telefon:483394333fax:483394333
ředitel:František Bruskontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:František BrusIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajU Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 23470891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium čtyřleté všeobecné, zpracováno podle RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Umění a kultura

Hudební výchova
Výtvarná výchova
1. ročník
volitelný (Estetická výchova)
2
2. ročník
volitelný (Estetická výchova)
2

Produkce

výstupyučivo
  • využívá svůj individuální pěvecký potenciál při zpěvu, při mluvním projevu vede svůj hlas zněle a přirozeně, správně artikuluje, logicky člení větu (obsah sdělení), uplatňuje zásady hlasové hygieny v běžném životě
    využívá svůj individuální pěvecký potenciál při zpěvu, při mluvním projevu vede svůj hlas zněle a přirozeně, správně artikuluje, logicky člení větu (obsah sdělení), uplatňuje zásady hlasové hygieny v běžném životě
  • využívá jednoduché a podle vybavení školy i složitější hudební nástroje (keyboardy, keyboardy ve spojení s počítačem) při individuálních či společných hudebních aktivitách a přiměřeně svým hudebním schopnostem a dovednostem používá hudební nástroje jako prostředek sdělování hudebních i nehudebních myšlenek a představ
    využívá jednoduché a podle vybavení školy i složitější hudební nástroje (keyboardy, keyboardy ve spojení s počítačem) při individuálních či společných hudebních aktivitách a přiměřeně svým hudebním schopnostem a dovednostem používá hudební nástroje jako prostředek sdělování hudebních i nehudebních myšlenek a představ
  • reaguje na hudbu pohybem, ztvárňuje ji úměrně svým hudebním schopnostem a hybovým dispozicím;pohyb ve spojení s hudbou využívá k vyjádření vlastních představ a pocitů
    reaguje na hudbu pohybem, ztvárňuje ji úměrně svým hudebním schopnostem a pohybovým dispozicím;pohyb ve spojení s hudbou využívá k vyjádření vlastních představ a pocitů
  • orientuje se v zápise jednoduchých, případně i složitějších vokálních, instrumentálních i vokálně-instrumentálních písní a skladeb; na základě svých individuálních hudebních hopností tyto skladby realizuje
    orientuje se v zápise jednoduchých, případně i složitějších vokálních, instrumentálních i vokálně-instrumentálních písní a skladeb; na základě svých individuálních hudebních hopností tyto skladby realizuje
vokální činnosti
- akustika(hlasové a sluchové ústrojí)
- správná tvorba tónu(hlavový tón)
- zpěv - rozezpívání, jednohlasé a dvojhlasé lidové a umělé písně, harmonické cítění(trojhlasy), intervaly
instrumentální činnosti
- hra a tvorba instrumentálních doprovodů
- improvizace
- orientace v notovém a grafickém zápise instrumentálních kompozic(partitura)
hudebně pohybové činnosti
- tanec jako způsob komunikace(výrazový a scénický tanec)
- společenské a moderní tance
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Sociální komunikace

  • Spolupráce a soutěž

přesahy
Do:
Tělesná výchova (2. ročník): • pohybové hry • přípravná, kondiční, koordinační, tvořivá a estetická cvičení • pohybové dovednosti a pohybový výkon

