telefon:483394333fax:483394333
ředitel:František Bruskontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:František BrusIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajU Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 23470891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium čtyřleté všeobecné, zpracováno podle RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Člověk a příroda

Fyzika
ChemieBiologieZeměpis
1. ročník2. ročník3. ročník4. ročník
Realizuje se obsah vzdělávacího oboru Fyzika RVP GV.
Ve 2. a 3. ročníku je jedna hodina týdně vyčleněna na cvičení, třída se dělí na
skupiny.
Pro výuku je k dispozici odborná učebna vybavená didaktickou technikou a fyzikální
laboratoř.
Maturitní zkoušku lze skládat v rámci profilové části
Ve vyučování fyzice mají žáci získat představu o zákonitostech a podstatě přírodních jevů,
o souvislostech s ostatními přírodovědnými obory a získat základy pro případné další studium
přírodovědného zaměření.
Charakteristickým rysem předmětu jsou jeho významné souvislosti se všemi přírodovědnými
předměty.
Žák je veden k tomu, aby zejména
- chápal, že přírodní jevy mají fyzikální příčiny,
- rozuměl různým typům fyzikálních dějů, uměl tyto znalosti aplikovat,
- využíval matematický aparát pro odvození jednoduchých fyzikálních vztahů,
- aplikoval své znalosti při provádění praktických měření
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Člověk a životní prostředí
- Jak ovlivňuje člověk životní prostředí od počátku své existence po současnost a jaké je srovnání těchto forem ovlivňování z hlediska udržitelnosti - Čím jsou významné organismy pro člověka, jaké jsou příčiny vzniku a zániku některých rostlinných a živočišných druhů a jaké jsou formy jejich ochrany - Jaké zdroje energie a suroviny člověk na Zemi využívá a jaké klady a zápory se s jejich využíváním a získáváním pojí - Jakým způsobem člověk využívá vodu, jaké jsou nejčastější příčiny jejího znečištění, čím je způsoben nedostatek pitné vody a jaký má dopad na společnost - K čemu člověk využívá půdu a jaké důsledky z toho pro životní prostředí vyplývají - Jaké jsou příčiny rychlého růstu lidské populace a jaký vliv má tento růst na životní prostředí - Které vlivy prostředí ohrožují zdraví člověka - Jaké jsou příčiny a důsledky globálních ekologických problémů a jaký postoj k tomu zaujímají zainteresované skupiny - Jaké jsou nástroje a možnosti řešení globálních ekologických problémů (např. legislativní, dobrovolné/občanské, institucionální, technologické apod.) a jaké jsou možnosti zapojení jednotlivce do jejich řešení. - Které základní principy se pojí s myšlenkou udržitelného rozvoje - Jaké jsou prognózy globálního rozvoje světa na podkladě současného environmentálního jednání lidstva
Kompetence k učení
  • hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení
Kompetence k řešení problémů
  • je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů
  • zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy
  • rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části
  • kriticky interpretuje získané poznatky a zjištění a ověřuje je
  • uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti
  • kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice
Kompetence k podnikavosti
  • rozvíjí svůj osobní i odborný potenciál, rozpoznává a využívá příležitosti pro svůj rozvoj v osobním a profesním životě
Kompetence komunikativní
  • efektivně využívá moderní informační technologie
  • prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem
  • používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu
Kompetence sociální a personální
  • projevuje zodpovědný vztah k vlastnímu zdraví a k zdraví druhých
  • přizpůsobuje se měnícím se životním a pracovním podmínkám a podle svých schopností a možností je aktivně a tvořivě ovlivňuje