telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Člověk a společnost

Dějepis
Občanská výchovaZáklady společenských věd
primasekundatercie
povinný
2
kvartakvintasextaseptimaoktáva

Vznik občanské společnosti

výstupyučivo
  • na příkladech evropských dějin konkretizuje absolutismus, konstituční monarchie, parlamentarismus
  • vysvětlí podstatné ekonomické, sociální, politické a kulturní změny ve vybraných zemích a u nás, které charakterizují modernizaci společnosti
  • objasní souvislost mezi událostmi francouzské revoluce a napoleonských válek na jedné straně a rozbitím starých společenských struktur v Evropě na straně druhé
  • porovná jednotlivé fáze utváření novodobého českého národa v souvislosti s národními hnutími vybraných evropských národů
  • charakterizuje emancipační úsilí významných sociálních skupin; uvede požadavky formulované ve vybraných evropských revolucích
  • na vybraných příkladech demonstruje základní politické proudy
  • vysvětlí rozdílné tempo modernizace a prohloubení nerovnoměrnosti vývoje jednotlivých částí Evropy a světa včetně důsledků, ke kterým tato nerovnoměrnost vedla; charakterizuje soupeření mezi velmocemi a vymezí význam kolonií
První buržoazní revoluce/Nizozemí, Anglie/
Koloniální výboje
Vznik USA
Osvícenství
Srovnání různých forem vlád v Evropě
Francouzská revoluce
Napoleonské války a Evropa po vídeňském kongresu
Industrializace a její důsledky
Revoluční rok 1848- vznik národních hnutí
Utváření novodobého českého národa
Vznik nových velmocí /Itálie, Německo/
Francie a bonapartismus
Ruský stát a osmanští Turci
Občanská válka v USA
Rakousko- uherské vyrovnání
Konflikty mezi velmocemi

komentář
PT 2 Výchova demokratického občana
P 2.2 Občan, občanská společnost a stát - realizace v tématu Velká francouzská revoluce
PT 3 Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
P 3.3 Jsme Evropané - realizace v tématu Revoluční rok 1848
PT 5 Enviromentální vychova
P 5.3 Lidské aktivity a problémy životního prostředí - realizace v tématu Industrializace a její důsledky
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

VČP

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

OES , JE
přesahy
Do:
ČJL (tercie): Hlavní vývojová období národní a světové literatury
Z (tercie): 3.1 Regionální geografie Evropy
VV (tercie): Rozbor uměleckých děl v souvislostech
Z:
(tercie): Hlavní vývojová období národní a světové literatury
(tercie): Stát a právo

Konfrontace velmocí

výstupyučivo
  • vysvětlí podstatné ekonomické, sociální, politické a kulturní změny ve vybraných zemích a u nás, které charakterizují modernizaci společnosti
  • vysvětlí rozdílné tempo modernizace a prohloubení nerovnoměrnosti vývoje jednotlivých částí Evropy a světa včetně důsledků, ke kterým tato nerovnoměrnost vedla; charakterizuje soupeření mezi velmocemi a vymezí význam kolonií
  • objasní důsledky první světové války pro další uspořádaní světa
Konflikty mezi velmocemi, boj o nové dělení světa
1.světová válka
pokrytí průřezových témat

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

ES