Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Člověk a společnost
Stát a právo
výstupy | učivo |
-
popíše vliv začlenění ČR do EU na každodenní život občanů, uvede příklady práv občanů ČR v rámci EU i možných způsobů jejich uplatňování
-
kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí
-
uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích, případné neshody či konflikty s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem
-
posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů a dosahování některých cílů v rodině, ve škole, v obc
-
rozpozná protiprávní jednání, rozliší přestupek a trestný čin, uvede jejich příklady
-
rozlišuje a porovnává úkoly orgánů právní ochrany občanů, uvede příklady jejich činností a spolupráce při postihování trestných činů
-
dodržuje právní ustanovení, která se na něj vztahují, a uvědomuje si rizika jejich porušování
-
provádí jednoduché právní úkony a chápe jejich důsledky, uvede příklady některých smluv upravujících občanskoprávní vztahy - osobní přeprava; koupě, oprava či pronájem věci
-
objasní význam právní úpravy důležitých vztahů - vlastnictví, pracovní poměr, manželství
-
přiměřeně uplatňuje svá práva a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod
-
projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu
-
uplatňuje osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování a jednání v souvislosti s běžnými, přenosnými, civilizačními a jinými chorobami
-
optimálně reaguje na fyziologické změny v období dospívání a kultivovaně se chová k opačnému pohlaví
|
1. Občan
1.1. občan obce
1.2. občan státu
1.3. občan EU
2. Občan a právo
2.1. občanskoprávní vztahy
2.2. ochrana majetku
2.3. smlouvy
3. Právní ochrana
3.1. orgány právní ochrany
3.2. přestupky a správní řízení, občanské soudní řízení
3.3. trestní právo
3.4. děti a paragrafy
4. Pracovní poměr
5. Rodina a zákony
5.1. rodina a zákony
5.2. rodiče a děti
5.3. sexuální výchova
5.4. rodinná výchova
|
komentář |
integrováno - Svět práce - 4.
Výchova ke zdraví - vztahy mezi lidmi a formy soužití 5.2.
- změny v životě člověka a jejich reflexe 5.3.
- zdravý způsob života a péče o zdraví 5.3.
- rizika ohrožující zdraví a jejich prevence 5.3.
|
pokrytí průřezových témat |
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
ES
,
OES
,
JE
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
POPŽ
,
PD
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
HPPE
|
přesahy |
Do:
Z
(tercie):
3.1 Regionální geografie Evropy
Z:
(tercie):
Stát a právo
(kvarta):
4/4 Politická geografie - politická mapa současného světa
(kvarta):
4/3 Sociální geografie - světové hospodářství
|
Stát a hospodářství
výstupy | učivo |
-
rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví, uvede jejich příklady
-
dodržuje zásady hospodárnosti, popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi a se svým i svěřeným majetkem, vyhýbá se rizikům v hospodaření s penězi
-
vysvětlí, jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí
-
rozlišuje, ze kterých zdrojů pocházejí příjmy státu a do kterých oblastí stát směruje své výdaje, uvede příklady dávek a příspěvků, které ze státního rozpočtu získávají občané
-
na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu fungování trhu
-
rozlišuje a porovnává úlohu výroby, obchodu a služeb, uvede příklady jejich součinnosti
|
1. Hospodaření
1.1. stát a národní hospodářství
1.2. státní rozpočet
1.3. peněžní ústavy
1.4. podnikání
|
pokrytí průřezových témat |
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
OES
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
PD
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
ŘPRD
,
HPPE
|
přesahy |
Do:
Z
(kvarta):
4/3 Sociální geografie - světové hospodářství
Z:
(tercie):
Stát a hospodářství
(kvarta):
4/3 Sociální geografie - světové hospodářství
|
Globální svět
výstupy | učivo |
-
uvede některé významné mezinárodní organizace a společenství, k nimž má vztah ČR, posoudí jejich význam ve světovém dění a popíše výhody spolupráce mezi státy
-
uvede příklady některých projevů globalizace, porovná jejich klady a zápory
-
uvede některé globální problémy současnosti, vyjádří na ně svůj osobní názor a popíše jejich hlavní příčiny i možné důsledky pro život lidstva
-
objasní souvislosti globálních a lokálních problémů, uvede příklady možných projevů a způsobů řešení globálních problémů na lokální úrovni - v obci, regionu
-
uvede příklady mezinárodního terorismu a zaujme vlastní postoj ke způsobům jeho potírání
|
1. Globální svět
1.1. globalizace
1.2. problémy současného světa
1.3. ohrožené životní prostředí
1.4. mezinárodní terorismus
1.5. mezinárodní spolupráce
|
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
ZPŽ
,
ŽP
,
VČP
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
PSSS
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
ES
,
JE
|
přesahy |
Do:
Bi
(kvarta):
4/9 Ekologie Z
(kvarta):
4/4 Politická geografie - politická mapa současného světa Z
(kvarta):
4/6 Životní prostředí - interakce příroda-společnost D
(kvarta):
Druhá světová válka a poválečný vývoj
Z:
(kvarta):
4/4 Politická geografie - politická mapa současného světa
(kvarta):
4/3 Sociální geografie - světové hospodářství
(kvarta):
Mediální výchova
|
Životní perspektivy
výstupy | učivo |
-
projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu
-
uplatňuje osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování a jednání v souvislosti s běžnými, přenosnými, civilizačními a jinými chorobami
-
vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím; vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví
-
usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví
-
samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonávání únavy a předcházení stresovým situacím
-
projevuje odpovědné chování v situacích ohrožení zdraví, osobního bezpečí, při mimořádných událostech
-
v případě ohrožení poskytne adekvátní první pomoc
|
1. Životní plány a cíle
2. Péče o duševní zdraví
3. Zdravá výživa
4. Závislosti
5. Osobní bezpečí
|
komentář |
integrována Výchova ke zdraví - zdravý způsob života a péče o zdraví
- rizika ohrožující zdraví a jejich prevence
- hodnota a podpora zdraví
- osobnostní a sociální rozvoj |
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
ZPŽ
,
ŽP
,
VČP
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
SaS
,
SRaSO
,
PH
,
PL
,
MV
,
Ko
,
ŘPRD
,
HPPE
|
přesahy |
Z:
(tercie):
Člověk jako jedinec
(kvarta):
Tematické okruhy
(kvarta):
Komunikační situace
|
|