telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Člověk a společnost

Dějepis
Občanská výchovaZáklady společenských věd
primasekundaterciekvartakvintasextaseptimaoktáva
Smysl školního dějepisu není pouze v historismu, na kterém spočívá základ euroatlantické civilizace.Školní dějepis má také akulturační funkci, je prostředkem k humanizaci světa, tedy protiváhou čistě technokratického přístupu. Vytváří vztah ke kulturnímu dědictví, v regionální, celostátní, evropské i světové úrovni, podílí se na formování hodnotových postojů a etických zásad.
Dějepis učí porozumět současnosti s výhledem do budoucnosti na poznané minulosti.Znalost historie utváří občanské vědomí.
Dějepis učí osobní zodpovědnosti jedince za sebe i společnost, rozpoznat alternativy, svobodně se rozhodovat, bránit se manipulaci, schopnost rozpoznat meze tolerance.
Předkládá individuální vzory pro vytváření hodnotového systému prostřednictvím pozitivních vzorů v konfrontaci s negativními příklady.
Uchovává a zprostředkovává generační historické zkušenosti.
Rozvíjí demokratické smýšlení i cítění.
Seznamuje s kulturním odkazem jednotlivých civilizačních okruhů.
Dějepis rozvíjí tyto dovednosti:
Historické myšlení, tj. uvažování v souvislostech,rozeznávání příčin, průběhů a důsledků historických jevů.
Systematické myšlení, rozpoznání podstatného a nepodstaného.
Porozumění textu, využití a kritické zhodnocení zdrojů informací.
Komunikační dovednosti- klást si otázky, vést dialog, argumentovat.
Estetické vnímání a prožívání.
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Objevujeme Evropu a svět
naše vlast a Evropa; evropské krajiny; Evropa a svět; mezinárodní setkávání; státní a evropské symboly; Den Evropy; život Evropanů a styl života v evropských rodinách; životní styl a vzdělávání mladých Evropanů
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
demokracie jako protiváha diktatury a anarchie; principy demokracie; základní kategorie: spravedlnost, řád, norma, zákon, právo, morálka; význam Ústavy jako základního zákona země; demokratické způsoby řešení konfliktů a problémů v osobním životě i ve společnosti
Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků
  • reaguje na různé typy komunikačních a informačních prostředků a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění
  • účinně se zapojuje do diskuse
  • obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu
  • vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
Kompetence sociální a personální
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
  • na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů
  • v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
  • účinně spolupracuje ve skupině
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
  • vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy
  • respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají
Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie
  • umí informace propojovat a systematizovat
  • plánuje, organizuje a řídí vlastní učení
  • poznává smysl a cíl učení
  • posoudí vlastní pokrok
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly
  • uvádí věci do souvislostí
  • propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí
  • vytváří si komplexnější pohled na přírodní, společenské a sociokulturní jevy
Kompetence k řešení problémů
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • samostatně řeší problémy, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách
  • vyhledá informace vhodné k řešení problémů
  • nachází shodné, podobné a odlišné znaky informací
Kompetence občanské
  • respektuje, chrání a ocení naše tradice a kulturní i historické dědictví
  • projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost
  • chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy
Kompetence pracovní
  • využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost
  • činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření
  • používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení
  • dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky