Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Jazyk a jazyková komunikace
Obecné výklady o jazyce
výstupy | učivo |
|
• Jazyky slovanské
• Vývoj českého jazyka
• Útvary českého jazyka
|
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
ZPŽ
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
RSP
|
přesahy |
Do:
Z
(tercie):
3.1 Regionální geografie Evropy D
(sekunda):
Vznik středověkých států
Z:
(prima):
Obecné výklady o českém jazyce
(prima):
Základy literární teorie
(tercie):
Obecné výklady o českém jazyce
|
Zvuková stránka jazyka
výstupy | učivo |
-
spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova
-
samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami
|
• Hláskosloví
• Spisovná výslovnost
• Zvuková stránka věty
• Psaní a výslovnost slov přejatých
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
SMS
,
FVM
|
přesahy |
Z:
(kvarta):
Jazykové prostředky
|
Tvoření slov
výstupy | učivo |
|
• Stava slova a tvoření slov
• Pravopis související se stavbou slova a s tvořením slov
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
RSP
|
přesahy |
Z:
(tercie):
Nauka o slovní zásobě
(kvarta):
Jazykové prostředky
|
Význam slova
výstupy | učivo |
|
• Slova jednoznačná a mnohoznačná
• Synonyma, antonyma, homonyma
• Odborné názvy
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
VAMS
|
přesahy |
Z:
(tercie):
Nauka o slovní zásobě
|
Tvarosloví
výstupy | učivo |
-
správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci
-
v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí
|
• Ohebné a neohebné slovní druhy
• Přechodníky
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
RSP
|
přesahy |
Z:
(tercie):
Tvarosloví
(kvarta):
Jazykové prostředky
|
Skladba
výstupy | učivo |
-
rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí
-
v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí
|
• Samostatný větný člen, osamostatněný větný člen, elipsa
• Souvětí podřadné a souřadné
• Hlavní zásady českého slovosledu
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
RSP
|
přesahy |
Z:
(tercie):
Skladba
|
Hlavní vývojová období národní a světové literatury
výstupy | učivo |
-
uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla
-
rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora
-
formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo
-
tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základě literární teorie
-
rozlišuje literaturu hodnotnou a konzumní, svěj názor doloží argumenty
-
rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovná je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele
-
uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře
-
porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování
-
vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i v dalších informačních zdrojích
|
• „Konec století“
• Ohlasy první světové války v literatuře
• Ohlasy druhé světové války v literatuře
• Avantgardy
• Literatura míří k současnosti
• Vliv literatury na život
|
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
VČP
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
KD
,
LV
,
PSSS
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
ES
,
JE
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
RSP
,
HPPE
|
přesahy |
Do:
D
(kvarta):
Svět mezi dvěma světovými válkami D
(kvarta):
Druhá světová válka a poválečný vývoj
Z:
(sekunda):
Teorie dramatického umění
(kvarta):
Svět mezi dvěma světovými válkami
|
Projevy mluvené
výstupy | učivo |
-
rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru
-
dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
-
v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
-
zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
|
• zásady dorozumívání
• mluvní cvičení improvizované (realizované v průběhu celého roku)
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
MV
,
Ko
|
přesahy |
Z:
(sekunda):
Teorie dramatického umění
(kvarta):
Hledání linie ve světě kolem nás
(kvarta):
Mediální výchova
|
Vypravování
výstupy | učivo |
-
dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
-
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
-
uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
-
využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
|
• vypravování v běžné komunikaci (ve stylu prostě sdělovacím)
• vypravování v umělecké oblasti
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
K
|
přesahy |
Z:
(sekunda):
Vypravování
|
Popis a charakteristika
výstupy | učivo |
-
odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
-
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
-
tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základě literární teorie
|
• popis statický
• popis dynamický
• líčení
|
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
ŽP
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
K
|
přesahy |
Z:
(tercie):
Popis
(kvarta):
Tematické okruhy
|
Administrativní útvary
výstupy | učivo |
-
uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
-
využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
|
• životopis
• tiskopisy
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
SaS
|
přesahy |
Z:
(prima):
Administrativní a publicistické útvary
(sekunda):
Životopis
(sekunda):
Administrativní a publicistické útvary
(kvarta):
Tematické okruhy
|
Práce s textem
výstupy | učivo |
-
využívá základy studijního čtení - vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připravía s oporou o text přednese referát
|
• osnova
• výpisky
• výtah
• referát
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
KČPPMS
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Ko
|
přesahy |
Z:
(sekunda):
Tvorba publikace
(tercie):
Práce s textem
(kvarta):
Publikace a publikace na webu
|
Proslov a diskuse
výstupy | učivo |
-
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
-
v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
-
zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
-
využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
-
využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace
-
rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití
-
tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základě literární teorie
|
• forma proslovu
• řečnický projev
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
KČPPMS
,
SMS
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Ko
|
přesahy |
Z:
(kvarta):
4.6 rozšiřující aktivity
(kvarta):
Komunikační situace
(kvarta):
Mediální výchova
|
Publicistické útvary
výstupy | učivo |
-
odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
-
rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj
-
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
-
uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
-
využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
|
• zpravodajské útvary
• zpráva, oznámení, inzerát, interwiev
• úvahové útvary
• úvodník, komentář
• přechodné útvary
• reportáž, fejeton
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
IVMSR
,
SMS
,
FVM
,
TMS
,
PRT
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
ŽP
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
PM
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
ES
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Ko
,
HPPE
|
přesahy |
Z:
(prima):
Administrativní a publicistické útvary
(sekunda):
Tvorba publikace
(tercie):
Úvaha
(kvarta):
Komunikační situace
(kvarta):
Mediální výchova
(kvarta):
Publikace a publikace na webu
|
|