Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Jazyk a jazyková komunikace
Obecné výklady o českém jazyce
výstupy | učivo |
-
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
-
rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití
|
• Jazyk a jeho útvary
• Jazykověda a její složky
• Jazykové příručky
|
pokrytí průřezových témat |
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
OES
,
JE
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
OSŠ
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
RSP
|
přesahy |
Do:
ČJL
(tercie):
Obecné výklady o českém jazyce ČJL
(kvarta):
Obecné výklady o jazyce D
(prima):
Starověk VO
(prima):
Člověk a společnost
|
Stavba slova a pravopis
výstupy | učivo |
-
samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami
-
v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí
|
• Slovotvorný základ, přípona, předpona
• Slova příbuzná
• Stavba slova
• Střídání hlásek při odvozování
• Skupiny hlásek při odvozování
• Zdvojené souhlásky
• Skupiny bě-bje, vě-vje, pě, mě-mně
• Předpony s-/se-, z-/ze-,vz-/vze-; předložky s/se, z/ze; i/y po obojetných souhláskách
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
RSP
|
přesahy |
Do:
ČJL
(sekunda):
Pravopis
Z:
(prima):
Základy literární teorie
|
Tvarosloví
výstupy | učivo |
-
samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami
-
v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí
-
správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci
-
rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí
|
• Druhy slov
• Podstatná jména
• Druhy podstatných jmen
• Procvičování tvarů a pravopisu podstatných jmen podle vzorů
• Skloňování vlastních jmen osobních a místních
• Přídavná jména
• Druhy přídavných jmen
• Skloňování
• Stupňování
• Zájmena
• Druhy zájmen
• Skloňování zájmen já, ten, náš, on, ona, ono, můj, tvůj, svůj
• Číslovky
• Druhy číslovek
• Užívání a skloňování
• Slovesa
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
RSP
|
přesahy |
Do:
ČJL
(prima):
Tvarosloví
Z:
(prima):
Tvarosloví
|
Skladba
výstupy | učivo |
|
• Základní větné členy
• Shoda přísudku s podmětem
• Shoda přísudku s několikanásobným podmětem
• Rozvíjející větné členy
• Předmět
• Příslovečné určení
• Přívlastek
• Věta jednoduchá a souvětí
• Přímá řeč
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
RSP
|
přesahy |
Do:
ČJL
(prima):
Skladba
Z:
(prima):
Skladba
(prima):
Základy literární teorie
|
Úvod do světa literatury
výstupy | učivo |
|
• Literatura umělecká a věcná
• Literatura hodnotná a konzumní
|
Základní literární druhy a žánry
výstupy | učivo |
-
formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo
-
tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základě literární teorie
-
rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovná je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele
|
• Poezie, próza, drama
• Žánry lyrické, epické, dramatické (bajka, pohádka, balada, romance, báje, mýtus, legenda, pověst)
|
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
ŽP
,
VČP
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
LV
,
PM
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
PL
,
MV
,
HPPE
|
přesahy |
Do:
ČJL
(sekunda):
Hlavní vývojová období národní a světové literatury D
(prima):
Starověk
|
Základy literární teorie
výstupy | učivo |
|
• Struktura a jazyk literárního díla
|
přesahy |
Do:
ČJL
(prima):
Stavba slova a pravopis ČJL
(prima):
Skladba ČJL
(sekunda):
Slovní zásoba a tvoření slov ČJL
(kvarta):
Obecné výklady o jazyce
|
Projevy mluvené
výstupy | učivo |
-
rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru
-
dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
-
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
-
v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
-
zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
|
• zásady dorozumívání
• mluvní cvičení připravené (realizované v průběhu celého roku)
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
MV
,
Ko
|
přesahy |
Do:
ČJL
(sekunda):
Projevy mluvené
|
Vypravování
výstupy | učivo |
-
dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
-
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
-
v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
-
uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
-
využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
|
• vypravování v běžné komunikaci (ve stylu prostě sdělovacím)
|
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
VČP
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
ES
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
K
,
MV
|
přesahy |
Do:
ČJL
(sekunda):
Vypravování
|
Popis
výstupy | učivo |
-
odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
-
dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
-
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
-
využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
|
• popis statický (předmět, osoba)
• popis dynamický (děje, pracovního postupu)
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
K
|
přesahy |
Do:
ČJL
(sekunda):
Popis
Z:
(prima):
Výtvarné studie o místě, kde žiji - jednoduché grafické techniky
(prima):
1.2 rodina
|
Administrativní a publicistické útvary
výstupy | učivo |
-
odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
-
rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj
-
dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
-
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
-
využívá základy studijního čtení - vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připravía s oporou o text přednese referát
-
uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
|
• zpráva
• oznámení
• inzerát
• objednávka
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
SMS
,
TMS
|
přesahy |
Do:
ČJL
(sekunda):
Administrativní a publicistické útvary ČJL
(kvarta):
Administrativní útvary ČJL
(kvarta):
Publicistické útvary
|
Dopis
výstupy | učivo |
-
dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
-
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
-
uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
-
využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
|
• dopis osobní (soukromý)
• dopis úřední
• telegram
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
MV
,
Ko
|
Práce s učebním textem
výstupy | učivo |
-
odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
-
využívá základy studijního čtení - vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připravía s oporou o text přednese referát
-
uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
|
• osnova
• výpisky
• výtah
|
přesahy |
Do:
ČJL
(sekunda):
Práce s textem
|
|