Realizuje obsah vzdělávacího oboru Hudební obor RVP GV.
Realizují se tématické okruhy průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova RVP GV.
Společným vzdělávacím obsahem hudebního a výtvarného oboru je také Umělecká tvorba a komunikace, která je zařazena do jednotlivých okruhů v rámci hudební výchovy.Žáci mají v oblasti Umění a kultura možnost volby mezi Hudební výchovou a Výtvarnou výchovou.
Pro výuku Hudební výchovy je k dispozici odborná učebna vybavená hudebními nástroji, Orffovým instrumentářem a audio-vizuální technikou. Žáci mohou také navštěvovat Sborový zpěv.
Předmět Hudební výchova má velký význam pro formování nejen estetického a pocitového vnímání žáků v kontextu s ostatními, převážně naukově orientovanými předměty,ale i pro etické cítění žáka a jeho morální hodnoty. Žáci se seznamují nejen s hudebními, ale i s jinými uměleckými obory v jejich vzájemných vazbách. Sleduje umění na pozadí historických a společenských změn.Učí žáka chápat umění jako nezastupitelný způsob komunikace mezi lidmi, k pozitivnímu vztahu ke kulturnímu bohatství národa i k poznání a porozumění kultury etnik a jiných národů.
V průběhu výuky se žáci seznámí se základními hudebními styly, žánry a formami, s kategoriemi hudebních nástrojů, hudebních forem, hudební teorie i hudebně výrazových prostředků. Důležitou složkou je přehled nejvýznamnějších hudebních skladatelů a děl v rámci jednotlivých uměleckých slohů.
Žák je veden k tomu, aby
- chápal význam emotivních a pocitových prožitků pro život, estetického a etického působení hudby
- našel v hudbě prostředek relaxace i duševního obohacení
- si na základě poznání duchovních a kulturních hodnot současných i minulých utvářel nepředpojaté postoje k různým kulturám a společenstvím
- chápal význam hudby v historickém kontextu
- chápal, že práce jedince ovlivní výsledek práce celé skupiny
- v rámci svých možností interpretoval a produkoval hudbu
Výchovné a vzdělávací strategie
- učitel klade důraz zejména na individuální přístup k žákům a na rozvoj jejich vlastních schopností – kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální.
- učitel rozvíjí jejich schopnosti týmové spolupráce a zodpovědnost jedince za společné dílo, učí žáky sebehodnocení a kreativitě – kompetence
sociální a personální, kompetence občanské.
- učitel organizuje návštěvy výstav, koncertů a divadelních představení podle aktuálních
možností, formuje jejich vztah k hudbě, rozvíjí jejich kulturní rozhled – kompetence komunikativní,
kompetence sociální a personální.
- učitel zadává žákům referáty k samostatnému či skupinovému zpracování a prezentaci – kompetence k učení, kompetence komunikativní.
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Sociální komunikace
- verbální a neverbální komunikace (specifika)
- co vím o svém komunikačním chování
- lidská komunikace a jak jí rozumím
- dovednosti spojené s následujícími kvalitami komunikace a jak je mohu dále rozvíjet:
- vnímající komunikace (na partnera orientované vnímání, aktivní naslouchání);
- rozumějící komunikace (porozumění komunikačním signálům v řeči lidského těla i řeči slov ve vlastní kultuře i v kontaktu s kulturami jinými);
- respektující komunikace (způsoby komunikačního chování respektujícího odlišnosti názorů, postojů, kultur, národností);
- přesná komunikace (srozumitelnost, jasnost, přesnost sdělení, přesvědčování a argumentace);
- pozitivní komunikace (vyváženost negativních a pozitivních výroků, otevřenost, komunikace partnerů jako inspirace);
- tvořivá komunikace (plynulost, pohotovost, bohatost, výrazovost, nápaditost, estetizovanost komunikace);
- účelově efektivní komunikace (otevřenost, asertivnost, komunikační taktiky, účelné způsoby komunikace při spolupráci, vyjednávání a při řešení problémových, resp. konfliktních situací).
Kompetence k učení
-
své učení a pracovní činnosti využívá jako prostředku pro seberealizaci a osobní rozvoj
-
přijímá ocenění, radu i kritiku ze strany druhých
-
z vlastních úspěchů i chyb čerpá poučení pro další práci
Kompetence občanská
-
respektuje různorodost hodnot, názorů, postojů a schopností ostatních lidí
-
rozšiřuje své poznání a chápání kulturních a duchovních hodnot, spoluvytváří je a chrání
Kompetence sociální a personální