Výuka francouzštiny realizuje obsah vzdělávacího oboru Cizí jazyk RVP ZV.
Realizují se tématické okruhy průřezových témat Osobnostní a sociální výchova RVP ZV, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech RVP ZV, Enviromentální výchova RVP ZV.
Vyučovací předmět je dotován 2 hodinami týdně. Třídy jsou děleny na menší skupiny. Výuka probíhá podle textových a poslechových zdrojů. Cílem předmětu je vytvoření potřebných kompetencí, které žákům umožní zvládání nejrůznějších situací společenského života, tj.komunikaci, poslech a čtení pro dorozumění se s cizincem či přímým uživatelem francouzského jazyka v každodenních situacích o základních tématech.
Žák musí být schopen porozumět danému obsahu i při čtení jednoduchých textů a zareagovat.
Vedle jazykových kompetencí se žák učí společenskému vystupování, seznamuje se s reáliemi jiných zemí, uvědomuje si odlišnosti, toleruje je a srovnává s vlastními. Uvědomuje si, že výuka jazyka není omezena na školu.
Dorozumívá se na základní úrovni gramaticky správně, používá jednoduchou adekvátní slovní zásobu, vytváří si návyk práce se slovníkem a dalšími jazykovými zdroji, dokáže si ověřovat sdělovaná fakta přímým dotazem.
Je schopen vnímat okolní svět, přijímat ho kriticky, vyjadřovat své názory, pocity.
Dovede řešit problémy samostatně i skupinově, reaguje průběžně na podněty i změnu tématu. Je schopen uvědomovat si své chyby a opravovat je.
Výuka v jednotlivých ročnících je zaměřena na seznámení s novým učivem jazykovým, procvičování, prohlubování a obohacování. Průběžně se podle jednotlivých témat využívá neomezeně znalostí z dalších předmětů, především z českého jazyka, zeměpisu, dějepisu, základů společenských věd.
Učitel sleduje celkový rozvoj žáka komplexními testovými metodami.
Učitel zadává samostatné i skupinové úkoly, vyhodnocuje společně se třídou, analyzuje chyby.
Metodou malých kroků a zpětné vazby postupuje učitel od jednodušších a dílčích úkolů k náročnějším a komplexnějším.
Trvale motivuje žáky k aktivnímu osvojování jednotlivých kompetencí, hlubšímu poznávání jazyka a přípravě na jeho používání v budoucím osobním i profesním životě.
Kompetence k učení
-
efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informacíí
-
hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení
-
reflektuje proces vlastního učení a myšlení
-
své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje
-
své učení a pracovní činnosti využívá jako prostředku pro seberealizaci a osobní rozvoj
-
kriticky hodnotí pokrok při dosahování cílů svého učení a práce
-
přijímá ocenění, radu i kritiku ze strany druhých
-
z vlastních úspěchů i chyb čerpá poučení pro další práci
-
kriticky přistupuje ke zdrojům informací
-
informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi
Kompetence k řešení problémů
-
je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů
-
nahlíží problém z různých stran
-
vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky
-
zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy
-
rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části
-
kriticky interpretuje získané poznatky a zjištění a ověřuje je
-
pro své tvrzení nachází argumenty a důkazy
-
formuluje a obhajuje podložené závěry
-
uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti
-
kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice
Kompetence občanská
-
k plnění svých povinností přistupuje zodpovědně a tvořivě, hájí svá práva i práva jiných, vystupuje proti jejich potlačování a spoluvytváří podmínky pro jejich naplňování
-
posuzuje události a vývoj veřejného života, sleduje, co se děje v jeho bydlišti a okolí, zaujímá a obhajuje informovaná stanoviskaí
-
informovaně zvažuje vztahy mezi svými zájmy osobními, zájmy širší skupiny, do níž patří, a zájmy veřejným
-
rozhoduje se a jedná vyváženě
-
rozhoduje se a jedná tak, aby neohrožoval a nepoškozoval přírodu a životní prostředí ani kulturu
-
respektuje různorodost hodnot, názorů, postojů a schopností ostatních lidí
Kompetence k podnikavosti
-
posuzuje a kriticky hodnotí rizika související s rozhodováním v reálných životních situacích a v případě nezbytnosti je připraven tato rizika nést
-
usiluje o dosažení stanovených cílů
-
průběžně reviduje a kriticky hodnotí dosažené výsledky, koriguje další činnost s ohledem na stanovený cíl
-
dokončuje zahájené aktivity, motivuje se k dosahování úspěchu
-
získává a kriticky vyhodnocuje informace o vzdělávacích a pracovních příležitostech, využívá dostupné zdroje a informace při plánování a realizaci aktivit
-
uplatňuje proaktivní přístup, vlastní iniciativu a tvořivost, vítá a podporuje inovace
-
cílevědomě, zodpovědně a s ohledem na své potřeby, osobní předpoklady a možnosti se rozhoduje o dalším vzdělávání a budoucím profesním zaměření
Kompetence komunikativní
-
vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje; je citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům partnerů v komunikaci
-
efektivně využívá moderní informační technologie
-
rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích
-
správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje
-
v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění
-
prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem
-
používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu
-
s ohledem na situaci a účastníky komunikace efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu
Kompetence sociální a personální
-
aktivně spolupracuje při stanovování a dosahování společných cílů
-
projevuje zodpovědný vztah k vlastnímu zdraví a k zdraví druhých
-
rozhoduje se na základě vlastního úsudku, odolává společenským i mediálním tlakům
-
posuzuje reálně své fyzické a duševní možnosti, je schopen sebereflexe
-
stanovuje si cíle a priority s ohledem na své osobní schopnosti, zájmovou orientaci i životní podmínky