telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Člověk a společnost

DějepisObčanská výchova
Základy společenských věd
prima
povinný
1
sekundaterciekvarta

Člověk a společnost

výstupyučivo
  • objasní účel důležitých symbolů našeho státu a způsoby jejich používání
  • rozlišuje projevy vlastenectví od projevů nacionalismu
  • zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování a aktivně proti němu vystupuje
  • zhodnotí nabídku kulturních institucí a cíleně z ní vybírá akce, které ho zajímají
  • kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí
  • zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a v situacích ohrožení
  • uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích, případné neshody či konflikty s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem
  • objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám
  • rozpoznává netolerantní, rasistické, xenofobní a extremistické projevy v chování lidí a zaujímá aktivní postoj proti všem projevům lidské nesnášenlivosti
  • posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů a dosahování některých cílů v rodině, ve škole, v obci
  • vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím; vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví
  • usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví
  • projevuje odpovědné chování v situacích ohrožení zdraví, osobního bezpečí, při mimořádných událostech; v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc
  • respektuje přijatá pravidla soužití mezi vrstevníky a partnery a pozitivní komunikací a kooperací přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v širším společenství (v rodině, komunitě)
1. Člověk v rytmu času
1.1. čas nezastavíš
1.2. cyklus přírody
2. Rodinný život
2.1. rodina
2.2. rodinné a příbuzenské vztahy
2.3. manželství
2.4. rodiče a děti
2.5. náhradní rodina
3. Život ve škole
3.1. naše škola
3.2. psychohygiena
4. Naše obec, region, kraj
4.1. domov je tam
5. Naše vlast
6. Vztahy mezi lidmi
7. Zásady lidského soužití
- miniúvod do lidských práv

komentář
integrováno Výchova ke zdraví - osobnostní a sociální rozvoj 3.2.
- vztahy mezi lidmi a formy soužití 2.1.,3.1.,6.,7.
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

TMS , PRT

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ZPŽ , ŽP , VČP

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

KD , LV , PM , PSSS

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

OSŠ

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP , SaS , PH , MV , Ko , ŘPRD , HPPE
přesahy
Do:
VO (sekunda): Člověk jako jedinec
Z:
(prima): Obecné výklady o českém jazyce
(prima): • pohybové hry • přípravná, kondiční, koordinační, tvořivá a estetická cvičení • pohybové dovednosti a pohybový výkon