telefon:483394333fax:483394333
ředitel:František Bruskontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:František BrusIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajU Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 23470891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium čtyřleté všeobecné, zpracováno podle RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Umění a kultura

Hudební výchovaVýtvarná výchova
1. ročník
volitelný (Estetická výchova)
2
2. ročník

Vizuálně obrazné znakové systémy z hlediska poznání a komunikace

výstupyučivo
  • objevuje a vědomě využívá výrazových prostředků různých znakových systémů,experimentuje se zdánlivě nesourodými prvky různých vyjadřovacích prostředků
hra s textem,písmem
výtvarný záznam hudby
výrazové prostředky různých druhů koláží
papírový objekt
grafické uspořádání informací
přesahy
Do:
Hudební výchova (1. ročník): Produkce
Hudební výchova (1. ročník): Recepce a reflexe

Interakce s vizuálně obrazným vyjádřením v roli autora,příjemce, interpreta

výstupyučivo
  • porovnává výtvarný projev různých tvůrců různých období, na základě toho poodhaluje přístup tvůrců k životu i k sobě samému, soustředí se na hledání osobitých výtvarných prvků autora a jaký mají tyto prvky komunikační účinek
variace výtvarných technik a jejich sdělnost ve výtvarném projevu
námět-myšlenková aktivita-výtvarná technika
výtvarný jazyk jako projev neverbální komunikace
architektura a její vliv na člivěka
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti

Uplatnění vizuálně obrazného vyjádření v úrovni smyslové, subjektivní a komunikační

výstupyučivo
  • na příkladech VOV uvede, rozliší a porovná osobní a společenské zdroje tvorby, identifikuje je při vlastní tvorbě
  • pojmenuje účinky VOV na smyslové vnímání, vědomě s nimi pracuje při vlastní za účelem rozšíření citlivosti svého smyslového vnímání
výtvarné umění jako prostředek k poznávání a uchopení skutečnosti
hledání nových výtvarných forem-vcítění se do řeči materálů a nástrojů
dynamické procesy v našem světě/výrazové hodnoty barev
bod, linie.tvar
kompozice,plocha,rytmus
prostorová tvorba
kontrast,barva
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Sociální komunikace

přesahy
Z:
(1. ročník): Recepce a reflexe

Výtvarné umění jako experimentální praxe z hlediska inovace prostředků

výstupyučivo
  • výtvarně řeší vztah-téma-námět-výtvarné prostředky-v krátkodobých i dlouhodobějších projektech, pokouší se osobitě vyjádřit skutečnost nebo své myšlenky, překonává při tom povrchnost a myšlenkovou lhostejnost
  • analyzuje výtvarný jazyk a jeho výtvarné a výrazové možnosti, rozvíjí tak své estetické cítění, vnímá variabilitu výtvarného myšlení
podstata výrazovosti prostředků v praktické činnosti žáka
seberealizace v dlouhodobějších projektech
proměnlivost obrazu v čase
proměnlivost tvaru
interpretace obsahu VOV
zrušení hranice-umění/neumění

Vývoj uměleckých vyjadřovacích prostředků podstatných pro porozumění aktuální obrazové komunikaci

výstupyučivo
  • usiluje o hledání vlastní výtvarné formy, učí se citlivě užívat výtvarný jazyk, osvojuje si pracovní postupy růz. výtvarných technik, zvládá základ. postupy kresby, malby,grafiky, modelování a jejich varianty
  • na konkrétních příkladech vysvětlí, jak umělecká VOV působí v rovině smyslové, subjektivní i sociální a jaký vliv má toto působení na utváření postojů a hodnot
výtvarné techniky-kresba,malba,grafika
prostorové vytváření
vztah předmětů a tvarů v prostoru/Cézanne/
relativita barevného vidění /impresionismus,pointilismus,postimpresionismus/
abstraktní umění
symbolismus
pokrytí průřezových témat

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

  • Žijeme v Evropě

přesahy
Do:
Český jazyk a literatura (3. ročník): Literatura na přelomu 19.a 20.století

Role subjektu v uměleckém procesu

výstupyučivo
  • vědomě uplatňuje tvořivost při vlastních aktivitách, objasní její význam v umělecké tvorbě a chápe ji jako jeden ze základ.faktorů rozvoje své osobnosti
  • uvědomuje si význam osobně založených ponětů na vznik estetického prožitku,snaží se odhalit vlastní zkušenosti i zkušenosti s uměním, které s jeho vznikem souvisejí
rozvoj smyslového vnímání a citlivosti
tvořivá osobnost v roli tvůrce,interpreta a recipienta
interpretace a recepce uměleckého díla
mimovědomá a uvědomělá recepce uměleckého díla
komentář
Toto učivo je součástí integrujícího tématu-Umělecká tvorba a komunikace
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti