polykondenzací, vlastnosti cukrů a polysacharidů , význam
- tuky a oleje - vznik esterifikací, vlastnosti a význam
- nukleové kyseliny - struktura, replikace, transkripce, translace, význam
- bílkoviny - vznik polykondenzací, vlastnosti, význam
- enzymy, vitamíny, hormony
komentář
Bi - buňka, zdravá výživa

4/7 Chemie a společnost

výstupyučivo
  • - dokáže vysvětlit jednoduché chemické výroby včetně rovnic
  • - posoudí využívání různých látek v praxi vzhledem k životnímu prostředí a zdraví člověka
  • - se seznámí se zneužíváním dopingových a návykových látek
  • - se seznámí s pravidly činnosti IZS
- chemický průmysl ČR
- průmyslová hnojiva
- stavební hmoty
- detergenty a pesticidy
- léčiva a návykové látky
- výbušniny, bojové látky
komentář
Environmentální výchova - okruh Vztah člověka k prostředí
Z - průmysl ČR
Bi - zdravý životní styl
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

VČP