Realizuje se obsah vzdělávacího oboru Chemie RVP GV.
Realizuje se tématický okruh průřezových témat Environmentální výchova RVP GV. Přehled viz kapitola 3.8.
V 1. a 2. ročníku je jedna hodina za dva týdny vyčleněna na laboratorní cvičení, třída se
dělí na skupiny. Náplň laboratorních cvičení je volena dle dostupnosti chemikálií a v souladu
s předpisy bezpečnosti práce a laboratorním řádem.
Pro výuku je k dispozici učebna a chemická laboratoř.
Na předmět navazuje volitelný předmět Chemický seminář (pro 4. ročník studia).
Maturitní zkoušku lze skládat v rámci profilové části.
Ve vyučování chemii mají žáci získat představu o stavbě látek a základních
chemických, fyzikálně-chemických a biochemických dějích. Důraz je kladen na souvislosti
s ostatními přírodovědnými předměty a na zásadní vliv chemických dějů na životní prostředí.
Žák je veden k tomu, aby zejména
- rozuměl základním typům chemických reakcí a znal jejich postavení v přírodě a
v každodenním životě,
- využíval matematický aparát k základním chemickým výpočtům,
- aplikoval své znalosti při provádění laboratorních cvičení,
- při provádění laboratorních cvičení účinně spolupracoval ve skupině.
Výchovné a vzdělávací strategie
- Učitel vede žáky k používání vhodné literatury a periodické soustavy prvků –
kompetence k učení.
- Učitel vede žáky, aby kvalitně prezentovali své znalosti – kompetence komunikativní
- Učitel dbá na bezpečnost práce v laboratoři, vede žáky k zodpovědnosti za své zdraví i
zdraví ostatních, zdůrazňuje zásady předlékařské pomoci v případě úrazu – kompetence
občanské.
- Učitel zadává chemické úlohy a problémy jak k samostatné práci, tak ke spolupráci ve
skupině – kompetence k řešení problémů.
- Učitel vede žáky k diskusi nad řešeními, hledání řešení, k prezentacím vlastních
postupů – kompetence komunikativní, sociální a personální, kompetence občanské.
- Učitel zadává úkoly formou skupinová práce – kompetence sociální a personální,
kompetence občanské.
- Žáci v průběhu 3. ročníku řeší projektový úkol. Téma zpracují a vlastní výsledky prezentují a obhajují – kompetence
komunikativní, kompetence k řešení problémů.
- Učitel klade důraz na mezipředmětové vztahy – kompetence k učení, kompetence
k řešení problémů.
Kompetence k řešení problémů
Kompetence občanská
-
v situacích ohrožujících život a zdraví, poskytne ostatním pomoc
-
rozhoduje se a jedná tak, aby neohrožoval a nepoškozoval přírodu a životní prostředí ani kulturu
Kompetence k podnikavosti
Kompetence komunikativní
-
vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje; je citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům partnerů v komunikaci
-
používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu
Kompetence sociální a personální
-
aktivně spolupracuje při stanovování a dosahování společných cílů
-
projevuje zodpovědný vztah k vlastnímu zdraví a k zdraví druhých
-
odhaduje důsledky vlastního jednání a chování v nejrůznějších situacích, své jednání a chování podle toho koriguje