telefon:483394333fax:483394333
ředitel:František Bruskontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:František BrusIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajU Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 23470891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium čtyřleté všeobecné, zpracováno podle RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Člověk a příroda

FyzikaChemie
BiologieZeměpis
1. ročník2. ročník3. ročník4. ročník
Realizuje se obsah vzdělávacího oboru Chemie RVP GV.
Realizuje se tématický okruh průřezových témat Environmentální výchova RVP GV. Přehled viz kapitola 3.8.
V 1. a 2. ročníku je jedna hodina za dva týdny vyčleněna na laboratorní cvičení, třída se
dělí na skupiny. Náplň laboratorních cvičení je volena dle dostupnosti chemikálií a v souladu
s předpisy bezpečnosti práce a laboratorním řádem.
Pro výuku je k dispozici učebna a chemická laboratoř.
Na předmět navazuje volitelný předmět Chemický seminář (pro 4. ročník studia).
Maturitní zkoušku lze skládat v rámci profilové části.
Ve vyučování chemii mají žáci získat představu o stavbě látek a základních
chemických, fyzikálně-chemických a biochemických dějích. Důraz je kladen na souvislosti
s ostatními přírodovědnými předměty a na zásadní vliv chemických dějů na životní prostředí.
Žák je veden k tomu, aby zejména
- rozuměl základním typům chemických reakcí a znal jejich postavení v přírodě a
v každodenním životě,
- využíval matematický aparát k základním chemickým výpočtům,
- aplikoval své znalosti při provádění laboratorních cvičení,
- při provádění laboratorních cvičení účinně spolupracoval ve skupině.
Výchovné a vzdělávací strategie
- Učitel vede žáky k používání vhodné literatury a periodické soustavy prvků –
kompetence k učení.
- Učitel vede žáky, aby kvalitně prezentovali své znalosti – kompetence komunikativní
- Učitel dbá na bezpečnost práce v laboratoři, vede žáky k zodpovědnosti za své zdraví i
zdraví ostatních, zdůrazňuje zásady předlékařské pomoci v případě úrazu – kompetence
občanské.
- Učitel zadává chemické úlohy a problémy jak k samostatné práci, tak ke spolupráci ve
skupině – kompetence k řešení problémů.
- Učitel vede žáky k diskusi nad řešeními, hledání řešení, k prezentacím vlastních
postupů – kompetence komunikativní, sociální a personální, kompetence občanské.
- Učitel zadává úkoly formou skupinová práce – kompetence sociální a personální,
kompetence občanské.
- Žáci v průběhu 3. ročníku řeší projektový úkol. Téma zpracují a vlastní výsledky prezentují a obhajují – kompetence
komunikativní, kompetence k řešení problémů.
- Učitel klade důraz na mezipředmětové vztahy – kompetence k učení, kompetence
k řešení problémů.




Kompetence k řešení problémů
  • uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti
Kompetence občanská
  • v situacích ohrožujících život a zdraví, poskytne ostatním pomoc
  • rozhoduje se a jedná tak, aby neohrožoval a nepoškozoval přírodu a životní prostředí ani kulturu
Kompetence k podnikavosti
  • cílevědomě, zodpovědně a s ohledem na své potřeby, osobní předpoklady a možnosti se rozhoduje o dalším vzdělávání a budoucím profesním zaměření
Kompetence komunikativní
  • vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje; je citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům partnerů v komunikaci
  • používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu
Kompetence sociální a personální
  • aktivně spolupracuje při stanovování a dosahování společných cílů
  • projevuje zodpovědný vztah k vlastnímu zdraví a k zdraví druhých
  • odhaduje důsledky vlastního jednání a chování v nejrůznějších situacích, své jednání a chování podle toho koriguje