telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Matematika a její aplikace

Matematika
primasekundaterciekvartakvintasextaseptimaoktáva
Realizuje obsah vzdělávacího oboru Matematika a její aplikace RVP ZV a RVP GV
Realizují se tématické okruhy průřezových Mediální výchova RVP ZV a RVP GV.
Na předmět navazuje v oktávě volitelný předmět Matematický seminář.
Maturitní zkoušku lze skládat ve společné části jako její volitelnou složku a v profilové části.
Matematika rozvíjí především logické myšlení, ale také paměť. Napomáhá rozvoji abstraktního a analytického myšlení, vede ke srozumitelné a věcné argumentaci. Učí pamatovat si pouze nejpotřebnější informace a vše ostatní si odvodit.
Neméně významným aspektem je rozvoj geometrické představivosti, jak v rovině, tak v prostoru.
Těžiště výuky spočívá v aktivním osvojení strategie řešení úloh a problémů, v ovládnutí nástrojů potřebných pro vysokoškolské studium i pro běžný život, v pěstování schopnosti aplikace. Během studia si žáci uvědomují, že matematika nachází uplatnění ve všech oborech lidské činnosti, nejvíce však v informatice, fyzice, technice a ekonomii.
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
pěstování kritického přístupu ke zpravodajství a reklamě; rozlišování zábavních („bulvárních“) prvků ve sdělení od informativních a společensky významných; hodnotící prvky ve sdělení (výběr slov a záběrů); hledání rozdílu mezi informativním, zábavním a reklamním sdělením; chápání podstaty mediálního sdělení, objasňování jeho cílů a pravidel; identifikování základních orientačních prvků v textu
Fungování a vliv médií ve společnosti
organizace a postavení médií ve společnosti; faktory ovlivňující média, interpretace vlivů působících na jejich chování; způsoby financování médií a jejich dopady; vliv médií na každodenní život, společnost, politický život a kulturu z hlediska současné i historické perspektivy; role médií v každodenním životě jednotlivce, vliv médií na uspořádání dne, na rejstřík konverzačních témat, na postoje a chování; role médií v politickém životě (předvolební kampaně a jejich význam); vliv médií na kulturu (role filmu a televize v životě jednotlivce, rodiny, společnosti) ; role médií v politických změnách
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
různé typy sdělení, jejich rozlišování a jejich funkce; rozdíl mezi reklamou a zprávou a mezi „faktickým“ a „fiktivním“ obsahem; hlavní rysy reprezentativnosti (rozlišení reality od médii zobrazovaných stereotypů, jako reprezentace reality); vztah mediálního sdělení a sociální zkušenosti (rozlišení sdělení potvrzujících předsudky a představy od sdělení vycházejících ze znalosti problematiky a nezaujatého postoje); identifikace základních společenských hodnot v textu, prvky signalizující hodnotu, o kterou se sdělení opírá; identifikace zjednodušení mediovaných sdělení, opakující se prostředky v médiích (ve zpravodajství, reklamě i zábavě)
Tvorba mediálního sdělení
uplatnění a výběr výrazových prostředků a jejich kombinací pro tvorbu věcně správných a komunikačně (společensky a situačně) vhodných sdělení; tvorba mediálního sdělení pro školní časopis, rozhlas, televizi či internetové médium; technologické možnosti a jejich omezení
Kompetence komunikativní
  • používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje
  • účinně se zapojuje do diskuse
  • obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu
  • vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
Kompetence sociální a personální
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
  • účinně spolupracuje ve skupině
  • ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy
  • chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu
Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace
  • umí informace propojovat a systematizovat
  • plánuje, organizuje a řídí vlastní učení
  • projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • poznává smysl a cíl učení
  • má pozitivní vztah k učení
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly
  • uvádí věci do souvislostí
  • propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí
Kompetence k řešení problémů
  • uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti
  • kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice
  • vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky
  • zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy
  • rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části
  • je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů
  • nahlíží problém z různých stran
Kompetence pracovní
  • dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky