telefon:483394333fax:483394333
ředitel:František Bruskontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:František BrusIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajU Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 23470891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium čtyřleté všeobecné, zpracováno podle RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Člověk a příroda

FyzikaChemieBiologieZeměpis
1. ročník
povinný
2
2. ročník3. ročník4. ročník

Úvod do geografie

výstupyučivo
    - Krajinná sféra, rozdělení a význam geografie

    Země jako vesmírné tělěso

    výstupyučivo
    • porovná postavení Země ve vesmíru a podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy sluneční soustavy
      porovná postavení Země ve vesmíru a podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy sluneční soustavy
    - Postavení Země ve vesmíru, vývoj poznatků o Zemi
    - Tvar a velikost Země
    - Pohyby Země a jejich důsledky
    komentář
    Využití internetu, odborné literatury, videosnímků, atlasů a praktických pomůcek ( glóbus, tellurium ...)
    přesahy
    Do:
    Fyzika (1. ročník): Gravitační pole

    Znázornění Země na mapách

    výstupyučivo
    • používá dostupné kartografické produkty a další zdroje dat a informací pro řešení problémů
      používá dostupné kartografické produkty a další zdroje dat a informací pro řešení problémů
    • používá s porozuměním vybranou geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
      používá s porozuměním vybranou geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
    - Geografická podstata map
    - Obsah map
    - Mapování a současné mapy
    - DPZ,GIS, GPS
    komentář
    Využití internetu, odborné literatury, videosnímků, atlasů a praktických pomůcek ( mapy různých měřítek, obsahu a účelu )

    Přírodní prostředí

    výstupyučivo
    • vymezí objekt studia geografie, rozdělí geografii jako vědu, zhodnotí význam geografie pro společnost
      vymezí objekt studia geografie, rozdělí geografii jako vědu, zhodnotí význam geografie pro společnost
    • orientuje se pomocí map
      orientuje se pomocí map
    • objasní základní principy členění zemského povrchu
      objasní základní principy členění zemského povrchu
    • objasní mechanismy globální cirkulace atmosféry a její důsledky pro vytváření klimatických pásů
      objasní mechanismy globální cirkulace atmosféry a její důsledky pro vytváření klimatických pásů
    • zhodnotí význam meteorologie pro lidskou společnost
      zhodnotí význam meteorologie pro lidskou společnost
    • objasní malý a velký oběh vody a rozliší jednotlivé složky hydrosféry a jejich funkci v krajině
      rozliší jednotlivé složky hydrosféry a jejich funkci v krajině
    • zhodnotí využitelnost různých druhů vod
      zhodnotí využitelnost různých druhů vod
    • analyzuje příčiny vnitřních a vnějších geologických procesů
      analyzuje příčiny vnitřních a vnějších geologických procesů
    • porovná na příkladech mechanismy působení endogenních a exogenních procesů a jejich vliv na utváření zemského povrchu a na život lidí
      porovná na příkladech mechanismy působení endogenních a exogenních procesů a jejich vliv na utváření zemského povrchu a na život lidí
    • analyzuje různé druhy poruch v litosféře
      analyzuje různé druhy poruch v litosféře
    • určí základní vlastnosti půdního profilu
      určí základní vlastnosti půdního profilu
    • rozlišuje základní druhy a typy půd
      rozlišuje základní druhy a typy půd
    • rozliší a charakterizuje hlavní biomy světa
      rozliší hlavní biomy světa
    • rozliší složky a prvky fyzickogeografické sféry a rozpozná vztahy mezi nimi
      rozliší složky a prvky fyzickogeografické sféry a rozpozná vztahy mezi nimi
    • čte, interpretuje a sestavuje jednoduché grafy a tabulky, analyzuje a interpretuje číselné geografické údaje
      čte, interpretuje a sestavuje jednoduché grafy a tabulky, analyzuje a interpretuje číselné geografické údaje

    Členění zemského povrchu
    - Horizontální a vertikální členitost
    - Zonalita a azonální jevy

    Atmosféra

    - Složení a struktura atmosféry
    - Všeobecná cirkulace atmosféry
    - Počasí a podnebí
    - Podnebné pásy
    - Základní meteorologické prvky, předpověď počasí, synoptická mapa
    - Vliv lidské společnosti na atmosféru

    Hydrosféra

    - Rozdělení a charakteristika vodstva na Zemi (povrchová, podpovrchová, atmosférická voda)
    - Pohyb a význam vody v krajině
    - Světový oceán
    - Vodstvo pevnin
    - Základní hydrologické charakteristiky
    - Vliv lidské společnosti na hydrosféru

    Litosféra

    - Složení a struktura Země
    - Zemské sféry
    - Endogenní procesy
    - Desková tektonika
    - Základní tvary zemského povrchu

    Pedosféra

    - Půdotvorní činitelé
    - Složení a stavba půd
    - Půdní profil
    - Typy a druhy půd
    - Rozšíření půd na Zemi

    Biosféra

    - Zonalita a azonalita
    - Hlavní biomy a jejich charakteristika
    - Přírodní zóny
    komentář
    Využití internetu a dalších sdělovacích prostředků, odborné literatury, videosnímků a encyklopedií pro rozbor historických a aktuálních informací
    Využití atlasů - vyhledávání a rozbor dat
    Činnosti se statistickými materiály ( tabulky, grafy, ...)
    pokrytí průřezových témat

    ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

    • Člověk a životní prostředí

      Členění zemského povrchu Atmosféra Hydrosféra Litosféra Pedosféra Biosféra
    přesahy
    Do:
    Chemie (2. ročník): Anorganická chemie
    Biologie (4. ročník): Geologie