Realizuje se obsah vzdělávacího oboru Další cizí jazyk RVP ZV. Realizují se okruhy průřezových témat Osobnostní a sociální výchova a Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech.
Žák si volí z nabídky dvou cizích jazyků - německého a francouzského. Vyučovací předmět má časovou dotaci dvě hodiny týdně.
Pro výuku cizího jazyka je třída zpravidla rozdělena na skupiny. K dispozici je audiovizuální technika.
V jednotlivých ročnících je výuka zaměřena na rozvoj receptivních i komunikativních jazykových dovedností a jejich postupné rozšiřování, důraz je kladen na komunikační schopnosti žáků. Předmět je zaměřen k tomu, aby žáci byli schopni se dorozumět v běžných situacích a hovořit o jednoduchých tématech. Žáci mají porozumět čtenému textu, který odpovídá jejich jazykové úrovni a napsat krátké písemné sdělení.
Při vyučování jsou žáci seznamováni s reáliemi německy mluvících zemí a vedeni k chápání a respektování kulturních odlišností.
Učitel organizuje exkurze tematicky související s oblastí německy mluvících zemí, vede žáky k práci s internetem, slovníky a médii.
Podněcuje žáky k aktivnímu využívání možnosti komunikace v cizím jazyce.
Učitel zadává žákům samostatné tvořivé úkoly.
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Kulturní diference
jedinečnost každého člověka a jeho individuální zvláštnosti; člověk jako nedílná jednota tělesné i duševní stránky, ale i jako součást etnika; poznávání vlastního kulturního zakotvení a respektování zvláštností různých etnik (zejména cizinci nebo příslušníci etnik žijící v místě školy); základní problémy sociokulturních rozdílů v České republice a v Evropě
Vztah k multilingvní situaci a ke spolupráci mezi lidmi z různého kulturního prostředí
- Jak se mohu naučit využívat jazykovou a kulturní pluralitu pro potřebnou diskusi jazykové a kulturní rozrůzněnosti (v ČR, v Evropě)
-Jakými prostředky mohu rozvíjet své jazykové kompetence pro kontakt a spolupráci s příslušníky jiných etnik (v ČR, v Evropě)
- Na které instituce a organizace (v ČR, v Evropě) se mohu obrátit se žádostí o pomoc při řešení problémů multikulturního charakteru
- Jak používat jazyk, aby byl zbaven rasistických a diskriminujících výrazů
- Jak mluvit o jiných lidech jako o bytostech, které se odlišují rasovou či etnickou příslušností, náboženstvím, odlišnou sexuální orientací apod., aniž by se znevažovala jejich rovnoprávnost
- Jak se naučit respektovat, že každý jazyk má své specifické rysy, žádný není nadřazen jiným jazykům
Kompetence komunikativní
-
rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků
-
přemýšlí o různých typech informačních a komunikačních prostředků
-
naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje
-
využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
Kompetence sociální a personální
Kompetence k učení
-
vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie
-
vyhledává a třídí informace
-
umí informace propojovat a systematizovat
-
poznává smysl a cíl učení
-
uvádí věci do souvislostí
Kompetence k řešení problémů
-
vyhledá informace vhodné k řešení problémů
-
nachází shodné, podobné a odlišné znaky informací
-
využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení problémů
-
volí vhodné způsoby řešení