telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Člověk a společnost

DějepisObčanská výchova
Základy společenských věd
primasekundatercie
povinný
2
kvarta

Člověk jako jedinec

výstupyučivo
  • posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společných cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek
  • rozpoznává projevy záporných charakterových vlastností u sebe i u druhých lidí, kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání
  • popíše, jak lze usměrňovat a kultivovat charakterové a volní vlastnosti, rozvíjet osobní přednosti, překonávat osobní nedostatky a pěstovat zdravou sebedůvěru
  • uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích, případné neshody či konflikty s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem
  • objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám
  • rozpoznává netolerantní, rasistické, xenofobní a extremistické projevy v chování lidí a zaujímá aktivní postoj proti všem projevům lidské nesnášenlivosti
  • posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů a dosahování některých cílů v rodině, ve škole, v obci
  • vysvětlí role členů komunity (rodiny, třídy, spolku) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu (vrstevnická komunita, rodinné prostředí) z hlediska prospěšnosti zdraví
  • vyhodnotí na základě svých znalostí a zkušeností možný manipulativní vliv vrstevníků, médií, sekt; uplatňuje osvojené dovednosti komunikační obrany proti manipulaci a agresi
  • posoudí různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých a vyvozuje z nich osobní odpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví
  • dává do souvislostí zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladého člověka; uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo ni; v
  • vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím; vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví
1. Osobnost
2. Psychické procesy a stavy
3. Člověk v sociálních vztazích
4. Osobnostní a sociální rozvoj
4.1. sebepoznání a sebepojetí
4.2. seberegulace
4.3. morální rozvoj
5. Osobní bezpečí
komentář
integrováno Výchova ke zdraví - osobnostní a sociální rozvoj 4.1., 4.2., 4.3.
- rizika ohrožující zdraví a jejich prevence 2.,5.
.
pokrytí průřezových témat

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

KD , LV , EP , PM , PSSS

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP , SaS , SRaSO , PH , K , PL , MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
přesahy
Do:
Bi (tercie): 3/13 Soustava pohlavní a vývoj jedince
Bi (tercie): 3/14 Genetika
VO (kvarta): Životní perspektivy
Z:
(sekunda): Člověk jako jedinec
(tercie): Tematické okruhy

Stát a hospodářství

výstupyučivo
  • rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví, uvede jejich příklady
  • dodržuje zásady hospodárnosti, popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi a se svým i svěřeným majetkem, vyhýbá se rizikům v hospodaření s penězi
  • rozlišuje a porovnává úlohu výroby, obchodu a služeb, uvede příklady jejich součinnosti
  • na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu fungování trhu
1. Hospodaření
1.1. dělba práce
1.2. výroba
1.3. spotřeba
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

KČPPMS , IVMSR , FVM
přesahy
Do:
Z (tercie): 3.2 Regionální geografie Střední Evropy
Z (tercie): 3.3 Regionální geografie České republiky
VO (kvarta): Stát a hospodářství

Stát a právo

výstupyučivo
  • rozlišuje a porovnává úkoly jednotlivých složek státní moci ČR i jejich orgánů a institucí, uvede příklady institucí a orgánů, které se podílejí na správě obcí, krajů a státu
  • objasní výhody demokratického způsobu řízení státu pro každodenní život občanů
  • přiměřeně uplatňuje svá práva a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod
  • objasní význam právní úpravy důležitých vztahů - vlastnictví, pracovní poměr, manželství
  • provádí jednoduché právní úkony a chápe jejich důsledky, uvede příklady některých smluv upravujících občanskoprávní vztahy - osobní přeprava; koupě, oprava či pronájem věci
  • uvede některé významné mezinárodní organizace a společenství, k nimž má vztah ČR, posoudí jejich význam ve světovém dění a popíše výhody spolupráce mezi státy
1. Právo
2. Ústava
3. Složky státní moci
3.1. moc zákonodárná
3.2. moc výkonná
3.3. moc soudní
4. Listina základních práv a svobod
5. Evropské právo
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

KČPPMS , IVMSR , SMS , VAMS , FVM

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ZPŽ

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

ES , OES , JE

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

OSŠ , POPŽ , PD
přesahy
Do:
D (tercie): Vznik občanské společnosti
VO (kvarta): Stát a právo
Z:
(tercie): Svět práce

Svět práce

výstupyučivo
  • orientuje se v pracovních činnostech vybraných profesí
  • posoudí své možnosti při rozhodování o volbě vhodného povolání a profesní přípravy
  • využije profesní informace a poradenské služby pro výběr vhodného vzdělávání
  • prokáže v modelových situacích schopnost prezentace své osoby při vstupu na trh práce
1. Trh práce
2. Volba profesní orientace
3. Možnosti vzdělávání
4. Zaměstnání
5. Podnikání
komentář
integrováno Svět práce - učební blok
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

KČPPMS , IVMSR

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

ES

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

SaS , SRaSO
přesahy
Do:
VO (tercie): Stát a právo
Z:
(sekunda): Životopis