Realizuje se obsah vzdělávacího oboru Biologie RVP GV, dále část obsahu oboru
Geologie RVP GV a část oboru Výchova ke zdraví RVP GV.
Realizují se tématické okruhy průřezových témat Osobnostní a sociální výchova RVP GV
a Environmentální výchova RVP GV.
V 1. a 2. ročníku ( a odpovídající kvintě a sextě) je jedna hodina za dva týdny vyčleněna na laboratorní cvičení, třída se dělí na skupiny.ve 3. ročníku ( a odpovídající septimě) pak 2 hodiny za dva týdny.
Pro výuku je k dispozici odborná učebna a laboratoř.
Na předmět navazuje volitelný předmět Biologický seminář (pro 4. ročník a oktávu ).
Maturitní zkoušku lze skládat v rámci profilové části.
Ve vyučování biologii mají žáci získat představu o podstatě života, o jeho rozmanitosti,
seznámí se se základy evoluce a základy biologického systému. Důraz je kladen na
molekulovou a biochemickou podstatu a na problémy související s ochranou životního
prostředí.
Žák je veden k tomu, aby zejména
- se orientoval v základních formách živé a neživé přírody,
- chránil přírodu a životní prostředí,
- chápal důsledky lidské činnosti na všechny formy živé i neživé přírody díky
molekulové podstatě dějů,
- při provádění laboratorních cvičení účinně spolupracoval ve skupině a dodržoval hlavní zásady bezpečnosti práce
Výchovné a vzdělávací strategie
- Učitel vede žáky k užívání vhodné literatury (atlasů, klíčů …) – kompetence k učení.
- Učitel vede žáky, aby kvalitně prezentovali své znalosti – kompetence komunikativní
- Učitel dbá na bezpečnost práce v laboratoři, vede žáky k zodpovědnosti za své zdraví i
zdraví ostatních, zdůrazňuje zásady předlékařské pomoci v případě úrazu – kompetence
občanské.
- Učitel zadává úkoly formou skupinová práce – kompetence sociální a personální,
kompetence občanské.
- Žáci ( maturanti z biologie)v průběhu 4. ročníku píšou seminární prácil jako završení studia přírodovědných předmětů. Téma zpracují a vlastní výsledky prezentují a obhajují na semináři – kompetence komunikativní, kompetence k řešení problémů.
- Důraz na mezipředmětové vztahy – kompetence k učení, kompetence k řešení
problémů.
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Problematika vztahů organismů a prostředí
- Jak ovlivňuje prostředí organismy, které v něm žijí, a které abiotické/biotické vlivy na organismus působí
- Jak lze charakterizovat populace, jejich vlastnosti a vzájemné vztahy
- Jak probíhá tok energie a látek v biosféře a v ekosystému
Člověk a životní prostředí
- Jak ovlivňuje člověk životní prostředí od počátku své existence po současnost a jaké je srovnání těchto forem ovlivňování z hlediska udržitelnosti
- Čím jsou významné organismy pro člověka, jaké jsou příčiny vzniku a zániku některých rostlinných a živočišných druhů a jaké jsou formy jejich ochrany
- Jaké zdroje energie a suroviny člověk na Zemi využívá a jaké klady a zápory se s jejich využíváním a získáváním pojí
- Jakým způsobem člověk využívá vodu, jaké jsou nejčastější příčiny jejího znečištění, čím je způsoben nedostatek pitné vody a jaký má dopad na společnost
- K čemu člověk využívá půdu a jaké důsledky z toho pro životní prostředí vyplývají
- Jaké jsou příčiny rychlého růstu lidské populace a jaký vliv má tento růst na životní prostředí
- Které vlivy prostředí ohrožují zdraví člověka
- Jaké jsou příčiny a důsledky globálních ekologických problémů a jaký postoj k tomu zaujímají zainteresované skupiny
- Jaké jsou nástroje a možnosti řešení globálních ekologických problémů (např. legislativní, dobrovolné/občanské, institucionální, technologické apod.) a jaké jsou možnosti zapojení jednotlivce do jejich řešení.
- Které základní principy se pojí s myšlenkou udržitelného rozvoje
- Jaké jsou prognózy globálního rozvoje světa na podkladě současného environmentálního jednání lidstva
Životní prostředí regionu a České republiky
- S kterými problémy z hlediska životního prostředí se ČR a region nejvíce potýká
- Jaká je historie a současný stav ochrany přírody a krajiny v ČR
- Které z institucí v ČR se zabývají problematikou životního prostředí
- Jaká jsou nejvýznamnější legislativní opatření v oblasti životního prostředí a jak tato opatření ovlivňuje Evropská unie
Kompetence k učení
-
hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení
-
své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje
-
své učení a pracovní činnosti využívá jako prostředku pro seberealizaci a osobní rozvoj
-
přijímá ocenění, radu i kritiku ze strany druhých
-
z vlastních úspěchů i chyb čerpá poučení pro další práci
Kompetence k řešení problémů
-
je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů
-
rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části
-
uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti
Kompetence komunikativní
-
efektivně využívá moderní informační technologie
-
správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje
-
používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu
Kompetence sociální a personální