telefon:483394333fax:483394333
ředitel:František Bruskontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:František BrusIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajU Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 23470891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium čtyřleté všeobecné, zpracováno podle RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Umění a kultura

Hudební výchova
Výtvarná výchova
1. ročník2. ročník
Realizuje obsah vzdělávacího oboru Hudební obor RVP GV.
Realizují se tématické okruhy průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova RVP GV.
Společným vzdělávacím obsahem hudebního a výtvarného oboru je také Umělecká tvorba a komunikace, která je zařazena do jednotlivých okruhů v rámci hudební výchovy.Žáci mají v oblasti Umění a kultura možnost volby mezi Hudební výchovou a Výtvarnou výchovou.
Pro výuku Hudební výchovy je k dispozici odborná učebna vybavená hudebními nástroji, Orffovým instrumentářem a audio-vizuální technikou. Žáci mohou také navštěvovat Sborový zpěv.

Předmět Hudební výchova má velký význam pro formování nejen estetického a pocitového vnímání žáků v kontextu s ostatními, převážně naukově orientovanými předměty,ale i pro etické cítění žáka a jeho morální hodnoty. Žáci se seznamují nejen s hudebními, ale i s jinými uměleckými obory v jejich vzájemných vazbách. Sleduje umění na pozadí historických a společenských změn.Učí žáka chápat umění jako nezastupitelný způsob komunikace mezi lidmi, k pozitivnímu vztahu ke kulturnímu bohatství národa i k poznání a porozumění kultury etnik a jiných národů.
V průběhu výuky se žáci seznámí se základními hudebními styly, žánry a formami, s kategoriemi hudebních nástrojů, hudebních forem, hudební teorie i hudebně výrazových prostředků. Důležitou složkou je přehled nejvýznamnějších hudebních skladatelů a děl v rámci jednotlivých uměleckých slohů.

Žák je veden k tomu, aby
- chápal význam emotivních a pocitových prožitků pro život, estetického a etického působení hudby
- našel v hudbě prostředek relaxace i duševního obohacení
- si na základě poznání duchovních a kulturních hodnot současných i minulých utvářel nepředpojaté postoje k různým kulturám a společenstvím
- chápal význam hudby v historickém kontextu
- chápal, že práce jedince ovlivní výsledek práce celé skupiny
- v rámci svých možností interpretoval a produkoval hudbu

Výchovné a vzdělávací strategie
- učitel klade důraz zejména na individuální přístup k žákům a na rozvoj jejich vlastních schopností – kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální.
- učitel rozvíjí jejich schopnosti týmové spolupráce a zodpovědnost jedince za společné dílo, učí žáky sebehodnocení a kreativitě – kompetence
sociální a personální, kompetence občanské.
- učitel organizuje návštěvy výstav, koncertů a divadelních představení podle aktuálních
možností, formuje jejich vztah k hudbě, rozvíjí jejich kulturní rozhled – kompetence komunikativní,
kompetence sociální a personální.
- učitel zadává žákům referáty k samostatnému či skupinovému zpracování a prezentaci – kompetence k učení, kompetence komunikativní.
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Sociální komunikace
- verbální a neverbální komunikace (specifika) - co vím o svém komunikačním chování - lidská komunikace a jak jí rozumím - dovednosti spojené s následujícími kvalitami komunikace a jak je mohu dále rozvíjet: - vnímající komunikace (na partnera orientované vnímání, aktivní naslouchání); - rozumějící komunikace (porozumění komunikačním signálům v řeči lidského těla i řeči slov ve vlastní kultuře i v kontaktu s kulturami jinými); - respektující komunikace (způsoby komunikačního chování respektujícího odlišnosti názorů, postojů, kultur, národností); - přesná komunikace (srozumitelnost, jasnost, přesnost sdělení, přesvědčování a argumentace); - pozitivní komunikace (vyváženost negativních a pozitivních výroků, otevřenost, komunikace partnerů jako inspirace); - tvořivá komunikace (plynulost, pohotovost, bohatost, výrazovost, nápaditost, estetizovanost komunikace); - účelově efektivní komunikace (otevřenost, asertivnost, komunikační taktiky, účelné způsoby komunikace při spolupráci, vyjednávání a při řešení problémových, resp. konfliktních situací).
Kompetence k učení
  • své učení a pracovní činnosti využívá jako prostředku pro seberealizaci a osobní rozvoj
  • přijímá ocenění, radu i kritiku ze strany druhých
  • z vlastních úspěchů i chyb čerpá poučení pro další práci
Kompetence občanská
  • respektuje různorodost hodnot, názorů, postojů a schopností ostatních lidí
  • rozšiřuje své poznání a chápání kulturních a duchovních hodnot, spoluvytváří je a chrání
Kompetence komunikativní
  • prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem
Kompetence sociální a personální
  • přispívá k vytváření a udržování hodnotných mezilidských vztahů založených na vzájemné úctě, toleranci a empatii