telefon: | 483394333 | fax: | 483394333 |
ředitel: | Jan Kohoutek | kontakty: | gymtan@gymtan.cz |
hl. koordinátor: | Jan Kohoutek | IČ: | 60252570 |
email: | gymtan@gymtan.cz | REDIZO: | 600010414 |
zřizovatel: | Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz |
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
|
Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Jazyk a jazyková komunikace
Obecné výklady o českém jazyce
výstupy | učivo |
-
samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami
-
rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití
|
• Útvary českého jazyka a jazyková kultura
• Čeština jako jeden ze slovanských jazyků
|
pokrytí průřezových témat |
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
OES
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
RSP
|
přesahy |
Do:
ČJL
(kvarta):
Obecné výklady o jazyce
Z:
(prima):
Obecné výklady o českém jazyce
|
Nauka o slovní zásobě
výstupy | učivo |
|
• Slovní zásoba a tvoření slov
• Slova přejatá, jejich výslovnost a pravopis
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
KČPPMS
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
RSP
|
přesahy |
Do:
ČJL
(kvarta):
Tvoření slov ČJL
(kvarta):
Význam slova
Z:
(sekunda):
Význam slov
(sekunda):
Slovní zásoba a tvoření slov
(tercie):
Jazykové prostředky
|
Tvarosloví
výstupy | učivo |
-
spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova
-
samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami
-
správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci
-
v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí
|
• Procvičování probraného učiva
• Některé nepravidelnosti ve skloňování podstatných jmen
• Nepravidelnosti u některých jmen vzoru píseň a kost
• Jména krátící kmenovou samohlásku
• Skloňování obecných jmen přejatých
• Skloňování cizích vlastních jmen
• Skloňování zájmen týž, tentýž
• Slovesný vid, slovesa dokonavá a nedokonavá
• Tvoření slovesných tvarů z kmene přítomného a minulého
• Přehled slovesných vzorů a výcvik v užívání slovesných tvarů
• Využití různých slovesných tvarů
• Pravopis koncovek jmen a sloves
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
RSP
|
přesahy |
Do:
ČJL
(kvarta):
Tvarosloví
Z:
(sekunda):
Tvarosloví
(tercie):
3.1 jazykové prostředky
|
Skladba
výstupy | učivo |
-
využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace
-
rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí
-
v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí
|
• Stavba větná
• Věta dvojčlenná, věta jednočlenná, větný ekvivalent
• Zápor
• Základní větné členy
• Rozvíjejícívětné členy
• Několikanásobné větné členy
• Významový poměr mezi složkami v několikanásobném větném členu
• Větné členy v přístavkovém vztahu
• Znázornění stavby věty jednoduché
• Souvětí podřadné
• Druhy vedlejších vět
• Souřadně spojené větyvedlejší
• Tvoření vět
• Stavba textová
• Souvětí souřadné a významový poměr mezi větami hlavními
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
VAMS
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
RSP
|
přesahy |
Do:
ČJL
(kvarta):
Skladba
Z:
(sekunda):
Skladba
(tercie):
3.1 jazykové prostředky
(tercie):
Jazykové prostředky
|
Hlavní vývojová období národní a světové literatury
výstupy | učivo |
-
uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla
-
rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora
-
formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo
-
rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovná je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele
-
uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře
-
porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování
-
vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i v dalších informačních zdrojích
|
• Klasicismus, osvícenství, preromantismus v literatuře
• Romantismus v literatuře
• Národní obrození
• Kritický realismus ve světové literatuře
• Česká literatura v druhé polovině 19. století
• Vliv literatury na život
|
pokrytí průřezových témat |
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
KD
,
LV
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
ES
,
JE
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
RSP
,
HPPE
|
přesahy |
Do:
D
(tercie):
Vznik občanské společnosti
Z:
(sekunda):
Teorie dramatického umění
(tercie):
Vznik občanské společnosti
(tercie):
Charakteristika
|
Projevy mluvené
výstupy | učivo |
-
odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
-
dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
-
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
-
v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
-
zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
|
• zásady dorozumívání
• mluvní cvičení připravené (realizované v průběhu celého roku)
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
SMS
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
K
,
Ko
|
přesahy |
Z:
(sekunda):
Význam slov
(sekunda):
Projevy mluvené
(sekunda):
Teorie dramatického umění
(tercie):
Komunikační situace
(tercie):
Mediální výchova
|
Popis
výstupy | učivo |
-
rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru
-
dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
-
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
-
využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
|
• subjektivně zabarvený popis (líčení)
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
VAMS
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
K
|
přesahy |
Do:
ČJL
(kvarta):
Popis a charakteristika
Z:
(sekunda):
Popis
(tercie):
Komunikační situace
|
Charakteristika
výstupy | učivo |
-
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
-
uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
-
využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
-
tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základě literární teorie
|
• charakteristika literárních postav
|
pokrytí průřezových témat |
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
LV
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
PL
,
MV
|
přesahy |
Do:
ČJL
(tercie):
Hlavní vývojová období národní a světové literatury
Z:
(sekunda):
Charakteristika
(tercie):
Komunikační situace
|
Práce s textem
výstupy | učivo |
-
odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
-
rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru
-
využívá základy studijního čtení - vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připravía s oporou o text přednese referát
-
uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
-
využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
-
rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj
|
• osnova
• výpisky
• výtah
• referát
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
KČPPMS
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
VČP
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
ES
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Ko
|
přesahy |
Do:
ČJL
(kvarta):
Práce s textem
Z:
(sekunda):
Práce s textem
(sekunda):
Zpracování textů
(tercie):
Tematické okruhy
(tercie):
Mediální výchova
|
Úvaha
výstupy | učivo |
-
odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
-
rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru
-
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
-
v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
|
• úvahové postupy
• uplatnění úvahy v různých stylech
|
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
VČP
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
PSSS
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
SaS
,
K
,
MV
,
ŘPRD
,
HPPE
|
přesahy |
Do:
ČJL
(kvarta):
Publicistické útvary
|
|