telefon:483394333fax:483394333
ředitel:Jan Kohoutekkontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:Jan KohoutekIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajUJezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 11170891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium osmileté všeobecné, zpracováno podle RVP ZV a RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literatura
Anglický jazykFrancouzský jazykNěmecký jazyk
primasekunda
povinný
4
terciekvartakvintasextaseptimaoktáva

Tvarosloví

výstupyučivo
  • využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
  • správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci
• Ohebné a neohebné slovní druhy
• Odchylné tvary některých podstatných jmen označujících části těla
• Skloňování a užívání vztažných zájmen
• Slovesný rod činný a trpný
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP
přesahy
Do:
ČJL (tercie): Tvarosloví
Z:
(sekunda): 2.1 jazykové prostředky
(sekunda): Jazykové prostředky

Pravopis

výstupyučivo
  • využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
• Psaní velkých písmen ve jménech vlastních
• Procvičování pravopisu
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP
přesahy
Do:
ČJL (sekunda): Pravopis
Z:
(prima): Stavba slova a pravopis
(sekunda): Pravopis
(sekunda): Jazykové prostředky

Význam slov

výstupyučivo
  • správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci
• Slovo, věcný význam slov; sousloví a rčení
• Slova jednoznačná a mnohoznačná
• Synonyma
• Odborné názvy
pokrytí průřezových témat

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

ES

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP
přesahy
Do:
ČJL (tercie): Nauka o slovní zásobě
ČJL (tercie): Projevy mluvené
Z:
(sekunda): Jazykové prostředky
(sekunda): Tematické okruhy

Slovní zásoba a tvoření slov

výstupyučivo
  • spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova
  • rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazérech
  • samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami
  • správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci
• Slovní zásoba a způsoby jejího obohacování
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

KČPPMS

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP
přesahy
Do:
ČJL (tercie): Nauka o slovní zásobě
Z:
(prima): Základy literární teorie

Skladba

výstupyučivo
  • využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
  • rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí
  • v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí
• Stavba větná
• Věty dvojčlenné a jednočlenné
• Větné ekvivalenty
• Větné členy
• Druhy vedlejších vět
• Souvětí podřadné
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

KČPPMS

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

RSP
přesahy
Do:
ČJL (tercie): Skladba
Z:
(sekunda): 2.1 jazykové prostředky

Hlavní vývojová období národní a světové literatury

výstupyučivo
  • uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla
  • rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora
  • formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo
  • tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základě literární teorie
  • rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovná je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele
  • uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře
  • porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování
  • vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i v dalších informačních zdrojích
• Starověká literatura
• Středověká literatura
• Humanismus a renesance v literatuře
• Baroko v literatuře
• Vliv literatury na život
pokrytí průřezových témat

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

LV

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

JE

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

HPPE
přesahy
Do:
D (sekunda): Křesťanství a raně středověká Evropa
D (sekunda): Vznik středověkých států
D (sekunda): Vrcholný středověk
D (sekunda): Evropa v 15.- 18. století
Z:
(prima): Základní literární druhy a žánry
(sekunda): Křesťanství a raně středověká Evropa
(sekunda): Vznik středověkých států
(sekunda): Vrcholný středověk
(sekunda): Evropa v 15.- 18. století
(sekunda): Teorie dramatického umění

Projevy mluvené

výstupyučivo
  • rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj
  • dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
  • v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
  • zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
  • využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace
• zásady dorozumívání
• mluvní cvičení připravené (realizované v průběhu celého roku)
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

MV , HPPE
přesahy
Do:
ČJL (tercie): Projevy mluvené
Z:
(prima): Projevy mluvené
(sekunda): Teorie dramatického umění

Vypravování

výstupyučivo
  • dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
  • v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
  • uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
  • využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
• vypravování v běžné komunikaci (ve stylu prostě sdělovacím)
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

K
přesahy
Do:
ČJL (kvarta): Vypravování
Z:
(prima): Vypravování
(sekunda): Mediální výchova

Popis

výstupyučivo
  • dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
  • uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
• popis uměleckých děl
• subjektivně zabarvený popis (líčení)
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

K
přesahy
Do:
ČJL (tercie): Popis
Z:
(prima): Popis
(sekunda): Mediální výchova

Charakteristika

výstupyučivo
  • rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru
  • dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
  • uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
• charakteristika vlastní, kamaráda
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

SaS , PL
přesahy
Do:
ČJL (tercie): Charakteristika

Životopis

výstupyučivo
  • dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
  • uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
  • využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
• životopis formální
• životopis umělecký
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

SaS , PL
přesahy
Do:
ČJL (kvarta): Administrativní útvary
VO (tercie): Svět práce
Z:
(sekunda): Komunikační situace
(sekunda): Zpracování textů

Administrativní a publicistické útvary

výstupyučivo
  • dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
  • uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
• žádost
• pozvánka
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

SMS , FVM , TMS
přesahy
Do:
ČJL (kvarta): Administrativní útvary
Z:
(prima): Administrativní a publicistické útvary
(sekunda): Mediální výchova
(sekunda): Tvorba publikace

Práce s textem

výstupyučivo
  • odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
  • využívá základy studijního čtení - vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připravía s oporou o text přednese referát
  • uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
• osnova
• výpisky
• výtah
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

KČPPMS
přesahy
Do:
ČJL (tercie): Práce s textem
Z:
(prima): Práce s učebním textem
(sekunda): Mediální výchova
(sekunda): Tvorba publikace