telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Člověk a společnost

Dějepis
Občanská výchovaZáklady společenských věd
primasekundaterciekvarta
povinný
2
kvintasextaseptimaoktáva

Svět mezi dvěma světovými válkami

výstupyučivo
  • na příkladech demonstruje zneužití techniky ve světových válkách a jeho důsledky
  • rozpozná klady a nedostatky demokratických systémů
  • charakterizuje jednotlivé totalitní systémy, příčiny jejich nastolení v širších ekonomických a politických souvislostech a důsledky jejich existence pro svět; rozpozná destruktivní sílu totalitarismu a vypjatého nacionalismu
  • na příkladech vyloží antisemitismus, rasismus a jejich nepřijatelnost z hlediska lidských práv
  • zhodnotí postavení ČSR v evropských souvislostech a její vnitřní sociální, politické, hospodářské a kulturní prostředí
Vznik a vývoj Československé republiky
Vznik Sovětského svazu
Velmocenská role USA
Světová hospodářská krize a její politické, hospodářské a sociální dopady
Demokratické a totalitní režimy v Evropě
Kultura 1. poloviny 20. století
Fašismus a nacismus
Československo a Mnichov
Druhá světová válka, holocaust
Protektorát Čechy a Morava, domácí a zahraniční odboj, obnovení ČSR
Důsledky druhé světové války v politické, ekonomické, sociální rovině


- studené válka a železná opona, supervelmoce a jejich vojenské bloky
- země východního bloku a jejich vývoj
- Československo v letech 1945 - 48
- Československo od roku 1948 do 1989
- perestrojka, pád železné opony
- vznik ČR

komentář
PT 2 Výchova demokratického občana
P 2.4 principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování - realizace v tématu Svět mezi dvěma světovými válkami
PT 3 Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
P 3.1 Evropa a svět nás zajímá - realizace v tématu Současný svět
PT 6 Mediální výchova
P 6.5 Fungování a vliv médií ve společnosti - realizace v tématu Fašismus a nacismus
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

FVM

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

JE

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

PD
přesahy
Do:
ČJL (kvarta): Hlavní vývojová období národní a světové literatury
Z (kvarta): 4/4 Politická geografie - politická mapa současného světa
VV (kvarta): Rozbor uměleckých děl v souvislostech
Z:
(kvarta): Hlavní vývojová období národní a světové literatury

Druhá světová válka a poválečný vývoj

výstupyučivo
  • vysvětlí příčiny a důsledky vzniku bipolárního světa; uvede příklady střetávání obou bloků
  • vysvětlí a na příkladech doloží mocenské a politické důvody euroatlantické hospodářské a vojenské spolupráce
  • posoudí postavení rozvojových zemí
  • prokáže základní orientaci v problémech současného světa
Druhá světová válka, holocaust
Protektorát Čechy a Morava, domácí a zahraniční odboj, obnovení ČSR
Důsledky druhé světové války v politické, ekonomické, sociální rovině
Svět po druhé světové válce
Studené válka a železná opona, supervelmoce a jejich vojenské bloky
Země východního bloku a jejich vývoj
Českoslovesko v letech 1945 - 48
Československo od roku 1948 do 1989
Perestrojka, pád železné opony
Vznik ČR
Současný svět: spolupráce a konfrontace
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

FVM

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

PM

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

ES , OES
přesahy
Z:
(kvarta): Hlavní vývojová období národní a světové literatury
(kvarta): Globální svět