telefon:483394333fax:483394333
ředitel:František Bruskontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:František BrusIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajU Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 23470891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium čtyřleté všeobecné, zpracováno podle RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Člověk a příroda

FyzikaChemieBiologie
Zeměpis
1. ročník2. ročník3. ročník4. ročník

Realizuje se obsah vzdělávacího oboru Biologie RVP GV, dále část obsahu oboru
Geologie RVP GV a část oboru Výchova ke zdraví RVP GV.
Realizují se tématické okruhy průřezových témat Osobnostní a sociální výchova RVP GV
a Environmentální výchova RVP GV.

V 1. a 2. ročníku ( a odpovídající kvintě a sextě) je jedna hodina za dva týdny vyčleněna na laboratorní cvičení, třída se dělí na skupiny.ve 3. ročníku ( a odpovídající septimě) pak 2 hodiny za dva týdny.
Pro výuku je k dispozici odborná učebna a laboratoř.
Na předmět navazuje volitelný předmět Biologický seminář (pro 4. ročník a oktávu ).
Maturitní zkoušku lze skládat v rámci profilové části.
Ve vyučování biologii mají žáci získat představu o podstatě života, o jeho rozmanitosti,
seznámí se se základy evoluce a základy biologického systému. Důraz je kladen na
molekulovou a biochemickou podstatu a na problémy související s ochranou životního
prostředí.

Žák je veden k tomu, aby zejména
- se orientoval v základních formách živé a neživé přírody,
- chránil přírodu a životní prostředí,
- chápal důsledky lidské činnosti na všechny formy živé i neživé přírody díky
molekulové podstatě dějů,
- při provádění laboratorních cvičení účinně spolupracoval ve skupině a dodržoval hlavní zásady bezpečnosti práce

Výchovné a vzdělávací strategie
- Učitel vede žáky k užívání vhodné literatury (atlasů, klíčů …) – kompetence k učení.
- Učitel vede žáky, aby kvalitně prezentovali své znalosti – kompetence komunikativní
- Učitel dbá na bezpečnost práce v laboratoři, vede žáky k zodpovědnosti za své zdraví i
zdraví ostatních, zdůrazňuje zásady předlékařské pomoci v případě úrazu – kompetence
občanské.
- Učitel zadává úkoly formou skupinová práce – kompetence sociální a personální,
kompetence občanské.
- Žáci ( maturanti z biologie)v průběhu 4. ročníku píšou seminární prácil jako završení studia přírodovědných předmětů. Téma zpracují a vlastní výsledky prezentují a obhajují na semináři – kompetence komunikativní, kompetence k řešení problémů.
- Důraz na mezipředmětové vztahy – kompetence k učení, kompetence k řešení
problémů.
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Problematika vztahů organismů a prostředí
- Jak ovlivňuje prostředí organismy, které v něm žijí, a které abiotické/biotické vlivy na organismus působí - Jak lze charakterizovat populace, jejich vlastnosti a vzájemné vztahy - Jak probíhá tok energie a látek v biosféře a v ekosystému
Člověk a životní prostředí
- Jak ovlivňuje člověk životní prostředí od počátku své existence po současnost a jaké je srovnání těchto forem ovlivňování z hlediska udržitelnosti - Čím jsou významné organismy pro člověka, jaké jsou příčiny vzniku a zániku některých rostlinných a živočišných druhů a jaké jsou formy jejich ochrany - Jaké zdroje energie a suroviny člověk na Zemi využívá a jaké klady a zápory se s jejich využíváním a získáváním pojí - Jakým způsobem člověk využívá vodu, jaké jsou nejčastější příčiny jejího znečištění, čím je způsoben nedostatek pitné vody a jaký má dopad na společnost - K čemu člověk využívá půdu a jaké důsledky z toho pro životní prostředí vyplývají - Jaké jsou příčiny rychlého růstu lidské populace a jaký vliv má tento růst na životní prostředí - Které vlivy prostředí ohrožují zdraví člověka - Jaké jsou příčiny a důsledky globálních ekologických problémů a jaký postoj k tomu zaujímají zainteresované skupiny - Jaké jsou nástroje a možnosti řešení globálních ekologických problémů (např. legislativní, dobrovolné/občanské, institucionální, technologické apod.) a jaké jsou možnosti zapojení jednotlivce do jejich řešení. - Které základní principy se pojí s myšlenkou udržitelného rozvoje - Jaké jsou prognózy globálního rozvoje světa na podkladě současného environmentálního jednání lidstva
Životní prostředí regionu a České republiky
- S kterými problémy z hlediska životního prostředí se ČR a region nejvíce potýká - Jaká je historie a současný stav ochrany přírody a krajiny v ČR - Které z institucí v ČR se zabývají problematikou životního prostředí - Jaká jsou nejvýznamnější legislativní opatření v oblasti životního prostředí a jak tato opatření ovlivňuje Evropská unie
Kompetence k učení
  • hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení
  • své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje
  • své učení a pracovní činnosti využívá jako prostředku pro seberealizaci a osobní rozvoj
  • přijímá ocenění, radu i kritiku ze strany druhých
  • z vlastních úspěchů i chyb čerpá poučení pro další práci
Kompetence k řešení problémů
  • je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů
  • rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části
  • uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti
Kompetence občanská
  • v situacích ohrožujících život a zdraví, poskytne ostatním pomoc
Kompetence komunikativní
  • efektivně využívá moderní informační technologie
  • správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje
  • používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu
Kompetence sociální a personální
  • aktivně spolupracuje při stanovování a dosahování společných cílů
  • projevuje zodpovědný vztah k vlastnímu zdraví a k zdraví druhých