Recepce a reflexe

výstupyučivo
  • vyděluje podstatné hudební znaky z proudu znějící hudby, rozpoznává hudebně výrazové prostředky užité ve skladbě, uvědomuje si hudební formu díla a k dílu přistupuje jako k logicky utvářenému celku
    vyděluje podstatné hudební znaky z proudu znějící hudby, rozpoznává hudebně výrazové prostředky užité ve skladbě, uvědomuje si hudební formu díla a k dílu přistupuje jako k logicky utvářenému celku
  • popíše a na vybraných hudebních dílech (částech hudebního díla) ukáže důležité znaky tvorby a interpretace, vysvětlí, v čem tkví originální a nezaměnitelný přínos skladatele a interpreta, možná poselství sdělovaná prostřednictvím hudby na základě svých schopností, znalostí i získaných zkušeností dešifruje a interpretuje
    popíše a na vybraných hudebních dílech (částech hudebního díla) ukáže důležité znaky tvorby a interpretace, vysvětlí, v čem tkví originální a nezaměnitelný přínos skladatele a interpreta, možná poselství sdělovaná prostřednictvím hudby na základě svých schopností, znalostí i získaných zkušeností dešifruje a interpretuje
  • interpretuje hudbu na základě vědomostí a individuálních hudebních schopností; vytváří vlastní soudy a preference, které dokáže v diskusi obhájit
    interpretuje hudbu na základě vědomostí a individuálních hudebních schopností; vytváří vlastní soudy a preference, které dokáže v diskusi obhájit
  • orientuje se ve vývoji hudebního umění; uvědomuje si rozdílnost hudebního myšlení v jednotlivých etapách, rozlišuje hudební slohy podle charakteristických hudebních znaků, na základě historických, společenských a kulturních kontextů popíše podmínky a okolnosti vzniku hudebního díla
    orientuje se ve vývoji hudebního umění; uvědomuje si rozdílnost hudebního myšlení v jednotlivých etapách, rozlišuje hudební slohy podle charakteristických hudebních znaků, na základě historických, společenských a kulturních kontextů popíše podmínky a okolnosti vzniku hudebního díla
  • uvědomuje si roli hudebního průmyslu v současném světě; popíše možnosti využití hudby v „mimohudební“ oblasti a je schopen poukázat na příklady jejího zneužívání
    uvědomuje si roli hudebního průmyslu v současném světě; popíše možnosti využití hudby v „mimohudební“ oblasti a je schopen poukázat na příklady jejího zneužívání
  • uvědomuje si rozdílnost přístupů jednotlivých lidí k hudbě a hudební tvorbě, vnímá hudbu jako způsob prezentace vlastních idejí a názorů i idejí, pocitů a názorů ostatních lidí a na základě toho je schopen se s hudbou ztotožnit, či ji odmítnout
    uvědomuje si rozdílnost přístupů jednotlivých lidí k hudbě a hudební tvorbě, vnímá hudbu jako způsob prezentace vlastních idejí a názorů i idejí, pocitů a názorů ostatních lidí a na základě toho je schopen se s hudbou ztotožnit, či ji odmítnout
  • upozorní na ty znaky hudební tvorby, které s sebou nesou netoleranci, rasismus a xenofobii, a dokáže se od takové hudby distancovat
    upozorní na ty znaky hudební tvorby, které s sebou nesou netoleranci, rasismus a xenofobii, a dokáže se od takové hudby distancovat
  • odliší hudbu podle jejího stylového zařazení,významu a funkce,rozpozná vhodnost či nevhodnost využití určité hudby v konkrétních situacích
vznik a vývoj hudby
- periodizace hudebního vývoje(klasicismus-současná vážná hudba,světová i česká)
- charakteristické hudební znaky jednotlivých slohů, průniky, syntézy, hledání nových cest
hudební skladatel a interpret
- typičtí skladatelé a jejich díla(klasicismus-20.stol.)
- různá interpretace skladeb vážné hudby, přechod mezi artificiální a nonartificiální hudbou
interpretace hudebního díla
- zařazení díla do společensko-historického kontextu
- hudební dílo jako poselství
- vlastní hodnocení
hudební styly a žánry, funkce hudby
- vývoj moderní populární hudby v jednotlivých žánrech a oblastech(country, folk,rock,disco,...)
- divadla, muzikály, festivaly
- estetická a umělecká hodnota díla(kýč)
- zneužití hudby, komerce, zboží
hudba jako způsob identifikace, generační výpovědi
přesahy
Do:
Český jazyk a literatura (2. ročník): Klasicismus, osvícenství a preromantismus a romantismus v literatuře
Český jazyk a literatura (2. ročník): Česká literatura národního obrození a 2.poloviny 19.století
Český jazyk a literatura (2. ročník): Realismus ve světové literatuře
Výtvarná výchova (2. ročník): uplatnění vizuálně obrazného vyjádření v úrovni smyslové, subjektivní a komunikační
Z:
(2. ročník): vývoj uměleckých vyjadřovacích prostředků

role subjektu v uměleckém procesu

výstupyučivo
  • uvědomuje si význam osobně založených podnětů na vznik estetického prožitku; snaží se odhalit vlastní zkušenosti i zkušenosti s uměním, které s jeho vznikem souvisejí
smyslové vnímání a jeho rozvoj; předpoklady tvorby, interpretace a recepce uměleckého díla;
mimovědomá a uvědomělá recepce uměleckého díla;
tvořivá osobnost v roli tvůrce, interpreta a recipienta
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Sociální komunikace

  • Spolupráce a soutěž

úloha komunikace v uměleckém procesu

výstupyučivo
  • vysvětlí, jaké předpoklady jsou zapotřebí k recepci uměleckého díla a zejména k porozumění uměleckým dílům současnosti
    vysvětlí, jaké předpoklady jsou zapotřebí k recepci uměleckého díla a zejména k porozumění uměleckým dílům současnosti
  • objasní podstatné rysy magického, mytického, univerzalistického, modernistického přístupu k uměleckému procesu, dokáže je rozpoznat v současném umění a na příkladech vysvětlí posun v jejich obsahu
    objasní podstatné rysy magického, mytického, univerzalistického, modernistického přístupu k uměleckému procesu, dokáže je rozpoznat v současném umění a na příkladech vysvětlí posun v jejich obsahu
  • objasní podstatné rysy aktuálního (pluralitního, postmodernistického) přístupu k uměleckému procesu a na základě toho vysvětlí proces vzniku „obecného vkusu“ a „estetických norem“
    objasní podstatné rysy aktuálního (pluralitního, postmodernistického) přístupu k uměleckému procesu a na základě toho vysvětlí proces vzniku „obecného vkusu“ a „estetických norem“
  • dokáže vystihnout nejpodstatnější rysy dnešních proměn a na příkladech uvést jejich vliv na proměnu komunikace v uměleckém procesu
    dokáže vystihnout nejpodstatnější rysy dnešních proměn a na příkladech uvést jejich vliv na proměnu komunikace v uměleckém procesu
postavení umění ve společnosti, jeho historické proměny;
umělecká a mimoumělecká znakovost;
umění jako proces tvorby nových, sociálně dosud nezakotvených znaků;
role umělce v societě;
publikum a jeho účast v uměleckém procesu;
sociální a technologické proměny dneška (nové technologie, nové umělecké disciplíny a jejich obsahy) a jejich vliv na úlohu
komunikace v uměleckém procesu;
subjektivní chápání uměleckých hodnot ve vztahu k hodnotám považovaným za společensky uznávané
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Sociální komunikace

  • Spolupráce a soutěž