telefon: | 483394333 | fax: | 483394333 |
ředitel: | Jan Kohoutek | kontakty: | gymtan@gymtan.cz |
hl. koordinátor: | Jan Kohoutek | IČ: | 60252570 |
email: | gymtan@gymtan.cz | REDIZO: | 600010414 |
zřizovatel: | Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz |
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
|
Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Matematika a její aplikace
Rovnice a nerovnice
výstupy | učivo |
-
rozliší rovnost a rovnici, řeší rovnici pomocí ekvivalentních úprav, provádí zkoušku
-
formuluje reálný problém pomocí rovnice a řeší ho tak
-
rozezná různé druhy nerovností a intervalů, intervaly umí vyjádřit graficky i matematickým zápisem
-
řeší nerovnice pomocí ekvivalentních úprav
|
• rovnost a rovnice
• ekvivalentní úpravy rovnic
• slovní úlohy řešené rovnicemi
• výpočet neznámé ze vzorce
• nerovnosti
• intervaly
• nerovnice a jejich řešení
|
komentář |
učebnice Rovnice a nerovnice |
přesahy |
Do:
M
(kvarta):
Rovnice a jejich soustavy F
(tercie):
Termika
Z:
(sekunda):
racionální čísla
|
Kružnice, kruhy
výstupy | učivo |
-
rýsuje, rozpozná a pojmenuje kružnici a kruh a další útvary s nimi spjaté, využívá jejich vlastnosti při řešení různých úloh
-
rozhoduje o vzájemné poloze přímky a kružnice nebo kruhu i o vzájemné poloze dvou kružnic či kruhů
-
provádí odhady i výpočty s požadovanou přesností, účelně využívá kalkulačku
-
spočítá délku kružnice i oblouku, obsah kruhu i jeho částí
|
• poloměr, průměr, tětiva
• středový úhel
• kruhová úseč, výseč, mezikruží
• vzájemná poloha kružnice (kruhu) a přímky, vzájemná poloha dvou kružnic, kruhů
• Thaletova kružnice i věta
• délka kružnice i oblouku, obsah kruhu, kruhové výseče a mezikruží
|
komentář |
učebnice Kruhy a válce |
přesahy |
Do:
M
(tercie):
Válce M
(kvarta):
Geometrie v prostoru, jehlany, kužely
|
Úměrnosti
výstupy | učivo |
-
vyjadřuje vztah mezi celkem a jeho částmi poměrem, i postupným, spočítá neznámý člen úměry
-
• rozpozná přímou a nepřímou úměrnost, zachytí je v tabulce, vztahem i grafem
-
řeší trojčlenkou jednoduché úlohy s úměrnostmi, pracuje s měřítkem mapy, plánu i výkresu
-
orientuje se v sloupkových i kruhových diagramech, vytváří je i čte z nich
|
• poměr, úměra, postupný poměr
• přímá a nepřímá úměrnost
• trojčlenka
• měřítko
• diagramy
|
komentář |
učebnice Úměrnosti |
přesahy |
Z:
(sekunda):
Kinematika
|
Geometrické konstrukce
výstupy | učivo |
-
užívá pojem množina bodů dané vlastnosti k charakteristice útvaru i k řešení polohových i nepolohových úloh
-
provádí rozbor konstrukční úlohy, zapisuje postup konstrukce, podle něj rýsuje, rozezná počet řešení úlohy a zkouškou ověřuje správnost svého postupu
-
zobrazuje útvar v daném posunutí
|
• množiny bodů daných vlastností
• polohové a nepolohové úlohy
• konstrukce trojúhelníků
• konstrukce čtyřúhelníků
• posunutí
|
komentář |
učebnice Geometrické konstrukce |
přesahy |
Z:
(sekunda):
Trojúhelníky
(sekunda):
Čtyřúhelníky
|
Výrazy
výstupy | učivo |
-
umocňuje jednočleny, dvojčleny umocňuje na druhou pomocí vzorců pro 2.mocninu součtu a rozdílu
-
dělí a rozkládá mnohočleny na součin pomocí vytýkání i vzorců pro 2.mocniny
|
• počítání s mocninami
• mnohočleny, dělení a umocňování mnohočlenů
• rozklady na součin pomocí vytýkání i jednoduchých vzorců
|
komentář |
učebnice Výrazy 2 |
přesahy |
Do:
M
(kvarta):
Lomené výrazy
Z:
(sekunda):
Mnohočleny
|
Válce
výstupy | učivo |
-
odliší válec od ostatních těles, dovede ho charakterizovat, načrtnout, umí narýsovat jeho síť, vypočítat jeho povrch i objem
-
umí aplikovat vzorce na řešení praktických úloh
|
• válec, jeho síť
• povrch, objem
|
komentář |
učebnice Kruhy a válce |
přesahy |
Z:
(tercie):
Kružnice, kruhy
|
|