telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literaturaAnglický jazykFrancouzský jazykNěmecký jazyk
sekundaterciekvartakvintasextaseptimaoktáva
Realizuje se obsah vzdělávacího oboru Další cizí jazyk RVP ZV. Realizují se okruhy průřezových témat Osobnostní a sociální výchova a Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech.
Žák si volí z nabídky dvou cizích jazyků - německého a francouzského. Vyučovací předmět má časovou dotaci dvě hodiny týdně.
Pro výuku cizího jazyka je třída zpravidla rozdělena na skupiny. K dispozici je audiovizuální technika.
V jednotlivých ročnících je výuka zaměřena na rozvoj receptivních i komunikativních jazykových dovedností a jejich postupné rozšiřování, důraz je kladen na komunikační schopnosti žáků. Předmět je zaměřen k tomu, aby žáci byli schopni se dorozumět v běžných situacích a hovořit o jednoduchých tématech. Žáci mají porozumět čtenému textu, který odpovídá jejich jazykové úrovni a napsat krátké písemné sdělení.
Při vyučování jsou žáci seznamováni s reáliemi německy mluvících zemí a vedeni k chápání a respektování kulturních odlišností.

Učitel organizuje exkurze tematicky související s oblastí německy mluvících zemí, vede žáky k práci s internetem, slovníky a médii.
Podněcuje žáky k aktivnímu využívání možnosti komunikace v cizím jazyce.
Učitel zadává žákům samostatné tvořivé úkoly.
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Kulturní diference
jedinečnost každého člověka a jeho individuální zvláštnosti; člověk jako nedílná jednota tělesné i duševní stránky, ale i jako součást etnika; poznávání vlastního kulturního zakotvení a respektování zvláštností různých etnik (zejména cizinci nebo příslušníci etnik žijící v místě školy); základní problémy sociokulturních rozdílů v České republice a v Evropě
Vztah k multilingvní situaci a ke spolupráci mezi lidmi z různého kulturního prostředí
- Jak se mohu naučit využívat jazykovou a kulturní pluralitu pro potřebnou diskusi jazykové a kulturní rozrůzněnosti (v ČR, v Evropě) -Jakými prostředky mohu rozvíjet své jazykové kompetence pro kontakt a spolupráci s příslušníky jiných etnik (v ČR, v Evropě) - Na které instituce a organizace (v ČR, v Evropě) se mohu obrátit se žádostí o pomoc při řešení problémů multikulturního charakteru - Jak používat jazyk, aby byl zbaven rasistických a diskriminujících výrazů - Jak mluvit o jiných lidech jako o bytostech, které se odlišují rasovou či etnickou příslušností, náboženstvím, odlišnou sexuální orientací apod., aniž by se znevažovala jejich rovnoprávnost - Jak se naučit respektovat, že každý jazyk má své specifické rysy, žádný není nadřazen jiným jazykům
Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků
  • přemýšlí o různých typech informačních a komunikačních prostředků
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině
Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie
  • vyhledává a třídí informace
  • umí informace propojovat a systematizovat
  • poznává smysl a cíl učení
  • uvádí věci do souvislostí
Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problémů
  • nachází shodné, podobné a odlišné znaky informací
  • využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení problémů
  • volí vhodné způsoby řešení