telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Člověk a společnost

DějepisObčanská výchova
Základy společenských věd
primasekunda
povinný
1
terciekvarta

Člověk jako jedinec

výstupyučivo
  • objasní, jak může realističtější poznání a hodnocení vlastní osobnosti a potenciálu pozitivně ovlivnit jeho rozhodování, vztahy s druhými lidmi i kvalitu života
  • posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společných cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek
  • rozpoznává projevy záporných charakterových vlastností u sebe i u druhých lidí, kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání
  • popíše, jak lze usměrňovat a kultivovat charakterové a volní vlastnosti, rozvíjet osobní přednosti, překonávat osobní nedostatky a pěstovat zdravou sebedůvěru
  • vyjádří vlastní názor k problematice zdraví a diskutuje o něm v kruhu vrstevníků, rodiny i v nejbližším okolí
  • dává do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky
  • uplatňuje osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování a jednání v souvislosti s běžnými, přenosnými, civilizačními a jinými chorobami; svěří se se zdravotním problémem a v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc
  • dodržuje zásady hospodárnosti, popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi a se svým i svěřeným majetkem, vyhýbá se rizikům v hospodaření s penězi
  • objasní potřebu dodržování zásad ochrany duševního vlastnictví a jejich znalost uplatňuje ve svém jednání
  • přiměřeně uplatňuje svá práva a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod
  • dodržuje právní ustanovení, která se na něj vztahují, a uvědomuje si rizika jejich porušování
  • rozpozná protiprávní jednání, rozliší přestupek a trestný čin, uvede jejich příklady
  • kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí
  • rozpoznává netolerantní, rasistické, xenofobní a extremistické projevy v chování lidí a zaujímá aktivní postoj proti všem projevům lidské nesnášenlivosti
  • zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování a aktivně proti němu vystupuje
  • zhodnotí nabídku kulturních institucí a cíleně z ní vybírá akce, které ho zajímají
  • zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a v situacích ohrožení
  • objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám
1. Ochrana člověka za mimořádných událostí
2. Život mezi lidmi
2.1. rodina, škola
2.2. komunikace, média
2.3. skryté formy a stupně individuálního násilí, šikana
3. Člověk a kultura
3.1. příroda a kultura
4. Majetek v našem životě
5. Řízení společnosti
6. Svět kolem nás
7. Lidská práva
8. Výchova ke zdraví
8.1. zdravá výživa
8.2. zneužívání návykových látek
8.3. sexuální výchova
komentář
integrováno - Výchova ke zdraví - rizika ohrožující zdraví a jejich prevence 2.1.,8.2.
- zdravý způsob života a péče o zdraví 8.1.
- vztahy mezi lidmi a formy soužití 8.3.,2.1.
- hodnota a podpora zdraví 8.1.
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

IVMSR , FVM , PRT

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ZPŽ , ŽP , VČP

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

KD , LV , EP , PM , PSSS

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

ES , OES

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

OSŠ , PD

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP , SaS , K , PL , MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
přesahy
Do:
Bi (tercie): 3/13 Soustava pohlavní a vývoj jedince
Bi (tercie): 3/14 Genetika
VO (tercie): Člověk jako jedinec
Z:
(prima): Člověk a společnost