Biologický seminář si volí žáci 4.R a oktávy, kteří zpravidla maturují z biologie. Hlavní náplní semináře je prohloubení učiva z biologie a to především formou referátů a prezentací na základě samostatného studia , získávání informací z odborné literatury a internetu.
Žáci předstupují se svými pracemi před spolužáky, učí se vhodnou formou problém přednést a především obhájit své názory.
Žáci jsou vedeni ke schopnosti učivo nejen analyzovat, ale také propojovat získané znalosti se znalostmi z ostatních přírodovědných předmětů.Průběžně se tak připravují na studiu na vysokých školách s přírodovědným zaměřením.
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Spolupráce a soutěž
- můj vztah ke spolupráci a k soutěži
- které mé osobnostní předpoklady jsou výhodné a naopak nevýhodné pro situace spolupráce a které pro situace soutěžení, konkurence atd.
- nakolik chci být originální a nakolik se umím přizpůsobovat druhým
- jak se ovládám v situacích, kdy se věci nedějí podle mé představy
- jak spolupracovat s lidmi, kteří jsou jiní než já sám, a jak rozvíjet vztahy s dospělými
- jak jsem schopen přijímat názory druhých lidí jako možná východiska pro svůj další rozvoj
- jak fungovat jako člen skupiny a komunity, jak prokazovat ochotu ke spolupráci s ostatními
- sociálně-komunikační dovednosti výhodné pro spolupráci (jasná komunikace, argumentace, řešení sporů)
- jak mohu a umím pomáhat, podporovat jiné lidi, poskytovat rady
- jak se mohu a jsem ochoten podílet na obecně prospěšných aktivitách
- jak umím rozpoznat situace soutěže a jak je prožívám
- jak zvládám situace soutěže a jaké v nich používám taktiky
Seberegulace, organizační dovednosti a efektivní řešení problémů
- reflexe sebeovládání – mapování situací, kdy užívám svou vůli
- péče o sebe sama
- předcházení zátěžovým situacím, stresům atd.
- strategie zvládání zátěžových situací tak, aby co nejméně ublížily
- relaxace
- celková péče o vlastní zdraví
- jak mohu používat komunikační dovednosti k odolávání neužitečnému nátlaku
- kde vyhledávat informace a profesionální poradenství, jaké existují zdroje pomoci a organizace, které podporují jednotlivce a vztahy v době krize
- jak jsem schopna/schopen si organizovat čas
- systematičnost mých snah a činností
- mé organizační schopnosti a dovednosti
- já v roli vedoucí/vedoucího a v roli vedené/vedeného
- jak ovládám myšlenkové postupy řešení problémů a co se v této oblasti mohu dále učit
- jak se ovládám v situacích řešení problémů
- jak a kdy činím ve svém životě rozhodnutí a důležité volby
- jak ovládám sociální dovednosti potřebné při řešení problémů v interakci s druhými lidmi a co se v této oblasti mohu dále učit
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Problematika vztahů organismů a prostředí
- Jak ovlivňuje prostředí organismy, které v něm žijí, a které abiotické/biotické vlivy na organismus působí
- Jak lze charakterizovat populace, jejich vlastnosti a vzájemné vztahy
- Jak probíhá tok energie a látek v biosféře a v ekosystému