telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literatura
Anglický jazykFrancouzský jazykNěmecký jazyk
prima
povinný
4
sekundaterciekvartakvintasextaseptimaoktáva

Obecné výklady o českém jazyce

výstupyučivo
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
  • rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití
• Jazyk a jeho útvary
• Jazykověda a její složky
• Jazykové příručky





pokrytí průřezových témat

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

OES , JE

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

OSŠ

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP
přesahy
Do:
ČJL (tercie): Obecné výklady o českém jazyce
ČJL (kvarta): Obecné výklady o jazyce
D (prima): Starověk
VO (prima): Člověk a společnost

Stavba slova a pravopis

výstupyučivo
  • samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami
  • v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí
• Slovotvorný základ, přípona, předpona
• Slova příbuzná
• Stavba slova
• Střídání hlásek při odvozování
• Skupiny hlásek při odvozování
• Zdvojené souhlásky
• Skupiny bě-bje, vě-vje, pě, mě-mně
• Předpony s-/se-, z-/ze-,vz-/vze-; předložky s/se, z/ze; i/y po obojetných souhláskách




pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP
přesahy
Do:
ČJL (sekunda): Pravopis
Z:
(prima): Základy literární teorie

Tvarosloví

výstupyučivo
  • samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami
  • v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí
  • správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci
  • rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí
• Druhy slov
• Podstatná jména
• Druhy podstatných jmen
• Procvičování tvarů a pravopisu podstatných jmen podle vzorů
• Skloňování vlastních jmen osobních a místních
• Přídavná jména
• Druhy přídavných jmen
• Skloňování
• Stupňování
• Zájmena
• Druhy zájmen
• Skloňování zájmen já, ten, náš, on, ona, ono, můj, tvůj, svůj
• Číslovky
• Druhy číslovek
• Užívání a skloňování
• Slovesa


pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP
přesahy
Do:
ČJL (prima): Tvarosloví
Z:
(prima): Tvarosloví

Skladba

výstupyučivo
  • rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí
• Základní větné členy
• Shoda přísudku s podmětem
• Shoda přísudku s několikanásobným podmětem
• Rozvíjející větné členy
• Předmět
• Příslovečné určení
• Přívlastek
• Věta jednoduchá a souvětí
• Přímá řeč
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP
přesahy
Do:
ČJL (prima): Skladba
Z:
(prima): Skladba
(prima): Základy literární teorie

Úvod do světa literatury

výstupyučivo
  • rozlišuje literaturu hodnotnou a konzumní, svěj názor doloží argumenty
• Literatura umělecká a věcná
• Literatura hodnotná a konzumní

Základní literární druhy a žánry

výstupyučivo
  • formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo
  • tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základě literární teorie
  • rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovná je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele
• Poezie, próza, drama
• Žánry lyrické, epické, dramatické (bajka, pohádka, balada, romance, báje, mýtus, legenda, pověst)
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ŽP , VČP

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

LV , PM

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

PL , MV , HPPE
přesahy
Do:
ČJL (sekunda): Hlavní vývojová období národní a světové literatury
D (prima): Starověk

Základy literární teorie

výstupyučivo
  • uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla
• Struktura a jazyk literárního díla
přesahy
Do:
ČJL (prima): Stavba slova a pravopis
ČJL (prima): Skladba
ČJL (sekunda): Slovní zásoba a tvoření slov
ČJL (kvarta): Obecné výklady o jazyce

Projevy mluvené

výstupyučivo
  • rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru
  • dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
  • v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
  • zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
• zásady dorozumívání
• mluvní cvičení připravené (realizované v průběhu celého roku)
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

MV , Ko
přesahy
Do:
ČJL (sekunda): Projevy mluvené

Vypravování

výstupyučivo
  • dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
  • v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
  • uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
  • využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
• vypravování v běžné komunikaci (ve stylu prostě sdělovacím)
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

VČP

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

ES

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

K , MV
přesahy
Do:
ČJL (sekunda): Vypravování

Popis

výstupyučivo
  • odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
  • dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
  • využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
• popis statický (předmět, osoba)
• popis dynamický (děje, pracovního postupu)
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

K
přesahy
Do:
ČJL (sekunda): Popis
Z:
(prima): Výtvarné studie o místě, kde žiji - jednoduché grafické techniky
(prima): 1.2 rodina

Administrativní a publicistické útvary

výstupyučivo
  • odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
  • rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj
  • dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
  • využívá základy studijního čtení - vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připravía s oporou o text přednese referát
  • uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
• zpráva
• oznámení
• inzerát
• objednávka
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

SMS , TMS
přesahy
Do:
ČJL (sekunda): Administrativní a publicistické útvary
ČJL (kvarta): Administrativní útvary
ČJL (kvarta): Publicistické útvary

Dopis

výstupyučivo
  • dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
  • uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
  • využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
• dopis osobní (soukromý)
• dopis úřední
• telegram
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

MV , Ko

Práce s učebním textem

výstupyučivo
  • odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
  • využívá základy studijního čtení - vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připravía s oporou o text přednese referát
  • uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
• osnova
• výpisky
• výtah
přesahy
Do:
ČJL (sekunda): Práce s textem