telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literaturaAnglický jazykFrancouzský jazyk
Německý jazyk
sekundaterciekvartakvintasextaseptimaoktáva
Výuka francouzštiny realizuje obsah vzdělávacího oboru Cizí jazyk RVP ZV.
Realizují se tématické okruhy průřezových témat Osobnostní a sociální výchova RVP ZV, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech RVP ZV, Enviromentální výchova RVP ZV.
Vyučovací předmět je dotován 2 hodinami týdně. Třídy jsou děleny na menší skupiny. Výuka probíhá podle textových a poslechových zdrojů. Cílem předmětu je vytvoření potřebných kompetencí, které žákům umožní zvládání nejrůznějších situací společenského života, tj.komunikaci, poslech a čtení pro dorozumění se s cizincem či přímým uživatelem francouzského jazyka v každodenních situacích o základních tématech.
Žák musí být schopen porozumět danému obsahu i při čtení jednoduchých textů a zareagovat.
Vedle jazykových kompetencí se žák učí společenskému vystupování, seznamuje se s reáliemi jiných zemí, uvědomuje si odlišnosti, toleruje je a srovnává s vlastními. Uvědomuje si, že výuka jazyka není omezena na školu.
Dorozumívá se na základní úrovni gramaticky správně, používá jednoduchou adekvátní slovní zásobu, vytváří si návyk práce se slovníkem a dalšími jazykovými zdroji, dokáže si ověřovat sdělovaná fakta přímým dotazem.
Je schopen vnímat okolní svět, přijímat ho kriticky, vyjadřovat své názory, pocity.
Dovede řešit problémy samostatně i skupinově, reaguje průběžně na podněty i změnu tématu. Je schopen uvědomovat si své chyby a opravovat je.
Výuka v jednotlivých ročnících je zaměřena na seznámení s novým učivem jazykovým, procvičování, prohlubování a obohacování. Průběžně se podle jednotlivých témat využívá neomezeně znalostí z dalších předmětů, především z českého jazyka, zeměpisu, dějepisu, základů společenských věd.
Učitel sleduje celkový rozvoj žáka komplexními testovými metodami.
Učitel zadává samostatné i skupinové úkoly, vyhodnocuje společně se třídou, analyzuje chyby.
Metodou malých kroků a zpětné vazby postupuje učitel od jednodušších a dílčích úkolů k náročnějším a komplexnějším.
Trvale motivuje žáky k aktivnímu osvojování jednotlivých kompetencí, hlubšímu poznávání jazyka a přípravě na jeho používání v budoucím osobním i profesním životě.
Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků
  • reaguje na různé typy komunikačních a informačních prostředků a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje
  • obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
  • využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu
  • vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje; je citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům partnerů v komunikaci
Kompetence sociální a personální
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
  • v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
  • účinně spolupracuje ve skupině
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
  • na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj
  • ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají
  • rozhoduje se na základě vlastního úsudku, odolává společenským i mediálním tlakům
  • stanovuje si cíle a priority s ohledem na své osobní schopnosti, zájmovou orientaci i životní podmínky
Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie
  • vyhledává a třídí informace
  • umí informace propojovat a systematizovat
  • využívá efektivně informace v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • plánuje, organizuje a řídí vlastní učení
  • projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • poznává smysl a cíl učení
  • má pozitivní vztah k učení
  • posoudí vlastní pokrok
  • kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich
  • umí získané výsledky porovnávat, kriticky posuzovat
  • kriticky hodnotí pokrok při dosahování cílů svého učení a práce
  • efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informacíí
  • své učení a pracovní činnosti využívá jako prostředku pro seberealizaci a osobní rozvoj
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly
  • uvádí věci do souvislostí
  • propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí
Kompetence k řešení problémů
  • ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • samostatně řeší problémy, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • volí vhodné způsoby řešení
  • kriticky myslí
  • činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit
  • uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí
  • vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni
  • rozpozná a pochopí problém
  • přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách
  • promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností
  • vyhledá informace vhodné k řešení problémů
  • nachází shodné, podobné a odlišné znaky informací
  • využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení problémů
  • nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
  • pro své tvrzení nachází argumenty a důkazy
  • formuluje a obhajuje podložené závěry
Kompetence k podnikavosti
  • uplatňuje proaktivní přístup, vlastní iniciativu a tvořivost, vítá a podporuje inovace
  • posuzuje a kriticky hodnotí rizika související s rozhodováním v reálných životních situacích a v případě nezbytnosti je připraven tato rizika nést
  • průběžně reviduje a kriticky hodnotí dosažené výsledky, koriguje další činnost s ohledem na stanovený cíl
  • dokončuje zahájené aktivity, motivuje se k dosahování úspěchu
Kompetence občanské
  • projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
  • respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí a rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví
  • respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot
  • je schopen vcítit se do situací ostatních lidí
  • je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu
  • rozhoduje se zodpovědně podle dané situace
Kompetence pracovní
  • využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost
  • činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření
  • používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení
  • adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky
  • dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky