telefon: | 483394333 | fax: | 483394333 |
ředitel: | František Brus | kontakty: | gymtan@gymtan.cz |
hl. koordinátor: | František Brus | IČ: | 60252570 |
email: | gymtan@gymtan.cz | REDIZO: | 600010414 |
zřizovatel: | Liberecký krajU Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 23470891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz |
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
|
Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Umění a kultura
výtvarné umění jako experimentální praxe z hlediska inovace prostředků, obsahu a účinků
výstupy | učivo |
-
využívá znalosti aktuál.způsobů vyjadřování a technic.možností zvoleného média pro vyjádř.své představy
-
samostatně experimentuje s růz.obraz.prostředky, při vlastní tvorbě uplatňuje také umělecké vyj.prostř.součas.vú.
|
seznámení s novými medii a technikami
současné umělecké směry a jejich vliv na společnost na konci 20. století
vztah slova a obrazu-lettrismus
informel
haptické vnímání skutečnosti
land-art, body art
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
|
přesahy |
Do:
Informační a komunikační technologie
(1. ročník):
Zpracování a prezentace informací
|
vývoj uměleckých vyjadřovacích prostředků
výstupy | učivo |
-
charakterizuje obsah.souvislosti vlastních umělec.děl a porovnává výběr a zp.užití prostředků
-
na konkrét.příkladech vysvětlí, jak umělecká VOV působí v rovině smysl., subjektivní i sociální a jaký vliv má toto působení na utváření postojů a hodnot
-
na konkrét.příkladech VOV objasní,zda a jak se umělec.vyjadřovací prostředky výtv.umění ok konce 19.stol.do součas.promítají do aktuál.obraz.komunikace
|
celistvost a rozklad tvaru (analytický kubismus)
povrch a konstrukce (syntetický kubismu, konstruktivismus, geometrická abstrakce)
vztváření iluze prostoru, objemu a pohybu (film, fotografie)
moderní umění a archetypální principy jako zdroj inspirace
tradice, zvyky, folklór
klasická a nová média v proměnách času
moderní i tradiční architektura
masovost a autenticita projevu/nová média, akční umění, postmodernismus/
citace,parafráze
|
přesahy |
Do:
Hudební výchova
(2. ročník):
Recepce a reflexe
|
světonázorové, náboženské, filozofické a vědeckotechnické zázemí historických slohů evropského kulturního okruhu
výstupy | učivo |
-
své aktiv.kontakty a získané poznatky z výtv.um. uvádí do vztahů jak s aktuál.i historic.uměleckými výtvar.projevy,tak s ost.VOV uplatňovanými v běžné komunikaci
-
rozlišuje umělecké slohy a uměl.směry-konec 19.stol.-současnost
-
na příkladech uvádí příčiny vzniku a proměn umělec.směrů a objasní společenské a filozofic. okolnosti vzniku umělec.děl
|
střetávání 2 tendencí, vyhranění rozdílů mezi pokrokem a zpátečnictvím
požadavek a meze obecné srozumitelnosti
užitá grafika
umělecké směry konce 19.století a počátku 20.století
současné výtv.tendence-pop-art, kinetické umění, konceptuální um. hyperrealismus, nová figurace
nestandartní postupy ve výstavbě umělec. díla
expresionismus
fururismus,dadaismus,surrealismus
|
pokrytí průřezových témat |
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
|
vizuálně obrazné znakové systémy z hlediska poznání a komunikace
výstupy | učivo |
-
na příkladech uvede vliv spol.kontextů a jejich proměn na interpretaci obsahu VOV a jeho účinku v procesu komunikace
-
uvědomuje si odraz svých myšlenek ve své tvorbě, učí se přijímat sebe sama, porovnává svůj výtvar.projev s ostatními a s jeho účinky na ostatní, snaží se tak porozumět výtvarné tvorbě ostatních a zároveň kriticky hodnotit sám sebe
|
role umělce a vývoj jeho postavení v dějinách
transformace hodnot a její odraz v umění
nová média
cesta za znakem-stylizace
komunikace-hra s formou,růz.způsoby expresivního vyjadřování
duchovní síla rituálů,amulety
haptické objekty
artefiletika
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
|
interakce s vizuálně obrazným vyjádřením v roli autora, příjemce, interpreta
výstupy | učivo |
-
utváří vlastní výtvarný jazyk prostřednictvím vcítění se do řeči materiálů a nástrojů a tímto je schopen lépe ztvárnit svoji myšlenku
-
při vlast.tvorbě uplatňuje osob.zážitky, zkušenosti a znalosti,rozpozná jejich vliv a individ.přínos pro tvorbu,interpretaci a přijetí VOV
|
klasické postupy jednotlivých výtvar. disciplín
analýza vizuálně obraz.systémů
fantastické tvary a jejich modelace, objemy, barevné a lineární textury
práce se symbolic. vyjádřením tématu
gestický znak a jeho dešifrování
osobní znak, značka
objektivní a subjektivní výpověď o světě
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
|
uplatnění vizuálně obrazného vyjádření v úrovni smyslové, subjektivní a komunikační
výstupy | učivo |
|
možnosti forem vizuálně obrazného vyjádření
technologické postupy tvorby
analýza vlastních i uměleckých děl
horizontála a vertikála jako základní směřování všeho živého
|
přesahy |
Z:
(2. ročník):
Recepce a reflexe
|
umělecký proces a jeho vývoj
výstupy | učivo |
-
vysvětlí umělecký znakový systém jako systém vnitřně diferencovaný a dokáže v něm rozpoznat a nalézt umělecké znaky od objevných až po konvenční
-
vysvětlí jaké předpoklady jsou zapotřebí k recepci uměleckého díla, zejména k porozumění uměl.dílům současnosti
-
objasní podstatné rysy různých druhů přístupů k uměleckému procesu, dokáže je rozpoznat v současném umění
|
znaková podmíněnost chápání světa-znakové systémy jednotlivých druhů umění
vliv uměleckého procesu na způsob chápání reality
osobnostní a sociální rozměr chápání uměleckého procesu
historické proměny pojetí uměleckého procesu
/magický,mytický, univerzalistický, modernistický, pluralitní model umění
|
komentář |
Toto učivo je součástí integrujícího tématu-Umělecká tvorba a komunikace |
úloha komunikace v uměleckém procesu
výstupy | učivo |
-
na příkladech vysvětlí umělecký výraz jako neukončený a nedefinitivní ve svém významu, uvědomuje si vztah mezi subjektivním obsahem znaku a významem získaným v komunikaci
-
objasní podstatné rysy aktuálního přístupu k uměleckému procesu a na základě toho vysvětlí proces vzniku tzv.obecného vkusu a estetických norem
-
dokáže vystihnout nejpodstatnější rysy dnešních proměn a na příkladech uvést jejich vliv na proměnu komunikace v uměleckém procesu
|
umění jako proces tvorby nových, sociálně dosud nezakotvených znaků
umělecká i mimoumělecká znakovost
subjektivní chápání uměleckých hodnot ve vztahu k hodnotám považovaným za společensky uznávané
postavení umění ve společnosti,jeho historické proměny
sociální a technické proměny dneška/nové technologie a nové uměl. disciplíny/ a jejich vliv na úlohu komunikace v uměleckém procesu
|
komentář |
Toto učivo je součástí integrujícího tématu-Umělecká tvorba a komunikace |
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
|
|