telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literaturaAnglický jazyk
Francouzský jazykNěmecký jazyk
primasekundaterciekvartakvintasextaseptimaoktáva
Časové, organizační a obsahové vymezení předmětu

Předmět anglický jazyk je vyučován od primy do oktávy víceletého gymnázia v tříhodinových týdenních dotacích. Žáci jsou děleni do skupin většinou po 12 až 15 žácích. (Při menším počtu žáků v jednom ročníku k dělení nedochází.) Výuka je zaměřena na praktické dovednosti, na praktické používání jazyka jako komunikačního prostředku, na získávání nových poznatků o anglicky mluvících zemích a jejich reáliích, a to formou poslechu, rozhovorů, čtení, psaní, samostatného ústního projevu, prací s časopisy, internetem. Žáci jsou motivováni k navazování kontaktů s anglicky mluvícími osobami po celém světě. Prohlubuje se povědomí o kultuře cizích zemí a významná je i motivace k výuce dalšího cizího jazyka.

Výuka v jednotlivých ročnících je zaměřena na trénink přiměřených jazykových dovedností a jejich postupné rozšiřování tak, aby byl žák po osmi letech studia připraven na úspěšné zvládnutí maturitní zkoušky, která se skládá z didaktického testu, poslechového subtestu, četby a ústní zkoušky. V 7. a 8. ročníku na předmět navazuje volitelný předmět Anglická konverzace.

Žáci se učí pracovat se slovníky, časopisy, internetem, cizojazyčnou literaturou . Účastní se olympiád v anglickém jazyce a nejméně jednou za dobu studia mají možnost se zúčastnit zájezdu do Velké Británie.


Výuka anglického jazyka směřuje k:

- osvojení potřebných jazykových znalostí a dovedností, k aktivnímu využití komunikace v cizím jazyce
- získání schopnosti číst s porozuměním přiměřené texty v daném jazyce
- porozumění přiměřeně (jazykově, obsahově, rozsahem) náročnému ústnímu sdělení na úrovni osvojených znalostí
- poznání kultury zemí příslušné jazykové oblasti, vyhledání informací o zemích studovaného jazyka a práci s nimi
- pochopení významu znalosti cizích jazyků pro osobní život, formování vzájemného porozumění mezi zeměmi, respektu a toleranci k odlišným kulturním hodnotám jiných národů


Ve vzdělávacím obsahu anglického jazyka jsou zahrnuty tyto tématické okruhy průřezových témat:

Osobnostní a sociální výchova
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Multikulturní výchova
Environmentální výchova
Mediální výchova
Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků
  • přemýšlí o různých typech informačních a komunikačních prostředků
  • reaguje na různé typy komunikačních a informačních prostředků a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje
  • účinně se zapojuje do diskuse
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
  • vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem
  • rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích
  • správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje
  • s ohledem na situaci a účastníky komunikace efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu
Kompetence sociální a personální
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
  • v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
  • účinně spolupracuje ve skupině
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy
  • chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu
  • respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají
  • aktivně spolupracuje při stanovování a dosahování společných cílů
Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace
  • plánuje, organizuje a řídí vlastní učení
  • projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • má pozitivní vztah k učení
  • posoudí vlastní pokrok
  • kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich
  • přijímá ocenění, radu i kritiku ze strany druhých
  • z vlastních úspěchů i chyb čerpá poučení pro další práci
  • hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení
  • kriticky přistupuje ke zdrojům informací
  • své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje
Kompetence k řešení problémů
  • volí vhodné způsoby řešení
  • přezkoumá řešení a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací
  • vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni
  • přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách
  • vyhledá informace vhodné k řešení problémů
  • nachází shodné, podobné a odlišné znaky informací
  • kriticky interpretuje získané poznatky a zjištění a ověřuje je
Kompetence k podnikavosti
  • usiluje o dosažení stanovených cílů
Kompetence občanské
  • respektuje různorodost hodnot, názorů, postojů a schopností ostatních lidí
Kompetence pracovní
  • dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky