telefon: | 483394333 | fax: | 483394333 |
ředitel: | Jan Kohoutek | kontakty: | gymtan@gymtan.cz |
hl. koordinátor: | Jan Kohoutek | IČ: | 60252570 |
email: | gymtan@gymtan.cz | REDIZO: | 600010414 |
zřizovatel: | Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz |
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
|
Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Člověk a příroda
1.5 Přírodní sféra Země
výstupy | učivo |
-
• objasní základní principy členění zemského povrchu
-
• rozliší složky a prvky fyzickogeografické sféry a rozpozná vztahy mezi nimi
-
• porovná na příkladech mechanismy působení endogenních a exogenních procesů a jejich vliv na utváření zemského povrchu a na život lidí
-
• objasní mechanismy globální cirkulace atmosféry a její důsledky pro vytváření klimatických pásů
-
• objasní velký a malý oběh vody • rozliší jednotlivé složky hydrosféry a jejich funkci v krajině
-
• zhodnotí na příkladech krajiny jako systém pevninské části krajinné sféry se specifickými znaky, určitými složkami, strukturou, okolím a funkcemi
|
• Členění zemského povrchu
• Zonalita
• Azonální jevy
• Litosféra
• Složení a struktura Země
• Zemské sféry
• Endogenní procesy
• Desková tektonika
• Exogenní procesy
• Základní tvary zemského povrchu
• Magmatické horniny
• Sedimentární horniny
• Metamorfované horniny
• Atmosféra
• Složení a struktura atmosféry
• Všeobecná cirkulace atmosféry
• Počasí a podnebí
• Podnebné pásy
• Skleníkový efekt
• Ozonová díra
• Hydrosféra
• Rozdělení a charakteristika vodstva na Zemi
(povrchová, podpovrchová, atmosférická voda)
• Světový oceán
• Vodstvo pevnin
• Základní hydrologické charakteristiky
• Pohyb a význam vody v krajině
• Vliv lidské společnosti na hydrosféru
• Pedosféra
• Půdotvorní činitelé
• Složení a stavba půd
• Půdní profil
• Typy a druhy půd
• Rozšíření půd na Zemi
• Biosféra
• Zonalita a azonalita
• Hlavní biomy a jejich charakteristika
• Přírodní zóny
|
komentář |
• prokáže na konkrétních příkladech tvar planety
Země, zhodnotí důsledky pohybů Země na život
lidí a organismů.
• rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní
sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost,
rozeznává, pojmenuje a klasifikuje tvary
zemského povrchu.
• porovná působení vnitřních a vnějších procesů
v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a na lidskou
společnost. |
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
E
,
ZPŽ
,
ŽP
,
VČP
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
ES
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
HPPE
|
1.1 Vesmír a hvězdy
výstupy | učivo |
|
• vesmír a hvězdy
• Slunce a sluneční soustava
• Měsíc
• postavení Země ve vesmíru
• ostatními tělesa sluneční soustavy
|
komentář |
• zhodnotí postavení Země ve vesmíru a srovnává
podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy
sluneční soustavy.
• prokáže na konkrétních příkladech tvar planety
Země, zhodnotí důsledky pohybů Země na život
lidí a organismů. |
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
E
,
ZPŽ
|
1.2 Země jako vesmírné těleso
výstupy | učivo |
-
• zhodnotí postavení Země ve vesmíru a srovnává podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy sluneční soustavy.
-
• prokáže na konkrétních příkladech tvar planety Země, zhodnotí důsledky pohybů Země na život lidí a organismů.
|
• Postavení Země ve vesmíru, vývoj poznatků o Zemi
• Tvar a velikost Země
• Pohyby Země a jejich důsledky
|
komentář |
• zhodnotí postavení Země ve vesmíru a srovnává
podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy
sluneční soustavy.
• prokáže na konkrétních příkladech tvar planety
Země, zhodnotí důsledky pohybů Země na život
lidí a organismů. |
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
ZPŽ
,
ŽP
,
VČP
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
ES
|
1.3 Znázornění Země na mapách
výstupy | učivo |
-
• používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
-
• prokáže na konkrétních příkladech tvar planety Země, zhodnotí důsledky pohybů Země na život lidí a organismů.
-
• používá s porozuměním vybranou geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
|
• Mapa a globus
• Měřítko
• Mapové značky
• Druhy a typy map
• Určování polohy
|
1.4 Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
výstupy | učivo |
-
• ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu.
-
• aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny.
-
• používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
-
• orientuje se s pomocí map v krajině
-
• používá s porozuměním vybranou geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
|
• Geografické informace kolem nás
• Geografická podstata map
• Obsah map
• Mapování a současné mapy
• DPZ,GIS, GPS
• Práce s mapou velkého měřítka
Terénní geografická výuka, praxe a aplikace
|
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
ZPŽ
|
přesahy |
Z:
(prima):
Pravěk
|
1.6 Životní prostředí
výstupy | učivo |
-
• zhodnotí na příkladech krajiny jako systém pevninské části krajinné sféry se specifickými znaky, určitými složkami, strukturou, okolím a funkcemi
-
• uvádí na konkrétních příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů
|
• Typy krajin
• Funkce krajin
• Přírodní a kulturní krajina
• Životní prostředí
• Přírodní a civilizační rizika
• Trvale udržitelný rozvoj
|
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
E
,
ZPŽ
,
ŽP
,
VČP
|
1.7 Regiony světa - Afrika
výstupy | učivo |
|
• Světadíly a charakteristika jejich přírodních, společenských
a hospodářských poměrů
• Oceány
• Makroregiony (vymezení, charakteristika)
• Severní Afrika
• Tropická Afrika
• Rep. Jižní Afrika
|
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
ZPŽ
,
ŽP
,
VČP
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
EP
,
PM
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
HPPE
|
přesahy |
Z:
(prima):
Pravěk
|
|