telefon:483394333fax:483394333
ředitel:František Bruskontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:František BrusIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajU Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 23470891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium čtyřleté všeobecné, zpracováno podle RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Umění a kultura

Hudební výchovaVýtvarná výchova
1. ročník
volitelný (Estetická výchova)
2
2. ročník
volitelný (Estetická výchova)
2

výtvarné umění jako experimentální praxe z hlediska inovace prostředků, obsahu a účinků

výstupyučivo
  • využívá znalosti aktuál.způsobů vyjadřování a technic.možností zvoleného média pro vyjádř.své představy
  • samostatně experimentuje s růz.obraz.prostředky, při vlastní tvorbě uplatňuje také umělecké vyj.prostř.součas.vú.
seznámení s novými medii a technikami
současné umělecké směry a jejich vliv na společnost na konci 20. století
vztah slova a obrazu-lettrismus
informel
haptické vnímání skutečnosti
land-art, body art
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Mediální produkty a jejich význam

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

  • Člověk a životní prostředí

přesahy
Do:
Informační a komunikační technologie (1. ročník): Zpracování a prezentace informací

vývoj uměleckých vyjadřovacích prostředků

výstupyučivo
  • charakterizuje obsah.souvislosti vlastních umělec.děl a porovnává výběr a zp.užití prostředků
  • na konkrét.příkladech vysvětlí, jak umělecká VOV působí v rovině smysl., subjektivní i sociální a jaký vliv má toto působení na utváření postojů a hodnot
  • na konkrét.příkladech VOV objasní,zda a jak se umělec.vyjadřovací prostředky výtv.umění ok konce 19.stol.do součas.promítají do aktuál.obraz.komunikace
celistvost a rozklad tvaru (analytický kubismus)
povrch a konstrukce (syntetický kubismu, konstruktivismus, geometrická abstrakce)
vztváření iluze prostoru, objemu a pohybu (film, fotografie)
moderní umění a archetypální principy jako zdroj inspirace
tradice, zvyky, folklór
klasická a nová média v proměnách času
moderní i tradiční architektura
masovost a autenticita projevu/nová média, akční umění, postmodernismus/
citace,parafráze
přesahy
Do:
Hudební výchova (2. ročník): Recepce a reflexe

světonázorové, náboženské, filozofické a vědeckotechnické zázemí historických slohů evropského kulturního okruhu

výstupyučivo
  • své aktiv.kontakty a získané poznatky z výtv.um. uvádí do vztahů jak s aktuál.i historic.uměleckými výtvar.projevy,tak s ost.VOV uplatňovanými v běžné komunikaci
  • rozlišuje umělecké slohy a uměl.směry-konec 19.stol.-současnost
  • na příkladech uvádí příčiny vzniku a proměn umělec.směrů a objasní společenské a filozofic. okolnosti vzniku umělec.děl
střetávání 2 tendencí, vyhranění rozdílů mezi pokrokem a zpátečnictvím
požadavek a meze obecné srozumitelnosti
užitá grafika
umělecké směry konce 19.století a počátku 20.století
současné výtv.tendence-pop-art, kinetické umění, konceptuální um. hyperrealismus, nová figurace
nestandartní postupy ve výstavbě umělec. díla
expresionismus
fururismus,dadaismus,surrealismus
pokrytí průřezových témat

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

  • Základní problémy sociokulturních rozdílů

vizuálně obrazné znakové systémy z hlediska poznání a komunikace

výstupyučivo
  • na příkladech uvede vliv spol.kontextů a jejich proměn na interpretaci obsahu VOV a jeho účinku v procesu komunikace
  • uvědomuje si odraz svých myšlenek ve své tvorbě, učí se přijímat sebe sama, porovnává svůj výtvar.projev s ostatními a s jeho účinky na ostatní, snaží se tak porozumět výtvarné tvorbě ostatních a zároveň kriticky hodnotit sám sebe
role umělce a vývoj jeho postavení v dějinách
transformace hodnot a její odraz v umění
nová média
cesta za znakem-stylizace
komunikace-hra s formou,růz.způsoby expresivního vyjadřování
duchovní síla rituálů,amulety
haptické objekty
artefiletika
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Sociální komunikace

interakce s vizuálně obrazným vyjádřením v roli autora, příjemce, interpreta

výstupyučivo
  • utváří vlastní výtvarný jazyk prostřednictvím vcítění se do řeči materiálů a nástrojů a tímto je schopen lépe ztvárnit svoji myšlenku
  • při vlast.tvorbě uplatňuje osob.zážitky, zkušenosti a znalosti,rozpozná jejich vliv a individ.přínos pro tvorbu,interpretaci a přijetí VOV
klasické postupy jednotlivých výtvar. disciplín
analýza vizuálně obraz.systémů
fantastické tvary a jejich modelace, objemy, barevné a lineární textury
práce se symbolic. vyjádřením tématu
gestický znak a jeho dešifrování
osobní znak, značka
objektivní a subjektivní výpověď o světě
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti

uplatnění vizuálně obrazného vyjádření v úrovni smyslové, subjektivní a komunikační

výstupyučivo
  • v konkrétních přkl. VOV vlastní i umělecké tvorby identifikuje pro ně charakter.prostředky
možnosti forem vizuálně obrazného vyjádření
technologické postupy tvorby
analýza vlastních i uměleckých děl
horizontála a vertikála jako základní směřování všeho živého
přesahy
Z:
(2. ročník): Recepce a reflexe

umělecký proces a jeho vývoj

výstupyučivo
  • vysvětlí umělecký znakový systém jako systém vnitřně diferencovaný a dokáže v něm rozpoznat a nalézt umělecké znaky od objevných až po konvenční
  • vysvětlí jaké předpoklady jsou zapotřebí k recepci uměleckého díla, zejména k porozumění uměl.dílům současnosti
  • objasní podstatné rysy různých druhů přístupů k uměleckému procesu, dokáže je rozpoznat v současném umění
znaková podmíněnost chápání světa-znakové systémy jednotlivých druhů umění
vliv uměleckého procesu na způsob chápání reality
osobnostní a sociální rozměr chápání uměleckého procesu
historické proměny pojetí uměleckého procesu
/magický,mytický, univerzalistický, modernistický, pluralitní model umění
komentář
Toto učivo je součástí integrujícího tématu-Umělecká tvorba a komunikace

úloha komunikace v uměleckém procesu

výstupyučivo
  • na příkladech vysvětlí umělecký výraz jako neukončený a nedefinitivní ve svém významu, uvědomuje si vztah mezi subjektivním obsahem znaku a významem získaným v komunikaci
  • objasní podstatné rysy aktuálního přístupu k uměleckému procesu a na základě toho vysvětlí proces vzniku tzv.obecného vkusu a estetických norem
  • dokáže vystihnout nejpodstatnější rysy dnešních proměn a na příkladech uvést jejich vliv na proměnu komunikace v uměleckém procesu
umění jako proces tvorby nových, sociálně dosud nezakotvených znaků
umělecká i mimoumělecká znakovost
subjektivní chápání uměleckých hodnot ve vztahu k hodnotám považovaným za společensky uznávané
postavení umění ve společnosti,jeho historické proměny
sociální a technické proměny dneška/nové technologie a nové uměl. disciplíny/ a jejich vliv na úlohu komunikace v uměleckém procesu
komentář
Toto učivo je součástí integrujícího tématu-Umělecká tvorba a komunikace
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Sociální komunikace