Výuka francouzštiny realizuje obsah vzdělávacího oboru Cizí jazyk RVP ZV.
Realizují se tématické okruhy průřezových témat Osobnostní a sociální výchova RVP ZV, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech RVP ZV, Enviromentální výchova RVP ZV.
Vyučovací předmět je dotován 2 hodinami týdně. Třídy jsou děleny na menší skupiny. Výuka probíhá podle textových a poslechových zdrojů. Cílem předmětu je vytvoření potřebných kompetencí, které žákům umožní zvládání nejrůznějších situací společenského života, tj.komunikaci, poslech a čtení pro dorozumění se s cizincem či přímým uživatelem francouzského jazyka v každodenních situacích o základních tématech.
Žák musí být schopen porozumět danému obsahu i při čtení jednoduchých textů a zareagovat.
Vedle jazykových kompetencí se žák učí společenskému vystupování, seznamuje se s reáliemi jiných zemí, uvědomuje si odlišnosti, toleruje je a srovnává s vlastními. Uvědomuje si, že výuka jazyka není omezena na školu.
Dorozumívá se na základní úrovni gramaticky správně, používá jednoduchou adekvátní slovní zásobu, vytváří si návyk práce se slovníkem a dalšími jazykovými zdroji, dokáže si ověřovat sdělovaná fakta přímým dotazem.
Je schopen vnímat okolní svět, přijímat ho kriticky, vyjadřovat své názory, pocity.
Dovede řešit problémy samostatně i skupinově, reaguje průběžně na podněty i změnu tématu. Je schopen uvědomovat si své chyby a opravovat je.
Výuka v jednotlivých ročnících je zaměřena na seznámení s novým učivem jazykovým, procvičování, prohlubování a obohacování. Průběžně se podle jednotlivých témat využívá neomezeně znalostí z dalších předmětů, především z českého jazyka, zeměpisu, dějepisu, základů společenských věd.
Učitel sleduje celkový rozvoj žáka komplexními testovými metodami.
Učitel zadává samostatné i skupinové úkoly, vyhodnocuje společně se třídou, analyzuje chyby.
Metodou malých kroků a zpětné vazby postupuje učitel od jednodušších a dílčích úkolů k náročnějším a komplexnějším.
Trvale motivuje žáky k aktivnímu osvojování jednotlivých kompetencí, hlubšímu poznávání jazyka a přípravě na jeho používání v budoucím osobním i profesním životě.
Kompetence komunikativní
-
rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků
-
reaguje na různé typy komunikačních a informačních prostředků a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění
-
naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje
-
obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
-
využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi
-
využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
-
formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu
-
vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
-
vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje; je citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům partnerů v komunikaci
Kompetence sociální a personální
-
podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
-
v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
-
účinně spolupracuje ve skupině
-
podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
-
na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
-
vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj
-
ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty
-
přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy
-
oceňuje zkušenosti druhých lidí
-
respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají
-
rozhoduje se na základě vlastního úsudku, odolává společenským i mediálním tlakům
-
stanovuje si cíle a priority s ohledem na své osobní schopnosti, zájmovou orientaci i životní podmínky
Kompetence k učení
-
vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie
-
vyhledává a třídí informace
-
umí informace propojovat a systematizovat
-
využívá efektivně informace v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
-
plánuje, organizuje a řídí vlastní učení
-
projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
-
poznává smysl a cíl učení
-
má pozitivní vztah k učení
-
posoudí vlastní pokrok
-
kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich
-
umí získané výsledky porovnávat, kriticky posuzovat
-
kriticky hodnotí pokrok při dosahování cílů svého učení a práce
-
efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informacíí
-
své učení a pracovní činnosti využívá jako prostředku pro seberealizaci a osobní rozvoj
-
operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly
-
uvádí věci do souvislostí
-
propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí
Kompetence k řešení problémů
-
ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací
-
sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
-
samostatně řeší problémy, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
-
volí vhodné způsoby řešení
-
kriticky myslí
-
činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit
-
uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí
-
vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni
-
rozpozná a pochopí problém
-
přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách
-
promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností
-
vyhledá informace vhodné k řešení problémů
-
nachází shodné, podobné a odlišné znaky informací
-
využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení problémů
-
nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
-
pro své tvrzení nachází argumenty a důkazy
-
formuluje a obhajuje podložené závěry
Kompetence k podnikavosti
-
uplatňuje proaktivní přístup, vlastní iniciativu a tvořivost, vítá a podporuje inovace
-
posuzuje a kriticky hodnotí rizika související s rozhodováním v reálných životních situacích a v případě nezbytnosti je připraven tato rizika nést
-
průběžně reviduje a kriticky hodnotí dosažené výsledky, koriguje další činnost s ohledem na stanovený cíl
-
dokončuje zahájené aktivity, motivuje se k dosahování úspěchu
Kompetence občanské
-
projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost
-
chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
-
respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí a rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví
-
respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot
-
je schopen vcítit se do situací ostatních lidí
-
je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu
-
rozhoduje se zodpovědně podle dané situace
Kompetence pracovní
-
využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost
-
činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření
-
používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení
-
adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky
-
dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky