telefon:483394333fax:483394333
ředitel:František Bruskontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:František BrusIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajU Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 23470891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium čtyřleté všeobecné, zpracováno podle RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Volitelné vzdělávací aktivity

Konverzace AJKonverzace NJKonverzace FJInformační a komunikační technologieMatematický seminářFyzikální seminářBiologický seminářChemický seminářDějepisný seminářLiterární seminářSpolečenskovědní seminářZeměpisný seminář
4. ročník
volitelný (Semináře II.)
2

Kartografie, geografické informace a zdroje dat

výstupyučivo
  • používá dostupné kartografické produkty a další geografické zdroje dat a informací v tištěné i elektronické podobě pro řešení geografických problémů
    používá dostupné kartografické produkty a další geografické zdroje dat a informací v tištěné i elektronické podobě pro řešení geografických problémů
  • orientuje se s pomocí map v krajině
    orientuje se s pomocí map v krajině
  • používá s porozuměním vybranou geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
    používá s porozuměním vybranou geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
  • vytváří a využívá vlastní mentální schémata a mentální mapy pro orientaci v konkrétním území
    vytváří a využívá vlastní mentální schémata a mentální mapy pro orientaci v konkrétním území
  • čte, interpretuje a sestavuje jednoduché grafy a tabulky, analyzuje a interpretuje číselné geografické údaje
    čte, interpretuje a sestavuje jednoduché grafy a tabulky, analyzuje a interpretuje číselné geografické údaje
Geografická kartografie a topografie
- praktické aplikace s kartografickými produkty, s mapami různých funkcí, s kartogramy ....

Geografický a kartografický vyjadřovací jazyk
- obecně využívané pojmy, kartografické znaky, vysvětlivky, statistická data, ostatní informační, komunikační a dokumentační zdroje dat pro geografii

Geografické informační a navigační systémy
- geografický informační systém (GIS), dálkový průzkum Země (DPZ), praktické využití GIS, DPZ a satelitních navigačních přístrojů GPS (globální polohový systém)

Terénní geografická výuka, praxe a aplikace
- geografické exkurze a terénní cvičení, praktická topografie, zobrazování a hodnocení přírodních a společenských prvků krajiny
komentář
Učivo semináře vychází z katalogu požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky

Přírodní prostředí

výstupyučivo
  • porovná postavení Země ve vesmíru a podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy sluneční soustavy
    porovná postavení Země ve vesmíru a podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy sluneční soustavy
  • porovná na příkladech mechanismy působení endogenních (včetně deskové tektoniky) a exogenních procesů a jejich vliv na utváření zemského povrchu a na život lidí
    porovná na příkladech mechanismy působení endogenních (včetně deskové tektoniky) a exogenních procesů a jejich vliv na utváření zemského povrchu a na život lidí
  • objasní mechanismy globální cirkulace atmosféry a její důsledky pro vytváření klimatických pásů
    objasní mechanismy globální cirkulace atmosféry a její důsledky pro vytváření klimatických pásů
  • objasní zákonitosti hydrologického cyklu (velký a malý oběh vody) a rozliší jednotlivé složky hydrosféry a jejich funkci v krajině
    objasní zákonitosti hydrologického cyklu (velký a malý oběh vody) a rozliší jednotlivé složky hydrosféry a jejich funkci v krajině
  • hodnotí vodstvo a půdní obal Země jako základ života a zdroje rozvoje společnosti
  • rozliší hlavní biomy světa
    rozliší hlavní biomy světa
  • rozliší složky a prvky fyzickogeografické sféry a rozpozná vztahy mezi nimi
    rozliší složky a prvky fyzickogeografické sféry a rozpozná vztahy mezi nimi
Země jako vesmírné těleso
- tvar a pohyby Země, důsledky pohybů Země pro život lidí a organismů, střídání dne a noci, střídání ročních období, časová pásma na Zemi, kalendář

Fyzickogeografická sféra
- vzájemné vztahy a souvislosti složek fyzickogeografické sféry, základní zákonitosti stavu a vývoje fyzickogeografické sféry, důsledky pro přírodní prostředí

Systém fyzickogeografické sféry na planetární a na regionální úrovni
- objekty, jevy, procesy, zonalita, azonální jevy
komentář
Učivo semináře vychází z katalogu požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky

