telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Člověk a společnost

DějepisObčanská výchova
Základy společenských věd
primasekundaterciekvarta
povinný
1 + 1

Stát a právo

výstupyučivo
  • popíše vliv začlenění ČR do EU na každodenní život občanů, uvede příklady práv občanů ČR v rámci EU i možných způsobů jejich uplatňování
  • kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí
  • uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích, případné neshody či konflikty s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem
  • posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů a dosahování některých cílů v rodině, ve škole, v obc
  • rozpozná protiprávní jednání, rozliší přestupek a trestný čin, uvede jejich příklady
  • rozlišuje a porovnává úkoly orgánů právní ochrany občanů, uvede příklady jejich činností a spolupráce při postihování trestných činů
  • dodržuje právní ustanovení, která se na něj vztahují, a uvědomuje si rizika jejich porušování
  • provádí jednoduché právní úkony a chápe jejich důsledky, uvede příklady některých smluv upravujících občanskoprávní vztahy - osobní přeprava; koupě, oprava či pronájem věci
  • objasní význam právní úpravy důležitých vztahů - vlastnictví, pracovní poměr, manželství
  • přiměřeně uplatňuje svá práva a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod
  • projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu
  • uplatňuje osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování a jednání v souvislosti s běžnými, přenosnými, civilizačními a jinými chorobami
  • optimálně reaguje na fyziologické změny v období dospívání a kultivovaně se chová k opačnému pohlaví
1. Občan
1.1. občan obce
1.2. občan státu
1.3. občan EU
2. Občan a právo
2.1. občanskoprávní vztahy
2.2. ochrana majetku
2.3. smlouvy
3. Právní ochrana
3.1. orgány právní ochrany
3.2. přestupky a správní řízení, občanské soudní řízení
3.3. trestní právo
3.4. děti a paragrafy
4. Pracovní poměr
5. Rodina a zákony
5.1. rodina a zákony
5.2. rodiče a děti
5.3. sexuální výchova
5.4. rodinná výchova
komentář
integrováno - Svět práce - 4.
Výchova ke zdraví - vztahy mezi lidmi a formy soužití 5.2.
- změny v životě člověka a jejich reflexe 5.3.
- zdravý způsob života a péče o zdraví 5.3.
- rizika ohrožující zdraví a jejich prevence 5.3.
pokrytí průřezových témat

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

ES , OES , JE

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

POPŽ , PD

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

HPPE
přesahy
Do:
Z (tercie): 3.1 Regionální geografie Evropy
Z:
(tercie): Stát a právo
(kvarta): 4/4 Politická geografie - politická mapa současného světa
(kvarta): 4/3 Sociální geografie - světové hospodářství

Stát a hospodářství

výstupyučivo
  • rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví, uvede jejich příklady
  • dodržuje zásady hospodárnosti, popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi a se svým i svěřeným majetkem, vyhýbá se rizikům v hospodaření s penězi
  • vysvětlí, jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí
  • rozlišuje, ze kterých zdrojů pocházejí příjmy státu a do kterých oblastí stát směruje své výdaje, uvede příklady dávek a příspěvků, které ze státního rozpočtu získávají občané
  • na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu fungování trhu
  • rozlišuje a porovnává úlohu výroby, obchodu a služeb, uvede příklady jejich součinnosti
1. Hospodaření
1.1. stát a národní hospodářství
1.2. státní rozpočet
1.3. peněžní ústavy
1.4. podnikání
pokrytí průřezových témat

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

OES

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

PD

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

ŘPRD , HPPE
přesahy
Do:
Z (kvarta): 4/3 Sociální geografie - světové hospodářství
Z:
(tercie): Stát a hospodářství
(kvarta): 4/3 Sociální geografie - světové hospodářství

Globální svět

výstupyučivo
  • uvede některé významné mezinárodní organizace a společenství, k nimž má vztah ČR, posoudí jejich význam ve světovém dění a popíše výhody spolupráce mezi státy
  • uvede příklady některých projevů globalizace, porovná jejich klady a zápory
  • uvede některé globální problémy současnosti, vyjádří na ně svůj osobní názor a popíše jejich hlavní příčiny i možné důsledky pro život lidstva
  • objasní souvislosti globálních a lokálních problémů, uvede příklady možných projevů a způsobů řešení globálních problémů na lokální úrovni - v obci, regionu
  • uvede příklady mezinárodního terorismu a zaujme vlastní postoj ke způsobům jeho potírání
1. Globální svět
1.1. globalizace
1.2. problémy současného světa
1.3. ohrožené životní prostředí
1.4. mezinárodní terorismus
1.5. mezinárodní spolupráce
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ZPŽ , ŽP , VČP

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

PSSS

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

ES , JE
přesahy
Do:
Bi (kvarta): 4/9 Ekologie
Z (kvarta): 4/4 Politická geografie - politická mapa současného světa
Z (kvarta): 4/6 Životní prostředí - interakce příroda-společnost
D (kvarta): Druhá světová válka a poválečný vývoj
Z:
(kvarta): 4/4 Politická geografie - politická mapa současného světa
(kvarta): 4/3 Sociální geografie - světové hospodářství
(kvarta): Mediální výchova

Životní perspektivy

výstupyučivo
  • projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu
  • uplatňuje osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování a jednání v souvislosti s běžnými, přenosnými, civilizačními a jinými chorobami
  • vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím; vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví
  • usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví
  • samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonávání únavy a předcházení stresovým situacím
  • projevuje odpovědné chování v situacích ohrožení zdraví, osobního bezpečí, při mimořádných událostech
  • v případě ohrožení poskytne adekvátní první pomoc
1. Životní plány a cíle
2. Péče o duševní zdraví
3. Zdravá výživa
4. Závislosti
5. Osobní bezpečí
komentář
integrována Výchova ke zdraví - zdravý způsob života a péče o zdraví
- rizika ohrožující zdraví a jejich prevence
- hodnota a podpora zdraví
- osobnostní a sociální rozvoj
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ZPŽ , ŽP , VČP

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

SaS , SRaSO , PH , PL , MV , Ko , ŘPRD , HPPE
přesahy
Z:
(tercie): Člověk jako jedinec
(kvarta): Tematické okruhy
(kvarta): Komunikační situace