telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Člověk a společnost

Dějepis
Občanská výchovaZáklady společenských věd
prima
povinný
2
sekundaterciekvartakvintasextaseptimaoktáva

Úvod

výstupyučivo
  • uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků
  • uvede příklady zdrojů informací o minulosti; pojmenuje instituce, kde jsou tyto zdroje shromažďovány
  • orientuje se na časové ose a v historické mapě, řadí hlavní historické epochy v chronologickém sledu
Úvod do předmětu
Vznik historie jako vědy
Význam historie
Archeologie, historické prameny, pomocné vědy historické, muzea, knihovny, archivy
Periodizace, práce s časovou přímkou, orientace v prostoru a čase

komentář
PT 1 Osobnostní a sociální výchova
P 1.1 Rozvoj schopností poznávání - realizuje se průběžně
PT4 Multikulturní výchova
P 4.3 Etnický původ- realizace v tématu vývoj Čl. a vývoj lidského společenství
PT5 Enviromentální výchova
P 5.4 Vztah člověka k prostředí - realizuje se v tématu Pravěk
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP

Pravěk

výstupyučivo
  • charakterizuje život pravěkých sběračů a lovců, jejich materiální a duchovní kulturu
  • objasní význam zemědělství, dobytkářství a zpracování kovů pro lidskou společnost
  • uvede příklady archeologických kultur na našem území
  • rozpozná souvislost mezi přírodními podmínkami a vznikem prvních velkých zemědělských civilizací

Vývoj člověka
Vývoj lidského společenství
Neolitická industrie, neolitická revoluce, domestikace, kultivace
Úrodný půlměsíc
Střední Evropa v pravěku
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

VČP

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

EP

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

JE
přesahy
Do:
Bi (tercie): 3/3 Původ a vývoj člověka
Z (prima): 1.4 Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
Z (prima): 1.7 Regiony světa - Afrika
Z:
(prima): Příroda netvoří v přímkách - hledání důkazů, výtvarné etudy s prvky VOV

Starověk

výstupyučivo
  • uvede nejvýznamnější typy památek, které se staly součástí světového kulturního dědictví
  • demonstruje na konkrétních příkladech přínos antické kultury a uvede osobnosti antiky důležité pro evropskou civilizaci, zrod křesťanství a souvislost s judaismem
  • porovná formy vlády a postavení společenských skupin v jednotlivých státech a vysvětlí podstatu antické demokracie

Starověké orientální státy: v Mezopotámii, Egyptě, Indii, Číně
Klasické antické státy - Řecko, Řím
Kořeny evropské civilizace
Evropa v době železné, v době římské a v době stěhování národů
Kontakty s antickým Středomořím
pokrytí průřezových témat

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

JE

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

PD
přesahy
Z:
(prima): Výtvarné akce spojené s pohybem postav na obraze, postojem sochy, oživlými předměty
(prima): Obecné výklady o českém jazyce
(prima): Základní literární druhy a žánry