telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literatura
Anglický jazykFrancouzský jazykNěmecký jazyk
primasekundaterciekvarta
povinný
3 + 1
kvintasextaseptimaoktáva

Obecné výklady o jazyce

výstupyučivo
  • rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití
• Jazyky slovanské
• Vývoj českého jazyka
• Útvary českého jazyka
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ZPŽ

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP
přesahy
Do:
Z (tercie): 3.1 Regionální geografie Evropy
D (sekunda): Vznik středověkých států
Z:
(prima): Obecné výklady o českém jazyce
(prima): Základy literární teorie
(tercie): Obecné výklady o českém jazyce

Zvuková stránka jazyka

výstupyučivo
  • spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova
  • samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami
• Hláskosloví
• Spisovná výslovnost
• Zvuková stránka věty
• Psaní a výslovnost slov přejatých
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

SMS , FVM
přesahy
Z:
(kvarta): Jazykové prostředky

Tvoření slov

výstupyučivo
  • rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazérech
• Stava slova a tvoření slov
• Pravopis související se stavbou slova a s tvořením slov
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP
přesahy
Z:
(tercie): Nauka o slovní zásobě
(kvarta): Jazykové prostředky

Význam slova

výstupyučivo
  • správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci
• Slova jednoznačná a mnohoznačná
• Synonyma, antonyma, homonyma
• Odborné názvy
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

VAMS
přesahy
Z:
(tercie): Nauka o slovní zásobě

Tvarosloví

výstupyučivo
  • správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci
  • v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí
• Ohebné a neohebné slovní druhy
• Přechodníky
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP
přesahy
Z:
(tercie): Tvarosloví
(kvarta): Jazykové prostředky

Skladba

výstupyučivo
  • rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí
  • v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí
• Samostatný větný člen, osamostatněný větný člen, elipsa
• Souvětí podřadné a souřadné
• Hlavní zásady českého slovosledu
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP
přesahy
Z:
(tercie): Skladba

Hlavní vývojová období národní a světové literatury

výstupyučivo
  • uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla
  • rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora
  • formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo
  • tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základě literární teorie
  • rozlišuje literaturu hodnotnou a konzumní, svěj názor doloží argumenty
  • rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovná je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele
  • uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře
  • porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování
  • vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i v dalších informačních zdrojích
• „Konec století“
• Ohlasy první světové války v literatuře
• Ohlasy druhé světové války v literatuře
• Avantgardy
• Literatura míří k současnosti
• Vliv literatury na život
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

VČP

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

KD , LV , PSSS

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

ES , JE

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP , HPPE
přesahy
Do:
D (kvarta): Svět mezi dvěma světovými válkami
D (kvarta): Druhá světová válka a poválečný vývoj
Z:
(sekunda): Teorie dramatického umění
(kvarta): Svět mezi dvěma světovými válkami

Projevy mluvené

výstupyučivo
  • rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru
  • dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
  • v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
  • zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
• zásady dorozumívání
• mluvní cvičení improvizované (realizované v průběhu celého roku)
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

MV , Ko
přesahy
Z:
(sekunda): Teorie dramatického umění
(kvarta): Hledání linie ve světě kolem nás
(kvarta): Mediální výchova

Vypravování

výstupyučivo
  • dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
  • uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
  • využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
• vypravování v běžné komunikaci (ve stylu prostě sdělovacím)
• vypravování v umělecké oblasti
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

K
přesahy
Z:
(sekunda): Vypravování

Popis a charakteristika

výstupyučivo
  • odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
  • tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základě literární teorie
• popis statický
• popis dynamický
• líčení
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ŽP

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

K
přesahy
Z:
(tercie): Popis
(kvarta): Tematické okruhy

Administrativní útvary

výstupyučivo
  • uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
  • využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
• životopis
• tiskopisy
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

SaS
přesahy
Z:
(prima): Administrativní a publicistické útvary
(sekunda): Životopis
(sekunda): Administrativní a publicistické útvary
(kvarta): Tematické okruhy

Práce s textem

výstupyučivo
  • využívá základy studijního čtení - vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připravía s oporou o text přednese referát
• osnova
• výpisky
• výtah
• referát
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

KČPPMS

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Ko
přesahy
Z:
(sekunda): Tvorba publikace
(tercie): Práce s textem
(kvarta): Publikace a publikace na webu

Proslov a diskuse

výstupyučivo
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
  • v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
  • zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
  • využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
  • využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace
  • rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití
  • tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základě literární teorie
• forma proslovu
• řečnický projev
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

KČPPMS , SMS

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Ko
přesahy
Z:
(kvarta): 4.6 rozšiřující aktivity
(kvarta): Komunikační situace
(kvarta): Mediální výchova

Publicistické útvary

výstupyučivo
  • odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
  • rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
  • uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
  • využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
• zpravodajské útvary
• zpráva, oznámení, inzerát, interwiev
• úvahové útvary
• úvodník, komentář
• přechodné útvary
• reportáž, fejeton
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

IVMSR , SMS , FVM , TMS , PRT

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

ŽP

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

PM

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

ES

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Ko , HPPE
přesahy
Z:
(prima): Administrativní a publicistické útvary
(sekunda): Tvorba publikace
(tercie): Úvaha
(kvarta): Komunikační situace
(kvarta): Mediální výchova
(kvarta): Publikace a publikace na webu