Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Člověk a příroda
4/1 Chemické reakce - redoxní reakce
výstupy | učivo |
-
- chemické reakce dokáže zapsat vyčíslenými chemickými rovnicemi
-
- rozlišuje 4 základní typy reakcí
-
- dokáže vysvětlit redoxní reakce na základě změny oxidačních čísel a výměny elektronů
-
- vysvětlí princip výroby železa ve vysoké peci, výrobu oceli a hliníku
-
- vysvětlí rozdíl mezi elektrolýzou a galvanickým článkem, vč.použití
-
- ovládá ochranu kovů před korozí
|
- chemické reakce - zopakování typů reakcí, chemické rovnice, vyčíslování chem.rovnice, neutralizace
- redoxní rovnice - oxidace a redukce, vyčíslování redoxních rovnic
- elektrochemická řada reaktivity kovů a její použití
- praktické využití redoxních reakcí - výroba kovů z rud, elektrolýza roztoků a tavenin, galvanické články a akumulátory, koroze kovů
|
komentář |
F - galvanické články a akumulátory
CH - 3/6 |
přesahy |
Z:
(tercie):
Elektrické jevy
|
4/2 Chemické výpočty
výstupy | učivo |
-
- využívá chemickou terminologii při popisu a vysvětlování chemických dějů
-
- provádí chemické výpočty a uplatňuje je při řešení praktických chemických problémů
-
- dovede pracovat s tabulkami
|
- látkové množství - mol
- atomová a molární hmotnost, relativní hmotnosti
- výpočet ze vzorce a z rovnice, přepočet hmotnosti a objemu
|
4/3 Paliva, získávání energie
výstupy | učivo |
|
- chemická reakce a teplo, exotermická a endotermická reakce
- výhřevnost paliv
- zdroje energie - obnovitelné a neobnovitelné zdroje, ekologické zdroje energie
|
komentář |
Environmentální výchova - okruh Lidské aktivity a problémy životního prostředí |
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
ŽP
|
4/4 Uhlovodíky a deriváty uhlovodíků
výstupy | učivo |
-
- rozliší jednoduché uhlovodíky, uvede jejich zdroje, vlastnosti, použití
-
- vysvětlí pojem deriváty a umí analogicky odvodit halogenderiváty, dusíkaté deriváty a kyslíkaté deriváty uhlovodíků
-
- vysvětlí škodlivost některých derivátů, zdravotní rizika a škodlivost pro životní prostředí
|
- zdroje organických sloučenin : uhlí - vznik karbonizací, zpracování , ropa a zemní plyn - vznik bituminací, zpracování /frakční destilace, reformování a krakování/
- uhlovodíky :
- alkany, cykloalkany, alkeny, dieny, alkyny, areny
- deriváty uhlovodíků :
- halogenderiváty,dusíkaté deriváty, alkoholy karbonylové sloučeniny, karboxylové kyseliny a jejich významné deriváty /soli, estery, hydroxykyseliny,aminokyseliny/
|
komentář |
Environmentální výchova - okruh Lidské aktivity a problémy životního prostředí |
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
ŽP
|
4/5 Plasty a syntetická vlákna
výstupy | učivo |
-
- dokáže vysvětlit princip polymerace a polykondenzace, tj. vznik makromolekul
-
- posoudí využívání různých látek v praxi vzhledem k životnímu prostředí, recyklace surovin
|
- makromolekula, polymerace a polykondenzace
- plasty - vlastnosti, vznik, použití, likvidace
- syntetická vlákna - vlastnosti, vznik, použití
|
komentář |
Environmentální výchova - okruh Lidské aktivity a problémy životního prostředí |
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
ŽP
|
4/6 Přírodní látky
výstupy | učivo |
-
- ovládá rovnici fotosyntézy včetně podmínek /teplo, světlo, chlorofyl/
-
- se orientuje v reaktantech a produktech fotosyntézy a koncových produktech biochemického zpracování /polysacharidy a oligosacharidy, tuky, bílkoviny/
-
- uvede příklady zdrojů bílkovin, tuků, sacharidů a vitamínů v potravě a zhodnotí různé potraviny z hlediska zdravé výživy
|
- sacharidy - vznik fotosyntézou a polykondenzací, vlastnosti cukrů a polysacharidů , význam
- tuky a oleje - vznik esterifikací, vlastnosti a význam
- nukleové kyseliny - struktura, replikace, transkripce, translace, význam
- bílkoviny - vznik polykondenzací, vlastnosti, význam
- enzymy, vitamíny, hormony
|
komentář |
Bi - buňka, zdravá výživa |
4/7 Chemie a společnost
výstupy | učivo |
-
- dokáže vysvětlit jednoduché chemické výroby včetně rovnic
-
- posoudí využívání různých látek v praxi vzhledem k životnímu prostředí a zdraví člověka
-
- se seznámí se zneužíváním dopingových a návykových látek
-
- se seznámí s pravidly činnosti IZS
|
- chemický průmysl ČR
- průmyslová hnojiva
- stavební hmoty
- detergenty a pesticidy
- léčiva a návykové látky
- výbušniny, bojové látky
|
komentář |
Environmentální výchova - okruh Vztah člověka k prostředí
Z - průmysl ČR
Bi - zdravý životní styl |
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
VČP
|
|