Časové, organizační a obsahové vymezení předmětu
Předmět anglický jazyk je vyučován od primy do oktávy víceletého gymnázia v tříhodinových týdenních dotacích. Žáci jsou děleni do skupin většinou po 12 až 15 žácích. (Při menším počtu žáků v jednom ročníku k dělení nedochází.) Výuka je zaměřena na praktické dovednosti, na praktické používání jazyka jako komunikačního prostředku, na získávání nových poznatků o anglicky mluvících zemích a jejich reáliích, a to formou poslechu, rozhovorů, čtení, psaní, samostatného ústního projevu, prací s časopisy, internetem. Žáci jsou motivováni k navazování kontaktů s anglicky mluvícími osobami po celém světě. Prohlubuje se povědomí o kultuře cizích zemí a významná je i motivace k výuce dalšího cizího jazyka.
Výuka v jednotlivých ročnících je zaměřena na trénink přiměřených jazykových dovedností a jejich postupné rozšiřování tak, aby byl žák po osmi letech studia připraven na úspěšné zvládnutí maturitní zkoušky, která se skládá z didaktického testu, poslechového subtestu, četby a ústní zkoušky. V 7. a 8. ročníku na předmět navazuje volitelný předmět Anglická konverzace.
Žáci se učí pracovat se slovníky, časopisy, internetem, cizojazyčnou literaturou . Účastní se olympiád v anglickém jazyce a nejméně jednou za dobu studia mají možnost se zúčastnit zájezdu do Velké Británie.
Výuka anglického jazyka směřuje k:
- osvojení potřebných jazykových znalostí a dovedností, k aktivnímu využití komunikace v cizím jazyce
- získání schopnosti číst s porozuměním přiměřené texty v daném jazyce
- porozumění přiměřeně (jazykově, obsahově, rozsahem) náročnému ústnímu sdělení na úrovni osvojených znalostí
- poznání kultury zemí příslušné jazykové oblasti, vyhledání informací o zemích studovaného jazyka a práci s nimi
- pochopení významu znalosti cizích jazyků pro osobní život, formování vzájemného porozumění mezi zeměmi, respektu a toleranci k odlišným kulturním hodnotám jiných národů
Ve vzdělávacím obsahu anglického jazyka jsou zahrnuty tyto tématické okruhy průřezových témat:
Osobnostní a sociální výchova
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Multikulturní výchova
Environmentální výchova
Mediální výchova
Kompetence komunikativní
-
rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků
-
přemýšlí o různých typech informačních a komunikačních prostředků
-
reaguje na různé typy komunikačních a informačních prostředků a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění
-
naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje
-
účinně se zapojuje do diskuse
-
využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
-
vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
-
prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem
-
rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích
-
správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje
-
s ohledem na situaci a účastníky komunikace efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu
Kompetence sociální a personální
-
podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
-
v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
-
účinně spolupracuje ve skupině
-
přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy
-
chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu
-
respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají
-
aktivně spolupracuje při stanovování a dosahování společných cílů
Kompetence k učení
-
vyhledává a třídí informace
-
plánuje, organizuje a řídí vlastní učení
-
projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
-
má pozitivní vztah k učení
-
posoudí vlastní pokrok
-
kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich
-
přijímá ocenění, radu i kritiku ze strany druhých
-
z vlastních úspěchů i chyb čerpá poučení pro další práci
-
hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení
-
kriticky přistupuje ke zdrojům informací
-
své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje
Kompetence k řešení problémů
-
volí vhodné způsoby řešení
-
přezkoumá řešení a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací
-
vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni
-
přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách
-
vyhledá informace vhodné k řešení problémů
-
nachází shodné, podobné a odlišné znaky informací
-
kriticky interpretuje získané poznatky a zjištění a ověřuje je
Kompetence k podnikavosti