Obsahové,časové a organizační vymezení předmětu VV
Vyučovací předmět Výtvarná výchova realizuje obsah vzdělávacího oboru Výtvarný obor RVPGV, který je zde zastoupen oblastí Umění a kultura. Součástí je integrující téma Umělecká tvorba a komunikace. Výtvarný obor navazuje svým obsahem a cíli na Výtvarnou výchovu v základním vzdělávání.
Vzdělávací obsah předmětu Výtvarná výchova se podílí na formování estetického a pocitového vnímání žáků, vede žáka k uvědomělému užívání vizuálně obrazných prostředků, snaží se zvýšit podíl žáka na utváření příjemného prostředí pro pobyt ve škole, i mimo ni. Na základě poznání duchovních a kulturních hodnot současných i minulých si žák utváří nepředpojaté postoje k různým kulturám a společenstvím. Žák je veden k tomu, aby chápal význam výtvarného díla a výtvarného umění v historickém kontextu.
Vzdělávací obsah předmětu VV je realizován prostřednictvím tvůrčích činností s důrazem na pochopení základních principů umělecké tvorby a procesu komunikace v umění. Žák v 1.a 2. ročníku pracuje s vizuálně obraznými znakovými systémy ve 2 základních okruzích - Obrazové znakové systémy /OZS/ a Znakové systémy výtvarného umění /ZSVU/.
Vyučovací předmět VV má v 1.a 2. ročníku časovou dotaci 2 hodiny. Výuka předmětu je realizována formou různých vyučovacích metod - samostatnou prací žáka, prací ve dvojicích, skupin. vyučováním, výtvarnými řadami, krátkodobými nebo dlouhodobými projekty, projektovými dny v rámci školy a prezentacemi.
Třída se dělí na skupiny. V 1.ročníku se žáci ve třídě rozdělí na 2 přibližně stejně početné skupiny a podle svého zájmu si volí předmět Výtvarná výchova nebo Hudební výchova. Výuka probíhá v učebně výtvarné výchovy, počítačové učebně, ve veřejném prostoru /město, krajina../ Součástí realizace vzdělávacího obsahu jsou návštěvy výstav, muzeí, galerií.
Do vzdělávacího obsahu předmětu Výtvarná výchova jsou začleněna následující průřezová témata - Osobnostní a sociální výchova s tématickým okruhem
. Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti
. Sociální komunikace
. Spolupráce a soutěž
- Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
. Žijeme v Evropě
- Environmentální výchova
. Člověk a životní prostředí
Důležitou součástí vzdělávacího obsahu předmětu VV je i Mediální výchova, která je zastoupena hlavně vlastní tvorbou žáka /fotografie, reklama/, která tímto slouží ke zdokonalování mediální gramotnosti žáků. Je zastoupena tématem - Mediální produkty a jejich význam.
-Multikulturní výchova je v praxi zaměřena na poznání a pochopení kulturních rozdílností mezi lidmi, vzájemné komunikaci mezi rozdílnými kulturami a přizpůsobení se životu v multikulturní společnosti
Témata jsou realizována průběžně v 1. 2. ročníku v návaznosti na probíraném učivu.
Kompetence k učení
-
své učení a pracovní činnosti využívá jako prostředku pro seberealizaci a osobní rozvoj
-
přijímá ocenění, radu i kritiku ze strany druhých
-
informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi
Kompetence k řešení problémů
-
je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů
-
zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy
-
kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice
Kompetence občanská
-
respektuje různorodost hodnot, názorů, postojů a schopností ostatních lidí
-
rozšiřuje své poznání a chápání kulturních a duchovních hodnot, spoluvytváří je a chrání
Kompetence k podnikavosti
Kompetence komunikativní
-
efektivně využívá moderní informační technologie
-
prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem
-
používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu
-
s ohledem na situaci a účastníky komunikace efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu
Kompetence sociální a personální