Sociální prostředí

výstupyučivo
  • zhodnotí na příkladech dynamiku vývoje obyvatelstva na Zemi, geografické, demografické a hospodářské aspekty působící na chování, pohyb, rozmístění a zaměstnanost obyvatelstva
    zhodnotí na příkladech dynamiku vývoje obyvatelstva na Zemi, geografické, demografické a hospodářské aspekty působící na chování, pohyb, rozmístění a zaměstnanost obyvatelstva
  • analyzuje hlavní rasová, etnická, jazyková, náboženská, kulturní a politická specifika s ohledem na způsob života a životní úroveň v kulturních regionech světa
    analyzuje hlavní rasová, etnická, jazyková, náboženská, kulturní a politická specifika s ohledem na způsob života a životní úroveň v kulturních regionech světa
  • identifikuje obecné základní geografické znaky a funkce sídel a aktuální tendence ve vývoji osídlení
    identifikuje obecné základní geografické znaky a funkce sídel a aktuální tendence ve vývoji osídlení
  • zhodnotí na příkladech světové hospodářství jako otevřený dynamický systém s určitými složkami, strukturou a funkcemi a zohlední faktory územního rozmístění hospodářských aktivit, vymezí jádrové a periferní oblasti světa
    zhodnotí na příkladech světové hospodářství jako otevřený dynamický systém s určitými složkami, strukturou a funkcemi a zohlední faktory územního rozmístění hospodářských aktivit, vymezí jádrové a periferní oblasti světa
  • zhodnotí nerovnoměrné rozmístění, objem a distribuci světových surovinových a energetických zdrojů
    zhodnotí nerovnoměrné rozmístění, objem a distribuci světových surovinových a energetických zdrojů
  • rozliší a porovnává státy světa a jejich mezinárodní integrační uskupení a organizace podle kritérií vzájemné podobnosti a odlišnosti
    rozliší a porovnává státy světa a jejich mezinárodní integrační uskupení a organizace podle kritérií vzájemné podobnosti a odlišnosti
  • lokalizuje na politické mapě světa aktuální geopolitické problémy a změny s přihlédnutím k historickému vývoji
    lokalizuje na politické mapě světa aktuální geopolitické problémy a změny s přihlédnutím k historickému vývoji
  • vyhledá na mapách hlavní světové oblasti cestovního ruchu, porovná jejich lokalizační faktory a potenciál
    vyhledá na mapách hlavní světové oblasti cestovního ruchu, porovná jejich lokalizační faktory a potenciál
Obyvatelstvo
- základní geografické, demografické, etnické a hospodářské charakteristiky

Kulturní a politické prostředí
- struktura obyvatelstva, státní zřízení, geopolitické procesy, hlavní světová ohniska napětí

Sídla a osídlení
- sídelní struktura a její vývoj, sídlo, obec, město, jejich funkce

Světové hospodářství
- lokalizační faktory, sektorová a odvětvová struktura a její důsledky

Socioekonomická sféra
- sociálněgeografické systémy (jádra a periferie, nodální systémy...), geografické aspekty bohatství a chudoby, globalizace
komentář
Učivo semináře vychází z katalogu požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky

Životní prostředí

výstupyučivo
  • zhodnotí na příkladech různé krajiny jako systém pevninské části krajinné sféry se specifickými znaky, určitými složkami, strukturou, okolím a funkcemi
    zhodnotí na příkladech různé krajiny jako systém pevninské části krajinné sféry se specifickými znaky, určitými složkami, strukturou, okolím a funkcemi
  • analyzuje na konkrétních příkladech přírodní a kulturní (společenské) krajinné složky a prvky krajiny
    analyzuje na konkrétních příkladech přírodní a kulturní (společenské) krajinné složky a prvky krajiny
  • zhodnotí některá rizika působení přírodních a společenských faktorů na životní prostředí v lokální, regionální a globální úrovni
    zhodnotí některá rizika působení přírodních a společenských faktorů na životní prostředí v lokální, regionální a globální úrovni
Krajina
- vývoj krajiny, přírodní prostředí, společenské prostředí, vývoj ve využívání půdy, kulturní krajina, environmentalistika, krajinná (geografická) ekologie, typy krajiny, krajinný potenciál

- vývoj interakce příroda - společnost
- udržitelný rozvoj (život), globální problémy lidstva, výchovné, hospodářské a právní nástroje ochrany přírody a životního prostředí
komentář
Učivo semináře vychází z katalogu požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky
přesahy
Z:
(4. ročník): tematické okruhy

Regiony

výstupyučivo
  • rozlišuje na konkrétních územních příkladech mikroregionální, regionální, státní, makroregionální a globální geografický rozměr (dimenzi)
    rozlišuje na konkrétních územních příkladech mikroregionální, regionální, státní, makroregionální a globální geografický rozměr (dimenzi)
  • zhodnotí polohu, přírodní poměry a zdroje České republiky
    zhodnotí polohu, přírodní poměry a zdroje České republiky
  • lokalizuje na mapách hlavní rozvojová jádra a periferní oblasti České republiky, rozlišuje jejich specifika
    lokalizuje na mapách hlavní rozvojová jádra a periferní oblasti České republiky, rozlišuje jejich specifika
  • vymezí místní region na mapě podle zvolených kritérií, zhodnotí přírodní, hospodářské a kulturní poměry mikroregionu a jeho vazby k vyšším územním celkům a regionům
    vymezí místní region na mapě podle zvolených kritérií, zhodnotí přírodní, hospodářské a kulturní poměry mikroregionu a jeho vazby k vyšším územním celkům a regionům
  • lokalizuje na mapách makroregiony světa, vymezí jejich hranice, zhodnotí jejich přírodní, kulturní, politické a hospodářské vlastnosti a jednotlivé makroregiony vzájemně porovná
    lokalizuje na mapách makroregiony světa, vymezí jejich hranice, zhodnotí jejich přírodní, kulturní, politické a hospodářské vlastnosti a jednotlivé makroregiony vzájemně porovná
Česká republika
- přírodní podmínky, socioekonomické podmínky, postavení České republiky v Evropě a ve světě, regiony, euroregiony, modelová oblast

Místní region
- možnosti rozvoje, strategické a územní plánování

Makroregiony světa
Evropa, Rusko, Střední Asie a Zakavkazsko, Východní Asie, Jihovýchodní Asie, Jižní Asie, Jihozápadní Asie, Severní Afrika, Subsaharská Afrika, Angloamerika, Latinská Amerika, Austrálie, Oceánie, polární oblasti a světový oceán

- přírodní podmínky, socioekonomické podmínky, postavení makroregionu ve světě, jádra, periferie, modelový region - - modelové problémy s důrazem na Evropu a Evropskou unii
komentář
Učivo semináře vychází z katalogu požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky