telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Člověk a příroda

FyzikaChemieBiologieZeměpis
prima
povinný
2
sekundaterciekvartakvintasextaseptima

1.5 Přírodní sféra Země

výstupyučivo
  • • objasní základní principy členění zemského povrchu
  • • rozliší složky a prvky fyzickogeografické sféry a rozpozná vztahy mezi nimi
  • • porovná na příkladech mechanismy působení endogenních a exogenních procesů a jejich vliv na utváření zemského povrchu a na život lidí
  • • objasní mechanismy globální cirkulace atmosféry a její důsledky pro vytváření klimatických pásů
  • • objasní velký a malý oběh vody • rozliší jednotlivé složky hydrosféry a jejich funkci v krajině
  • • zhodnotí na příkladech krajiny jako systém pevninské části krajinné sféry se specifickými znaky, určitými složkami, strukturou, okolím a funkcemi
• Členění zemského povrchu
• Zonalita
• Azonální jevy
• Litosféra
• Složení a struktura Země
• Zemské sféry
• Endogenní procesy
• Desková tektonika
• Exogenní procesy
• Základní tvary zemského povrchu
• Magmatické horniny
• Sedimentární horniny
• Metamorfované horniny
• Atmosféra
• Složení a struktura atmosféry
• Všeobecná cirkulace atmosféry
• Počasí a podnebí
• Podnebné pásy
• Skleníkový efekt
• Ozonová díra
• Hydrosféra
• Rozdělení a charakteristika vodstva na Zemi
(povrchová, podpovrchová, atmosférická voda)
• Světový oceán
• Vodstvo pevnin
• Základní hydrologické charakteristiky
• Pohyb a význam vody v krajině
• Vliv lidské společnosti na hydrosféru
• Pedosféra
• Půdotvorní činitelé
• Složení a stavba půd
• Půdní profil
• Typy a druhy půd
• Rozšíření půd na Zemi
• Biosféra
• Zonalita a azonalita
• Hlavní biomy a jejich charakteristika
• Přírodní zóny


komentář
• prokáže na konkrétních příkladech tvar planety
Země, zhodnotí důsledky pohybů Země na život
lidí a organismů.
• rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní
sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost,
rozeznává, pojmenuje a klasifikuje tvary
zemského povrchu.
• porovná působení vnitřních a vnějších procesů
v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a na lidskou
společnost.
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

E , ZPŽ , ŽP , VČP

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

ES

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

HPPE

1.1 Vesmír a hvězdy

výstupyučivo
  • • zhodnotí postavení Země ve vesmíru a srovnává podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy sluneční soustavy.
• vesmír a hvězdy
• Slunce a sluneční soustava
• Měsíc
• postavení Země ve vesmíru
• ostatními tělesa sluneční soustavy
komentář

• zhodnotí postavení Země ve vesmíru a srovnává
podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy
sluneční soustavy.
• prokáže na konkrétních příkladech tvar planety
Země, zhodnotí důsledky pohybů Země na život
lidí a organismů.
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

E , ZPŽ

1.2 Země jako vesmírné těleso

výstupyučivo
  • • zhodnotí postavení Země ve vesmíru a srovnává podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy sluneční soustavy.
  • • prokáže na konkrétních příkladech tvar planety Země, zhodnotí důsledky pohybů Země na život lidí a organismů.
• Postavení Země ve vesmíru, vývoj poznatků o Zemi
• Tvar a velikost Země
• Pohyby Země a jejich důsledky
komentář
• zhodnotí postavení Země ve vesmíru a srovnává
podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy
sluneční soustavy.
• prokáže na konkrétních příkladech tvar planety
Země, zhodnotí důsledky pohybů Země na život
lidí a organismů.
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ZPŽ , ŽP , VČP

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

ES

1.3 Znázornění Země na mapách

výstupyučivo
  • • používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
  • • prokáže na konkrétních příkladech tvar planety Země, zhodnotí důsledky pohybů Země na život lidí a organismů.
  • • používá s porozuměním vybranou geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
• Mapa a globus
• Měřítko
• Mapové značky
• Druhy a typy map
• Určování polohy

1.4 Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie

výstupyučivo
  • • ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu.
  • • aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny.
  • • používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
  • • orientuje se s pomocí map v krajině
  • • používá s porozuměním vybranou geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
• Geografické informace kolem nás
• Geografická podstata map
• Obsah map
• Mapování a současné mapy
• DPZ,GIS, GPS
• Práce s mapou velkého měřítka
Terénní geografická výuka, praxe a aplikace
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ZPŽ
přesahy
Z:
(prima): Pravěk

1.6 Životní prostředí

výstupyučivo
  • • zhodnotí na příkladech krajiny jako systém pevninské části krajinné sféry se specifickými znaky, určitými složkami, strukturou, okolím a funkcemi
  • • uvádí na konkrétních příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů
• Typy krajin
• Funkce krajin
• Přírodní a kulturní krajina
• Životní prostředí
• Přírodní a civilizační rizika
• Trvale udržitelný rozvoj
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

E , ZPŽ , ŽP , VČP

1.7 Regiony světa - Afrika

výstupyučivo
    • Světadíly a charakteristika jejich přírodních, společenských
    a hospodářských poměrů
    • Oceány
    • Makroregiony (vymezení, charakteristika)
    • Severní Afrika
    • Tropická Afrika
    • Rep. Jižní Afrika
    pokrytí průřezových témat

    ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

    ZPŽ , ŽP , VČP

    MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

    EP , PM

    OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

    HPPE
    přesahy
    Z:
    (prima): Pravěk