telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literatura
Anglický jazykFrancouzský jazykNěmecký jazyk
primasekundatercie
povinný
4
kvartakvintasextaseptimaoktáva

Obecné výklady o českém jazyce

výstupyučivo
  • samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami
  • rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití
• Útvary českého jazyka a jazyková kultura
• Čeština jako jeden ze slovanských jazyků
pokrytí průřezových témat

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

OES

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP
přesahy
Do:
ČJL (kvarta): Obecné výklady o jazyce
Z:
(prima): Obecné výklady o českém jazyce

Nauka o slovní zásobě

výstupyučivo
  • rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazérech
• Slovní zásoba a tvoření slov
• Slova přejatá, jejich výslovnost a pravopis
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

KČPPMS

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP
přesahy
Do:
ČJL (kvarta): Tvoření slov
ČJL (kvarta): Význam slova
Z:
(sekunda): Význam slov
(sekunda): Slovní zásoba a tvoření slov
(tercie): Jazykové prostředky

Tvarosloví

výstupyučivo
  • spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova
  • samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami
  • správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci
  • v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí
• Procvičování probraného učiva
• Některé nepravidelnosti ve skloňování podstatných jmen
• Nepravidelnosti u některých jmen vzoru píseň a kost
• Jména krátící kmenovou samohlásku
• Skloňování obecných jmen přejatých
• Skloňování cizích vlastních jmen
• Skloňování zájmen týž, tentýž
• Slovesný vid, slovesa dokonavá a nedokonavá
• Tvoření slovesných tvarů z kmene přítomného a minulého
• Přehled slovesných vzorů a výcvik v užívání slovesných tvarů
• Využití různých slovesných tvarů
• Pravopis koncovek jmen a sloves
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP
přesahy
Do:
ČJL (kvarta): Tvarosloví
Z:
(sekunda): Tvarosloví
(tercie): 3.1 jazykové prostředky

Skladba

výstupyučivo
  • využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace
  • rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí
  • v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí
• Stavba větná
• Věta dvojčlenná, věta jednočlenná, větný ekvivalent
• Zápor
• Základní větné členy
• Rozvíjejícívětné členy
• Několikanásobné větné členy
• Významový poměr mezi složkami v několikanásobném větném členu
• Větné členy v přístavkovém vztahu
• Znázornění stavby věty jednoduché
• Souvětí podřadné
• Druhy vedlejších vět
• Souřadně spojené větyvedlejší
• Tvoření vět
• Stavba textová
• Souvětí souřadné a významový poměr mezi větami hlavními
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

VAMS

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP
přesahy
Do:
ČJL (kvarta): Skladba
Z:
(sekunda): Skladba
(tercie): 3.1 jazykové prostředky
(tercie): Jazykové prostředky

Hlavní vývojová období národní a světové literatury

výstupyučivo
  • uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla
  • rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora
  • formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo
  • rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovná je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele
  • uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře
  • porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování
  • vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i v dalších informačních zdrojích
• Klasicismus, osvícenství, preromantismus v literatuře
• Romantismus v literatuře
• Národní obrození
• Kritický realismus ve světové literatuře
• Česká literatura v druhé polovině 19. století
• Vliv literatury na život
pokrytí průřezových témat

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

KD , LV

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

ES , JE

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP , HPPE
přesahy
Do:
D (tercie): Vznik občanské společnosti
Z:
(sekunda): Teorie dramatického umění
(tercie): Vznik občanské společnosti
(tercie): Charakteristika

Projevy mluvené

výstupyučivo
  • odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
  • dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
  • v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
  • zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
• zásady dorozumívání
• mluvní cvičení připravené (realizované v průběhu celého roku)
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

SMS

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

K , Ko
přesahy
Z:
(sekunda): Význam slov
(sekunda): Projevy mluvené
(sekunda): Teorie dramatického umění
(tercie): Komunikační situace
(tercie): Mediální výchova

Popis

výstupyučivo
  • rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru
  • dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
  • využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
• subjektivně zabarvený popis (líčení)
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

VAMS

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

K
přesahy
Do:
ČJL (kvarta): Popis a charakteristika
Z:
(sekunda): Popis
(tercie): Komunikační situace

Charakteristika

výstupyučivo
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
  • uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
  • využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
  • tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základě literární teorie
• charakteristika literárních postav
pokrytí průřezových témat

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

LV

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

PL , MV
přesahy
Do:
ČJL (tercie): Hlavní vývojová období národní a světové literatury
Z:
(sekunda): Charakteristika
(tercie): Komunikační situace

Práce s textem

výstupyučivo
  • odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
  • rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru
  • využívá základy studijního čtení - vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připravía s oporou o text přednese referát
  • uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
  • využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
  • rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj
• osnova
• výpisky
• výtah
• referát
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

KČPPMS

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

VČP

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

ES

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Ko
přesahy
Do:
ČJL (kvarta): Práce s textem
Z:
(sekunda): Práce s textem
(sekunda): Zpracování textů
(tercie): Tematické okruhy
(tercie): Mediální výchova

Úvaha

výstupyučivo
  • odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
  • rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
  • v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
• úvahové postupy
• uplatnění úvahy v různých stylech
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

VČP

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

PSSS

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

SaS , K , MV , ŘPRD , HPPE
přesahy
Do:
ČJL (kvarta): Publicistické útvary