telefon:483394333fax:483394333
ředitel:František Bruskontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:František BrusIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajU Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 23470891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium čtyřleté všeobecné, zpracováno podle RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literaturaAnglický jazykFrancouzský jazyk
Německý jazyk
1. ročník2. ročník3. ročník4. ročník
Výuka francouzštiny realizuje obsah vzdělávacího oboru Cizí jazyk RVP ZV.
Realizují se tématické okruhy průřezových témat Osobnostní a sociální výchova RVP ZV, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech RVP ZV, Enviromentální výchova RVP ZV.
Vyučovací předmět je dotován 2 hodinami týdně. Třídy jsou děleny na menší skupiny. Výuka probíhá podle textových a poslechových zdrojů. Cílem předmětu je vytvoření potřebných kompetencí, které žákům umožní zvládání nejrůznějších situací společenského života, tj.komunikaci, poslech a čtení pro dorozumění se s cizincem či přímým uživatelem francouzského jazyka v každodenních situacích o základních tématech.
Žák musí být schopen porozumět danému obsahu i při čtení jednoduchých textů a zareagovat.
Vedle jazykových kompetencí se žák učí společenskému vystupování, seznamuje se s reáliemi jiných zemí, uvědomuje si odlišnosti, toleruje je a srovnává s vlastními. Uvědomuje si, že výuka jazyka není omezena na školu.
Dorozumívá se na základní úrovni gramaticky správně, používá jednoduchou adekvátní slovní zásobu, vytváří si návyk práce se slovníkem a dalšími jazykovými zdroji, dokáže si ověřovat sdělovaná fakta přímým dotazem.
Je schopen vnímat okolní svět, přijímat ho kriticky, vyjadřovat své názory, pocity.
Dovede řešit problémy samostatně i skupinově, reaguje průběžně na podněty i změnu tématu. Je schopen uvědomovat si své chyby a opravovat je.
Výuka v jednotlivých ročnících je zaměřena na seznámení s novým učivem jazykovým, procvičování, prohlubování a obohacování. Průběžně se podle jednotlivých témat využívá neomezeně znalostí z dalších předmětů, především z českého jazyka, zeměpisu, dějepisu, základů společenských věd.
Učitel sleduje celkový rozvoj žáka komplexními testovými metodami.
Učitel zadává samostatné i skupinové úkoly, vyhodnocuje společně se třídou, analyzuje chyby.
Metodou malých kroků a zpětné vazby postupuje učitel od jednodušších a dílčích úkolů k náročnějším a komplexnějším.
Trvale motivuje žáky k aktivnímu osvojování jednotlivých kompetencí, hlubšímu poznávání jazyka a přípravě na jeho používání v budoucím osobním i profesním životě.






Kompetence k učení
  • efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informacíí
  • hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení
  • reflektuje proces vlastního učení a myšlení
  • své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje
  • své učení a pracovní činnosti využívá jako prostředku pro seberealizaci a osobní rozvoj
  • kriticky hodnotí pokrok při dosahování cílů svého učení a práce
  • přijímá ocenění, radu i kritiku ze strany druhých
  • z vlastních úspěchů i chyb čerpá poučení pro další práci
  • kriticky přistupuje ke zdrojům informací
  • informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi
Kompetence k řešení problémů
  • je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů
  • nahlíží problém z různých stran
  • vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky
  • zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy
  • rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části
  • kriticky interpretuje získané poznatky a zjištění a ověřuje je
  • pro své tvrzení nachází argumenty a důkazy
  • formuluje a obhajuje podložené závěry
  • uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti
  • kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice
Kompetence občanská
  • k plnění svých povinností přistupuje zodpovědně a tvořivě, hájí svá práva i práva jiných, vystupuje proti jejich potlačování a spoluvytváří podmínky pro jejich naplňování
  • posuzuje události a vývoj veřejného života, sleduje, co se děje v jeho bydlišti a okolí, zaujímá a obhajuje informovaná stanoviskaí
  • informovaně zvažuje vztahy mezi svými zájmy osobními, zájmy širší skupiny, do níž patří, a zájmy veřejným
  • rozhoduje se a jedná vyváženě
  • rozhoduje se a jedná tak, aby neohrožoval a nepoškozoval přírodu a životní prostředí ani kulturu
  • respektuje různorodost hodnot, názorů, postojů a schopností ostatních lidí
Kompetence k podnikavosti
  • posuzuje a kriticky hodnotí rizika související s rozhodováním v reálných životních situacích a v případě nezbytnosti je připraven tato rizika nést
  • usiluje o dosažení stanovených cílů
  • průběžně reviduje a kriticky hodnotí dosažené výsledky, koriguje další činnost s ohledem na stanovený cíl
  • dokončuje zahájené aktivity, motivuje se k dosahování úspěchu
  • získává a kriticky vyhodnocuje informace o vzdělávacích a pracovních příležitostech, využívá dostupné zdroje a informace při plánování a realizaci aktivit
  • uplatňuje proaktivní přístup, vlastní iniciativu a tvořivost, vítá a podporuje inovace
  • cílevědomě, zodpovědně a s ohledem na své potřeby, osobní předpoklady a možnosti se rozhoduje o dalším vzdělávání a budoucím profesním zaměření
Kompetence komunikativní
  • vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje; je citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům partnerů v komunikaci
  • efektivně využívá moderní informační technologie
  • rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích
  • správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje
  • v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění
  • prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem
  • používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu
  • s ohledem na situaci a účastníky komunikace efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu
Kompetence sociální a personální
  • aktivně spolupracuje při stanovování a dosahování společných cílů
  • projevuje zodpovědný vztah k vlastnímu zdraví a k zdraví druhých
  • rozhoduje se na základě vlastního úsudku, odolává společenským i mediálním tlakům
  • posuzuje reálně své fyzické a duševní možnosti, je schopen sebereflexe
  • stanovuje si cíle a priority s ohledem na své osobní schopnosti, zájmovou orientaci i životní podmínky