Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Člověk a společnost
Člověk jako jedinec
výstupy | učivo |
-
posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společných cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek
-
rozpoznává projevy záporných charakterových vlastností u sebe i u druhých lidí, kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání
-
popíše, jak lze usměrňovat a kultivovat charakterové a volní vlastnosti, rozvíjet osobní přednosti, překonávat osobní nedostatky a pěstovat zdravou sebedůvěru
-
uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích, případné neshody či konflikty s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem
-
objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám
-
rozpoznává netolerantní, rasistické, xenofobní a extremistické projevy v chování lidí a zaujímá aktivní postoj proti všem projevům lidské nesnášenlivosti
-
posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů a dosahování některých cílů v rodině, ve škole, v obci
-
vysvětlí role členů komunity (rodiny, třídy, spolku) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu (vrstevnická komunita, rodinné prostředí) z hlediska prospěšnosti zdraví
-
vyhodnotí na základě svých znalostí a zkušeností možný manipulativní vliv vrstevníků, médií, sekt; uplatňuje osvojené dovednosti komunikační obrany proti manipulaci a agresi
-
posoudí různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých a vyvozuje z nich osobní odpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví
-
dává do souvislostí zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladého člověka; uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo ni; v
-
vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím; vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví
|
1. Osobnost
2. Psychické procesy a stavy
3. Člověk v sociálních vztazích
4. Osobnostní a sociální rozvoj
4.1. sebepoznání a sebepojetí
4.2. seberegulace
4.3. morální rozvoj
5. Osobní bezpečí
|
komentář |
integrováno Výchova ke zdraví - osobnostní a sociální rozvoj 4.1., 4.2., 4.3.
- rizika ohrožující zdraví a jejich prevence 2.,5.
. |
pokrytí průřezových témat |
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
KD
,
LV
,
EP
,
PM
,
PSSS
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
RSP
,
SaS
,
SRaSO
,
PH
,
K
,
PL
,
MV
,
Ko
,
KaK
,
ŘPRD
,
HPPE
|
přesahy |
Do:
Bi
(tercie):
3/13 Soustava pohlavní a vývoj jedince Bi
(tercie):
3/14 Genetika VO
(kvarta):
Životní perspektivy
Z:
(sekunda):
Člověk jako jedinec
(tercie):
Tematické okruhy
|
Stát a hospodářství
výstupy | učivo |
-
rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví, uvede jejich příklady
-
dodržuje zásady hospodárnosti, popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi a se svým i svěřeným majetkem, vyhýbá se rizikům v hospodaření s penězi
-
rozlišuje a porovnává úlohu výroby, obchodu a služeb, uvede příklady jejich součinnosti
-
na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu fungování trhu
|
1. Hospodaření
1.1. dělba práce
1.2. výroba
1.3. spotřeba
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
KČPPMS
,
IVMSR
,
FVM
|
přesahy |
Do:
Z
(tercie):
3.2 Regionální geografie Střední Evropy Z
(tercie):
3.3 Regionální geografie České republiky VO
(kvarta):
Stát a hospodářství
|
Stát a právo
výstupy | učivo |
-
rozlišuje a porovnává úkoly jednotlivých složek státní moci ČR i jejich orgánů a institucí, uvede příklady institucí a orgánů, které se podílejí na správě obcí, krajů a státu
-
objasní výhody demokratického způsobu řízení státu pro každodenní život občanů
-
přiměřeně uplatňuje svá práva a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod
-
objasní význam právní úpravy důležitých vztahů - vlastnictví, pracovní poměr, manželství
-
provádí jednoduché právní úkony a chápe jejich důsledky, uvede příklady některých smluv upravujících občanskoprávní vztahy - osobní přeprava; koupě, oprava či pronájem věci
-
uvede některé významné mezinárodní organizace a společenství, k nimž má vztah ČR, posoudí jejich význam ve světovém dění a popíše výhody spolupráce mezi státy
|
1. Právo
2. Ústava
3. Složky státní moci
3.1. moc zákonodárná
3.2. moc výkonná
3.3. moc soudní
4. Listina základních práv a svobod
5. Evropské právo
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
KČPPMS
,
IVMSR
,
SMS
,
VAMS
,
FVM
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
ZPŽ
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
ES
,
OES
,
JE
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
OSŠ
,
POPŽ
,
PD
|
přesahy |
Do:
D
(tercie):
Vznik občanské společnosti VO
(kvarta):
Stát a právo
Z:
(tercie):
Svět práce
|
Svět práce
výstupy | učivo |
-
orientuje se v pracovních činnostech vybraných profesí
-
posoudí své možnosti při rozhodování o volbě vhodného povolání a profesní přípravy
-
využije profesní informace a poradenské služby pro výběr vhodného vzdělávání
-
prokáže v modelových situacích schopnost prezentace své osoby při vstupu na trh práce
|
1. Trh práce
2. Volba profesní orientace
3. Možnosti vzdělávání
4. Zaměstnání
5. Podnikání
|
komentář |
integrováno Svět práce - učební blok |
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
KČPPMS
,
IVMSR
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
ES
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
SaS
,
SRaSO
|
přesahy |
Do:
VO
(tercie):
Stát a právo
Z:
(sekunda):
Životopis
|
|