telefon: | 483394333 | fax: | 483394333 |
ředitel: | Jan Kohoutek | kontakty: | gymtan@gymtan.cz |
hl. koordinátor: | Jan Kohoutek | IČ: | 60252570 |
email: | gymtan@gymtan.cz | REDIZO: | 600010414 |
zřizovatel: | Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz |
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
|
Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Jazyk a jazyková komunikace
Tvarosloví
výstupy | učivo |
-
využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
-
správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci
|
• Ohebné a neohebné slovní druhy
• Odchylné tvary některých podstatných jmen označujících části těla
• Skloňování a užívání vztažných zájmen
• Slovesný rod činný a trpný
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
RSP
|
přesahy |
Do:
ČJL
(tercie):
Tvarosloví
Z:
(sekunda):
2.1 jazykové prostředky
(sekunda):
Jazykové prostředky
|
Pravopis
výstupy | učivo |
|
• Psaní velkých písmen ve jménech vlastních
• Procvičování pravopisu
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
RSP
|
přesahy |
Do:
ČJL
(sekunda):
Pravopis
Z:
(prima):
Stavba slova a pravopis
(sekunda):
Pravopis
(sekunda):
Jazykové prostředky
|
Význam slov
výstupy | učivo |
|
• Slovo, věcný význam slov; sousloví a rčení
• Slova jednoznačná a mnohoznačná
• Synonyma
• Odborné názvy
|
pokrytí průřezových témat |
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
ES
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
RSP
|
přesahy |
Do:
ČJL
(tercie):
Nauka o slovní zásobě ČJL
(tercie):
Projevy mluvené
Z:
(sekunda):
Jazykové prostředky
(sekunda):
Tematické okruhy
|
Slovní zásoba a tvoření slov
výstupy | učivo |
-
spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova
-
rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazérech
-
samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami
-
správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci
|
• Slovní zásoba a způsoby jejího obohacování
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
KČPPMS
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
RSP
|
přesahy |
Do:
ČJL
(tercie):
Nauka o slovní zásobě
Z:
(prima):
Základy literární teorie
|
Skladba
výstupy | učivo |
-
využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
-
rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí
-
v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí
|
• Stavba větná
• Věty dvojčlenné a jednočlenné
• Větné ekvivalenty
• Větné členy
• Druhy vedlejších vět
• Souvětí podřadné
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
KČPPMS
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
RSP
|
přesahy |
Do:
ČJL
(tercie):
Skladba
Z:
(sekunda):
2.1 jazykové prostředky
|
Hlavní vývojová období národní a světové literatury
výstupy | učivo |
-
uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla
-
rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora
-
formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo
-
tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základě literární teorie
-
rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovná je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele
-
uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře
-
porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování
-
vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i v dalších informačních zdrojích
|
• Starověká literatura
• Středověká literatura
• Humanismus a renesance v literatuře
• Baroko v literatuře
• Vliv literatury na život
|
pokrytí průřezových témat |
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
LV
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
JE
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
HPPE
|
přesahy |
Do:
D
(sekunda):
Křesťanství a raně středověká Evropa D
(sekunda):
Vznik středověkých států D
(sekunda):
Vrcholný středověk D
(sekunda):
Evropa v 15.- 18. století
Z:
(prima):
Základní literární druhy a žánry
(sekunda):
Křesťanství a raně středověká Evropa
(sekunda):
Vznik středověkých států
(sekunda):
Vrcholný středověk
(sekunda):
Evropa v 15.- 18. století
(sekunda):
Teorie dramatického umění
|
Projevy mluvené
výstupy | učivo |
-
rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj
-
dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
-
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
-
v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
-
zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
-
využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace
|
• zásady dorozumívání
• mluvní cvičení připravené (realizované v průběhu celého roku)
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
MV
,
HPPE
|
přesahy |
Do:
ČJL
(tercie):
Projevy mluvené
Z:
(prima):
Projevy mluvené
(sekunda):
Teorie dramatického umění
|
Vypravování
výstupy | učivo |
-
dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
-
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
-
v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
-
uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
-
využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
|
• vypravování v běžné komunikaci (ve stylu prostě sdělovacím)
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
K
|
přesahy |
Do:
ČJL
(kvarta):
Vypravování
Z:
(prima):
Vypravování
(sekunda):
Mediální výchova
|
Popis
výstupy | učivo |
-
dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
-
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
-
uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
|
• popis uměleckých děl
• subjektivně zabarvený popis (líčení)
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
K
|
přesahy |
Do:
ČJL
(tercie):
Popis
Z:
(prima):
Popis
(sekunda):
Mediální výchova
|
Charakteristika
výstupy | učivo |
-
rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru
-
dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
-
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
-
uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
|
• charakteristika vlastní, kamaráda
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
SaS
,
PL
|
přesahy |
Do:
ČJL
(tercie):
Charakteristika
|
Životopis
výstupy | učivo |
-
dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
-
uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
-
využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
|
• životopis formální
• životopis umělecký
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
SaS
,
PL
|
přesahy |
Do:
ČJL
(kvarta):
Administrativní útvary VO
(tercie):
Svět práce
Z:
(sekunda):
Komunikační situace
(sekunda):
Zpracování textů
|
Administrativní a publicistické útvary
výstupy | učivo |
-
dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
-
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
-
uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
|
• žádost
• pozvánka
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
SMS
,
FVM
,
TMS
|
přesahy |
Do:
ČJL
(kvarta):
Administrativní útvary
Z:
(prima):
Administrativní a publicistické útvary
(sekunda):
Mediální výchova
(sekunda):
Tvorba publikace
|
Práce s textem
výstupy | učivo |
-
odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
-
využívá základy studijního čtení - vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připravía s oporou o text přednese referát
-
uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
|
• osnova
• výpisky
• výtah
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
KČPPMS
|
přesahy |
Do:
ČJL
(tercie):
Práce s textem
Z:
(prima):
Práce s učebním textem
(sekunda):
Mediální výchova
(sekunda):
Tvorba publikace
|
|