telefon:483394333fax:483394333
ředitel:František Bruskontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:František BrusIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajU Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 23470891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium čtyřleté všeobecné, zpracováno podle RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literaturaAnglický jazyk
Francouzský jazykNěmecký jazyk
1. ročník
povinný
3
2. ročník
povinný
3
3. ročník
povinný
3
4. ročník

Fonetika

výstupyučivo

    Pravopis

    výstupyučivo
    • rozumí hlavním myšlenkám delšího poslechu
    • pochopí hlavní smysl autentické konverzace
    • rozlišuje různé mluvčí
    • reprodukuje přečtený či vyslechnutý text
    zákonitosti vyplývající z psané podoby jazyka pro frázování a intonaci
    konvence používané k prezentaci výslovnosti

    Gramatické kategorie

    výstupyučivo
    • pochopí smysl textu v učebnici
    • rozumí hlavním myšlenkám delšího poslechu
    • pochopí hlavní smysl autentické konverzace
    • postihne různé názory a stanoviska
    • pochopí hlavní smysl autentického materiálu (i při využití vizuální či slovníkové podpory)
    • při své práci využívá různé typy slovníků
    • čte sozumitelně a plynule i delší texty za účelem sdělení obsahu či nějaké informace
    • vyhledá v textu hlavní myšlenky
    • vyhledá v textu detailní informaci
    • využívá různé typy slovníků k detailnější analýze textu
    užívání členů
    počitatelnost
    jednoduché i složité slovesné časy - všechny formy
    protiklad prostých a průběhových časů
    činný a trpný rod
    slovesné vazby - infinitivy, gerundia, participia
    otázka podmětná a předmětná
    otázka zjišťovací a doplňovací
    tázací dovětky
    věta jednoduchá a souvětí
    pořádek slov
    vztažné věty
    důsledkové věty
    podmínkové věty
    vyjadřování budoucnosti
    záměr, spekulace, předpověď


    Slovní zásoba

    výstupyučivo
    • postihne strukturu jednoduchého textu
    • přečte adaptované dílo z anglo-americké literatury v přiměřené náročnosti
    • využívá různé typy slovníků k detailnější analýze textu
    synonyma, antonyma
    opisné vyjadřování
    definice
    základy slovotvorby

    Oblasti komunikace

    výstupyučivo
    • adekvátně reaguje v běžných komunikačních situacích
    • zapojí se do jednoduché konverzace a udržuje ji
    • v případě potřeby si vyžádá potřebnou informaci
    • v případě potřeby prosadí svá stanoviska
    • stručně vyjádří svůj názor
    • sestaví souvislé sdělení související s probíranými tematickými okruhy
    • sestaví souvislý členěný text týkající se známého tématu
    • podrobně popíše událost či zážitek
    • logicky strukturuje text
    • osvojí si rozdíl mezi formálním a neformálním stylem
    • užívá složitější spojovací výrazy
    • popíše své pocity
    • napíše jednoduchou úvahu
    • s porozuměním přijímá a srozumitelně i gramaticky správně předává obsahově složitější informace
    • vyjádří a obhájí své myšlenky, názory a stanoviska vhodnou písemnou i ústní formou
    osobnostní - vlastní identita
    společenské vztahy
    tradiční i netradiční koníčky a dovolené
    příroda
    životní prostředí
    formální a neformální komunikace (úřední/ obchodní dopis, neformální dopis/ e-mail/vzkaz
    pokrytí průřezových témat

    VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

    • Globální problémy, jejich příčiny a důsledky

    • Vzdělávání v Evropě a ve světě

    OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

    • Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti

    • Sociální komunikace

    ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

    • Člověk a životní prostředí

    přesahy
    Z:
    (3. ročník): Makroregiony světa - Evropa a Rusko
    (3. ročník): Ostatní makroregiony světa

    Rozvíjené jazykové funkce

    výstupyučivo
    • pochopí smysl textu v učebnici
    • rozumí hlavním myšlenkám delšího poslechu
    • pochopí hlavní smysl autentické konverzace
    • rozlišuje různé mluvčí
    • postihne různé názory a stanoviska
    • adekvátně reaguje v běžných komunikačních situacích
    • čte sozumitelně a plynule i delší texty za účelem sdělení obsahu či nějaké informace
    • vyhledá v textu hlavní myšlenky
    • vyhledá v textu detailní informaci
    • reprodukuje přečtený či vyslechnutý text
    • zapojí se do jednoduché konverzace a udržuje ji
    • v případě potřeby si vyžádá potřebnou informaci
    • v případě potřeby prosadí svá stanoviska
    • stručně vyjádří svůj názor
    • sestaví souvislé sdělení související s probíranými tematickými okruhy
    • sestaví souvislý členěný text týkající se známého tématu
    • podrobně popíše událost či zážitek
    • logicky strukturuje text
    • osvojí si rozdíl mezi formálním a neformálním stylem
    • popíše své pocity
    • napíše jednoduchou úvahu
    představení sama sebe i druhého
    popis
    objednávka
    návrh, pozvání, nabídka
    přijetí
    omluva, odmítnutí
    souhlas, nesouhlas
    prosba, žádost
    telefonní rozhovor
    orientace v místě
    rada, doporučení
    stížnost

    pokrytí průřezových témat

    OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

    • Seberegulace, organizační dovednosti a efektivní řešení problémů

    • Spolupráce a soutěž

    MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

    • Média a mediální produkce