telefon: | 483394333 | fax: | 483394333 |
ředitel: | František Brus | kontakty: | gymtan@gymtan.cz |
hl. koordinátor: | František Brus | IČ: | 60252570 |
email: | gymtan@gymtan.cz | REDIZO: | 600010414 |
zřizovatel: | Liberecký krajU Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 23470891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz |
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
|
Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Jazyk a jazyková komunikace
Žák si volí z nabídky dvou cizích jazyků – německý a francouzský.
Hodinová dotace předmětu činí 3 hodiny týdně v každém ročníku.
Ve všech hodinách jsou třídy nad 18 žáků děleny do skupin.
Na předmět navazuje volitelný předmět Konverzace v 2. cizím jazyce.
Výuka je v každém z ročníků zaměřena na rozvoj všech jednotlivých jazykových dovedností a jejich postupné rozšiřování.
Náplň učiva zahrnuje tematické okruhy ze zeměpisu, dějepisu, biologie, základů společenských věd, tělesné výchovy i českého jazyka a literatury.
Realizují se tematické okruhy průřezových témat Osobnostní a sociální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech.
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Základní problémy sociokulturních rozdílů
- Jak se projevuje sociokulturní rozrůzněnost v regionech ČR a v Evropě
- Jaké jsou modely soužití různých sociokulturních skupin, co je podstata multikulturalismu
- V čem spočívají rozdíly mezi asimilací, integrací, inkluzí
- Jaká je v současné době situace, pokud jde o imigraci do ČR (ve srovnání s některými jinými zeměmi v Evropě, např. Švédskem, Švýcarskem, Nizozemskem)
- Které příčiny způsobují imigraci (historické, sociální, ekonomické)
- Které příčiny způsobují etnickou, náboženskou a jinou nesnášenlivost jako možný zdroj mezinárodního napětí (interkulturní konflikt) a jak jí předcházet
- Jaké postoje a jednání provázejí xenofobii, rasismus, intoleranci a extremismus
- Jaké jsou postoje a jednání občana České republiky a Evropana ve vztahu k imigraci jako jevu současnosti, k imigrantům a k imigrační politice státu (Evropské unie)
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Žijeme v Evropě
- geografický a geopolitický profil Evropy, evropské jazykové a kulturní okruhy
- evropské kulturní kořeny a hodnoty: křesťanství, demokracie, právo, umění, věda, hospodářství
- shody a rozdíly v životním stylu evropských zemí
- evropský integrační proces: historické ohlasy, vývoj po druhé světové válce, Evropská unie, společné politiky a instituce EU; Česká republika v Evropské unii, další významné evropské instituce a organizace
- významní Evropané: výběrová mozaika světově významných představitelů evropské politiky, vědy a kultury; význační Evropané a jejich vliv na českou politiku, vědu a kulturu
- významní Evropané z českého prostředí: výběrová mozaika evropsky a světově významných reprezentantů politiky, vědy a kultury pocházejících z území Čech, Moravy a českého Slezska
- historický vývoj českého národa v evropském kontextu a jeho hlavní etapy
- politické aspekty postavení českých zemí v Evropě a ve světě: podstatné vývojové mezníky
- ekonomický vývoj českých zemí v evropském a světovém kontextu: zásadní transformační procesy
- vztahy ČR se sousedními zeměmi a spolupráce s nimi, středoevropské iniciativy
Vzdělávání v Evropě a ve světě
- vzdělávací politika EU a její projekce do vzdělávacího systému v ČR
- vzdělávací programy EU a možnosti účasti v nich
- proces utváření evropského vzdělávacího prostoru a mobilita ve vzdělávání
- podmínky a možnosti studia v zahraničí
- významné zahraniční univerzity
- stipendia na zahraničních univerzitách
- srovnávací charakteristiky vzdělávání na gymnáziích v ČR a obdobných školách v zahraničí, profily absolventů a závěrečné zkoušky (maturita), kompatibilní prvky a rozdíly
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Spolupráce a soutěž
- můj vztah ke spolupráci a k soutěži
- které mé osobnostní předpoklady jsou výhodné a naopak nevýhodné pro situace spolupráce a které pro situace soutěžení, konkurence atd.
- nakolik chci být originální a nakolik se umím přizpůsobovat druhým
- jak se ovládám v situacích, kdy se věci nedějí podle mé představy
- jak spolupracovat s lidmi, kteří jsou jiní než já sám, a jak rozvíjet vztahy s dospělými
- jak jsem schopen přijímat názory druhých lidí jako možná východiska pro svůj další rozvoj
- jak fungovat jako člen skupiny a komunity, jak prokazovat ochotu ke spolupráci s ostatními
- sociálně-komunikační dovednosti výhodné pro spolupráci (jasná komunikace, argumentace, řešení sporů)
- jak mohu a umím pomáhat, podporovat jiné lidi, poskytovat rady
- jak se mohu a jsem ochoten podílet na obecně prospěšných aktivitách
- jak umím rozpoznat situace soutěže a jak je prožívám
- jak zvládám situace soutěže a jaké v nich používám taktiky
Kompetence k učení
-
efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informacíí
-
své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje
-
z vlastních úspěchů i chyb čerpá poučení pro další práci
Kompetence komunikativní
-
efektivně využívá moderní informační technologie
-
rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích
-
s ohledem na situaci a účastníky komunikace efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu
|